Lägga biologiska ringar på botten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniels
    • June 2024
    • 3

Lägga biologiska ringar på botten?

Hej!

Jag är ganska ny med akvarium. Har ett 54L för platta och ett för räkor på 20L.

Jag läste någonstans att Sera Siporax Pond skulle vara det bästa biologiska filtret, så jag beställde hem det.
    Dock råkade jag beställa största storleken (25 mm), och de filter jag har i Karen är Fluval U2 och Aquaclear 20 påhängsfilter.
    Seras ringar är för stora för att få plats i filtrena.

Jag är såklart väldigt sugen på att använda dem ändå?. Kan jag krossa dem med hammare och lägga i filtret eller tappar de sin funktion då? Alternativt lägga ett gäng på botten i akvariet så de ändå kommer till användning?

Bifogar en länk till dem: https://www.akvarieshopen.se/sera-si...osvikt-p-31589

tacksam för råd kring hur jag kan få användning för dem?

/Daniel
  • åheim
    • April 2006
    • 13188

Du kan som du säger krossa dem så de får plats i filtret
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Daniels
      • June 2024
      • 3

Tack för svaret Åheim!
      Hade de fyllt en funktion om jag la dem direkt i karet också? Typ bakom en sten eller något, bara så de kommer in i karet.

Kommentar

• Daniels
        • June 2024
        • 3

Eller behöver de själva filtreringsprocessen via filtret för att fullgöra sitt syfte?

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13188

För att fylla sin funtion så behöver vattnet passera över filtermaterialet och det gör det effektivast i pumpen. Har du den bara liggande på botten så gissar jag att sanden är effektivare än siporaxen...
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Daniels
            • June 2024
            • 3

Misstänkte det, tack!

Just med fluval u2 så är utrymmet för biomedia väldigt litet så det blir svårt att få till det där. Därför jag tänkte att det kanske ändå gick att nyttja genom att bara ha dem i karet.

I aquaclear är det mycket lättare och mer utrymme att krossa och lägga i.

Tack för att du tog dig tid!

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13188

Nemas problemas!
              ja aquaclear är ju fenomenal på det viset och fluval not so much... Jag tycker fluval har ett väldigt överpris och tex nya sicce shark pro ligger ju i samma prisklass och dem har magnetfäste och så kan man lägga ringar i dem mellan filtermattorna som sitter på sidorna, ca 1,5dl gissar jag i varje behållare.
              Senast redigerad av åheim; 16 August 2024, 07:32.
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Daniels
                • June 2024
                • 3

Den ser ju mycket bra ut, sicce shark! Får se om jag köper den till ett framtida kar. Nu behöver fluval först göra sig förtjänt av priset?

Får jag ställa en helt annan fråga?
                Jag har ett mindre kar för neoräkor. I det har jag soil som bottensubstrat, men märker att den mörka botten inte får de blå räkorna att synas så mycket. Jag har planterat gräs och lite växter, men funderar på om jag ska lägga vit sand/grus ovanpå soilen. Går det bra eller finns det några nackdelar? Skillnad på grus eller sand?

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13188

...Jag måste ju faktiskt nämna aqauel turbo serien också, den är fantastisk och den har ju en behållare avsedd speciellt för sera siporax eller motsvarande och man kan modda den pumpen hur man vill och på min 500 modell kör jag en stor filtermatta som jag skurit till själv och då kan man få upp en jäkla kapacitet på filtret.
                  Och den kan man få mycket billigt https://akvarieimporten.se/filter-pu...ter-500-aquael
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Daniels
                    • June 2024
                    • 3

Tack Åheim!
                    den ser också bra ut vad gäller möjlighet till biomedia.

jag kör med bio sponge filter som komplement i båda karen nu också. Tycker det funkar fint!

Får jag ställa en helt annan fråga?
                    Jag har ett mindre kar för neoräkor. I det har jag soil som bottensubstrat, men märker att den mörka botten inte får de blå räkorna att synas så mycket. Jag har planterat gräs och lite växter, men funderar på om jag ska lägga vit sand/grus ovanpå soilen. Går det bra eller finns det några nackdelar? Skillnad på grus eller sand?

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13188

Det går att blanda men risken är väl att den lättare soilen kommer tränga sig upp och blanda sig men om man inte rör botten så går det kanske bra? Jag föredrar alltid sand men det är en smaksak
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Daniels
                        • June 2024
                        • 3

Toppen, tack!
                        Får se hur det blir?. Jag slamsuger aldrig botten, så den kommer inte röras.

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13188

Ursprungligen postat av Daniels
                          Jag slamsuger aldrig botten, så den kommer inte röras.
                          Förståndigt
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...