Vattenbyte i yngelburk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pjotr
    • January 2002
    • 567

    Vattenbyte i yngelburk.

    Hej alla!

    Hur ofta och hur mycket vatten bör jag byta i mitt 60-l yngelakvarium? Där finns c:a tvåhundra st fem dagar gamla Tigerbarber. Jag har inga växter bara lite Råda-grus. Bör det finnas växter?

    mvh / Pjotr
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej Pjotr,
    Det är lite svårt att svara på eftersom jag inte vet vilket filter du har och hur mycket och noggrannt du matar.
    I regel är det bäst att byta väldigt lite vatten, men ofta.
    Ungefär 5 liter om dan kan nog vara lagom.
    Växter behövs inte men det skadar inte att t.ex. lägga i lite hornsärv.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pjotr
      • January 2002
      • 567

      #3
      Jag har ett Bili-filter med ytterst lite strömning på. Matar nu med Liqui-Fry, 2droppar 2 ggr per dag. Testar med 5liter / dag.

      mvh / Pjotr

      Kommentar

      • chrille5
        • January 2002
        • 113

        #4
        hej, jag har också tigerbarber och undrar om ynglen kan hållas tillsammans med föräldrarna???

        Kommentar

        • Pjotr
          • January 2002
          • 567

          #5
          Chrille: Inte vad jag vet, jag har mina yngel separat, har hört att de käkar upp dem. En annan sak, jag skulle verkligen behöva slamsuga botten på yngelburken men törs inte för ynglen är så små och syns dåligt mot botten. Kan man låta det vara och bara byta vatten tills de blir större?

          mvh / Pjotr

          Kommentar

          • skraegget
            • February 2002
            • 157

            #6
            Om man inreder ett yngelakvarium på 27l, som ett stort akvarium dvs med grus, växter en rot och ett filter mm plus att jag har en liten ancistrus där i. Borde det inte fungera som ett stort akvarium, när det gäller vatten bytena och så. Eller behöver man ändå byta lite vatten varje dag ?



            Ändrat av - skraegget den 2002/02/27 15:43:27

            Ändrat av - skraegget den 2002/02/27 15:44:28

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Hej skraegget
              Jodå visst kan det räcka med att byta vatten på traditionellt vis.
              Två saker bör man dock tänka på.
              1/ Man matar i regel mer när man har yngel i akvariet och därför kan man behöva byta lite extra mycket vatten.
              2/ Kranvattenvärdena kan variera en del och dessutom förändrar sig pH-värdet lättare i ett mindre akvarium, speciellt om man matar lite extra.
              Dessa bägge saker, i kombination med att yngel är känsligare än vuxna fiskar gör att det är klart säkrare att byta vatten oftare, men mindre.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell


              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • skraegget
                • February 2002
                • 157

                #8
                Jovist jag förstår hur du menar. Men vad är bäst, att det nya vattnet är från det stora akvariet eller att det är från kranen förberett med Sera Nitriveck? Jag menar att det stora akvariets vatten är ju berikat med "nyttiga" bakterier och det blir ju ioförsig kranvattnet berikat med nitriveck också men inte lika naturligt som det andra.



                Ändrat av - skraegget den 2002/02/27 17:09:15

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Om det inte rör sig om extremt känsliga yngel hade jag nog satsat på kranvattnet, fast det beror ju förstås också lite på vilket slags kranvatten man har.
                  Akvaristiska häslningar
                  Kjell

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • skraegget
                    • February 2002
                    • 157

                    #10
                    Jag tror inte att dem är så känsliga. Inte efter vad jag läst iallafall. Jag kör nog med kranvatten och nitriveck, för det blir lite enklare så.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...