Hur snabbt starta nytt akvarium/gulaktigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillaLinan
    • March 2005
    • 32

    Hur snabbt starta nytt akvarium/gulaktigt vatten

    Jag har tänkt köpa ett 240 liters akvarium och flytta över mina fiskar dit.
    Kan man ösa över de 100 liter vatten som jag har i mitt gamla akvarium och sätta in den gamla inkörda pumpen i det nya akvariet och på så sätt starta upp det snabbare?
    Tycker det känns vettigare att ta gammalt vatten och inkörd pump än att sätta ner fiskarna i helt nytt vatten (även om det nu får stå några veckor) Men vad tror ni?
    Sen tänkte jag även passa på att fråga om någon vet varför mitt vatten är så gulaktigt. Kan det vara så att min trädrot färgar av sig fortfarande (den är ca 1 mån gammal)? Jag byter 1/3 av vattnet varannan vecka.
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Låter som en bra lösning tycker jag. Så brukar jag göra om jag snabbt behöver starta ett nytt kar. Den gamla pumpen bidrar med nyttobakterier.

    Antagligen är det roten.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • LillaLinan
      • March 2005
      • 32

      #3
      Tack för svaret. Men är det ok att slänga i dem direkt då? Det borde ju bli samma sak som om man gör ett vattenbyte på hälften av vattenmängden. 100 liter gammalt vatten och drygt 100 liter nytt vatten. Ska jag jag slänga i Aqutan oxå? Hur mycket i så fall?

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej

        Gjorde precis som du beskrivers fast jag körde med nytt vatten.Funkade kanon.Det är säkert roten som färgar av sig.Vattnet blir lite gul/brunt.
        Fredrik

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Ursprungligen postat av LillaLinan
          Tack för svaret. Men är det ok att slänga i dem direkt då? Det borde ju bli samma sak som om man gör ett vattenbyte på hälften av vattenmängden. 100 liter gammalt vatten och drygt 100 liter nytt vatten. Ska jag jag slänga i Aqutan oxå? Hur mycket i så fall?


          Vet ej vad aqutan är.


          Ja du bör kunna slänga i fiskarna direkt.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • LillaLinan
            • March 2005
            • 32

            #6
            Ursprungligen postat av peppito

            Vet ej vad aqutan är.


            Ja du bör kunna slänga i fiskarna direkt.
            Vattenberedningsmedel. Neutraliserar klor, binder tungmetaller och fungerar som "antistressmedel".

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Vad gäller färgen på vattnet så är det säkert roten som gör det...

              Det är lugnt att göra som du säger, faktiskt den bästa lösningen, och du kan slänga över fiskarna direkt. För att vara säker på att det inte blir för mycket nytt vatten så kan du ju fylla upp med dina 100 liter gammalt vatten, fylla på med 30-50 liter rent vatten och sedan fylla upp med några liter vatten varje dag ett tag framöver... då blir det inte så mycket på en gång....
              Om du gör som jag skrev så behöver du bara använda Aquatan om du brukar göra det vid vanliga vattenbyten, annars så kan du skippa det helt. Jag använder bara Aquatan eller liknande vid total nystart av akvarier, eller vid extremt stora vattenbyten.
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #8
                Aquatan?? Aldrig hört talas om =) Vid min uppstart tillsatte jag en skvätt nitrivec, sedan har jag aldrig använt något medel.
                Jag tycker att du slog alla huven på spikarna (kan man säga så? ) i ditt första inlägg. Att använda allt vatten från det gamla akvariet är det bästa du kan göra, samma sak med att sätta i pumpen från det gamla direkt. Tant Nancys förslag om att fylla upp efterhand är också kanon.
                Rötter kan färga vatten, de kar jag har sett med vatten färgat av rötter har varit tefärgade (otroligt snyggt imo), men det kan säkert bli gult också. Om du inte tycker om det kan du testa att ta upp roten och lägga den i tex badkaret. Sedan spolar du den och låter den ligga i vatten som du byter så ofta du kan och upprepar i några veckor. Efter den behandlingen är roten antagligen så urlakad att den inte färgar vattnet mer. Men som sagt, jag tycker det är riktigt snyggt.
                Lycka till!
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • LillaLinan
                  • March 2005
                  • 32

                  #9
                  Aquatan ingår i samma serie (Sera) som Nitrivec (som jag oxå har).

                  Själv tycker att mitt vatten ser hemskt ut pga den gula färgen, men det kan väl bero på min "bakgrund" som bara är tapeten på väggen. ;-)
                  Kunde testa att låta roten ligga i blöt och byta vatten varje dag, men jag har fastvuxen javaormbunke på . Tror ni den tar skada av den behandlingen?

                  Tack för tipset Tant Nancy, ska göra så. :-)

                  Kommentar

                  • marr
                    • December 2012
                    • 27

                    #10
                    Jag städar o byter vatten 1 tredjedel , varje vecka, samt rengör pumpen helt igenom varannan vecka.
                    sköljer av filtret o byter ena filtret (har jewel pump) 1 gång i veckan.
                    Det gula kan vara att dina rötter färgar av sig, tvättade du dem ordentligt innan dom fick komma i akvariumet, hellst koka dem.
                    Även stenar kan färga av sig.
                    Tror de är bra att du tar med ditt vatten i ditt nya akvarium, tillsätt sedan någon salt tablett, 1 salt tablett per 50 liter nytt vaten.
                    Jag gör så här o det funkar kanon bra, fiskarna mår bra o det gula försvann.
                    lycka till

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      8 år sedan Det kan ju vara bra med tips ändå
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • david87
                        • June 2005
                        • 710

                        #12
                        Sv: Hur snabbt starta nytt akvarium/gulaktigt vatten

                        Lätt hänt att man svarar på gamla trådar om man söker runt på nått :o

                        /David

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Ja, det är lätt hänt

                          Fortsätter att ha den bumpad, det finns säkert fler idéer
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • marr
                            • December 2012
                            • 27

                            #14
                            ok förlåt, det var inte meningen, såg inte datumet. ber om ursäkt

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Hur snabbt starta nytt akvarium/gulaktigt vatten

                              Ursprungligen postat av marr
                              ok förlåt, det var inte meningen, såg inte datumet. ber om ursäkt
                              Vi har nog alla lyckats

                              Någon lärde sig något.

                              Win!
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...