Risk för koppar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    Risk för koppar

    Jag ska installera en bergvärmepump och beställt en pump med rostfri varmvattenberedare för att minska risken för koppar i vattnet är det någon som nyligen bytt beredare eller till nya kopparledningar som har erfarenhet av kopparhalt i vattnet.
    Att andvända vattenberedningsmedel kostar skjortan då jag byter ca 1200 eller mer liter i veckan och måste blanda med varmt vatten.
    http://www.kramforskoi.com/
  • pupfish
    • December 2003
    • 248

    #2
    Beror på pH-värdet. Vid 6,5 ökar kopparjonernas avgång avsevärt.
    500+

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Kranvattnet är på 8,5-9.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #4
        Hej!

        Eftersom jag vet vad du håller på med vågar jag inte ge några säkra anvisningar.
        Men om du har en rostfri beredare så ska det inte vara några problem med den.
        Om du sen spolar varmvatten så det blir varmt ur kranen så har du ju renspolat rören som sitter efter beredaren.
        Problemet kan vara rören före beredaren för här står ju vattnet stilla och väntar på att få bli värmt. Om dessa få liter har någom betydelse vet jag inte.

        Men du kan ju alltid be rörfirman att använda plastslang till att koppla vattnet till beredaren och då försvinner ju problemet.

        Urban

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Nu byter jag vatten efter det att vi har använt varmvatten och spolar ur ledningarna, jag kanske ska beställa plaströr för säkarhet skull.
          Det jag har nu är en gammal beredare i en olje panna och gamla kopparrör och testen visar inte någon kopparvärde.
          Å andra sidan hur många tänker på risken för koppar i vattnet.
          Men kostar man på 116 000 så en liten slant på rätt rör kvittar.

          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • pupfish
            • December 2003
            • 248

            #6
            Är pH-värdet så pass högt är risken för koppar obefintlig. Dessutom kommer du få en beläggning på värmeöverförande ytor som består av CaCO3, vilket förhindrar att Cu-joner avgår.

            Har du däremot hög halt kloridjoner (och sulfajoner) är din beredare (rostfri) mindre lämplig (korrosion).
            500+

            Kommentar

            • urbanandersson
              • January 2003
              • 965

              #7
              Hej!

              Har du däremot hög halt kloridjoner (och sulfajoner) är din beredare (rostfri) mindre lämplig (korrosion).
              Min bror som har rörfirma rekomenderade emaljerad beredare framför rostfri för han sa att om man har agresivt vatten så håller dom emaljerade längst. Koppar ville jag ju inte ha, om det nu säljs kopparberedare längre förståss.

              Det bör inte bli dyrare med plastslang än kopparrör, bara fulare.
              Plastslang används allt oftare när man bygger hus nuförtiden pga att det är enklare och snabbare.

              Urban

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Tack jag känner mig lugnare.
                Det är alltid jobbigt att under den långa vintern bara ha drygt 600 liter vatten per fisk, så det blir många vattenbyten.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • pupfish
                  • December 2003
                  • 248

                  #9
                  OBS. Utanför frågestälningen.

                  Koppar finns och är också överlägsen pga sin höga termiska konduktivitet. Därefter rostfritt och sist emaljerat.
                  500+

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Jag är nu ingen rörläggare, men en polare till mig hade stora problem med kopparhalten i vattnet efter att de bytt rör i hans hus. Gamla kopparrör ska inte vara någon fara, de får med tiden en beläggning som hindrar utfällning (se kommentaren ovan). Hur lång tid det tar innan denna beläggning uppstår vet jag dock inte. Det ska tydligen också vara någon skillnad på olika kopparrör också, tror de kallas för varm/kallglödgade rör (någon mer VVS-kunnig än jag får reda ut det). Gör det du kan för att minska möjligt innehåll av tungmetaller i vattnet är mitt råd. Jag hade använt de fula plastledningarna och emaljerad beredare för att minimera risken.

                    Polarens fiskodling i kranvatten gick åt pipan under flera år efter att nya rör installerats, och en hel del annan fisk strök med också. Verkligt surt att inte kunna använda kranvatten pga att firrarna stryker med. Han löste det dock så småningom genom mycket pyssel med osmosfilter och egna saltblandningar. Går sådant jobb att undvika genom att välja rätt prylar vid ny/ominstallation är det sannolikt väl investerade pengar och tid att leta info kring det.

                    Det är ju dessutom inte säkert att det vatten som levereras till dig alltid kommer att innehålla samma saker det gör idag. I Malmö har de sedan ett tag tillbaks kört med att göra vattnet mjukare genom olika processer. När de gick över till det nya vattnet glömde de liksom bort att informera akvariefolket - det var MÅNGA som pysslar med ciklider vars fiskar strök med!! Efter en del arga samtal och ersättningskrav (just ciklidfolk har ju en del verkligt dyra fiskar) bjöd de dock in akvarieföreningarna till en specialgenomgång av vilket vatten vi har i Malmö och hur det förbehandlas. Mycket uppskattat och väl investerad tid!!

                    Hilsen, och lycka till!!

                    Kommentar

                    • mats m
                      • September 2002
                      • 515

                      #11
                      Hej.
                      En dum? fråga Ett aktivt kolfilter efter beredaren.
                      MVH Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • pupfish
                        • December 2003
                        • 248

                        #12
                        Kolfilter hjälper inte, tyvärr. Problemet kan också uppstå om vattnet kommer från en djupborradbrunn.
                        500+

                        Kommentar

                        • robinason
                          • March 2006
                          • 117

                          #13
                          Bra att du tänker efter före, har precis satt in en värmpump med en 180 liters varmvattenberedare. Resultatet är en billig och bra värme, men också ett hår som går i grön nyans. Jag har redan innan vi bytte till värmpumpen haft svårt att få snäckor att överleva, har ett litet snäck-kar och har aldrig vågat byta mer än väldigt lite vatten i taget. Byter jag mer så har snäckor dött. Har fått veta nu att jag har "aggressivt vatten". Det ska gå att åtgärda med något filter. Tror ni att ett sånt filter gör vattnet mer tjänligt för snäckorna också? Använder alltid kallt vatten vid vattenbyten... TAcksam om nån som kan sånt hrä svarar.

                          /R

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Oj vilken gammal tråd. Mitt grundförslag är använd inte varmvattnet om du inte måste. Låt kallvatten stå över natten i en stor hink. Om det känns för kallt kan man ha en kraftfull doppvärmare i. Så gör jag just nu och gör helvattenbyten i mina små burkar. Min "hink" är på 80 liter förresten.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            Arbetssätt...