lite goa grejer att lyssna på och kanske ge lite insikt om man behöver det ( :

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    lite goa grejer att lyssna på och kanske ge lite insikt om man behöver det ( :

    3 CRIMES AGAINST TROPICAL FISHCrimes against tropical fish usually are committed by loving, caring fish keepers who just want to do what is best, but have no...
    Senast redigerad av åheim; 11 April 2023, 10:37.
    Viva Leo Buscaglia
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Vikten av att inte hålla sterila akvarier där man får en monokultur som kan ta över hela akvariet, man behöver en rik micro och macro fauna så att dem kontrollerar varandra så ingen får en chans ta över så man ska lämna alla döda växdelar och gärna till föra in löv och pinnar från vattendrag för att få ett habitat där en sådan fauna kan existera.

    How do I keep my fish alive? Are you tired of your fish dying prematurely? If you've been wondering, "how do I keep my fish alive?" This video is for you. In...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Den här gamla mannen avråder från att använda grus och istället använda sand och då tänkte jag tillbaka till hur jag startade mitt första akvarium och utan att dra för många växlar på det här med grus så var det iallafall så att jag hade en hel del problem med det akvariet med ruttnande växtrötter och fiskdöd. Senare har jag uteslutande använt sand, för jag tycker det ser bäst ut, och problemen med ruttnande växtrötter och fiskdödlighet bara försvann och så har det varit dem senaste 18 åren! Och jag jag har har väl inte ägnat mig så mycket åt att använda slamhävert och suga rent mitt bottensubstrat men sen jag flyttade och satte upp mina akvarier igen 2011 så har jag inte slamsugit eller rört om i mitt bottensubstrat överhuvudtaget INTE RÖRT DET, Alltså 12 år!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11217

        #4
        Väldigt spännande om sand. Jag har väldigt fin korallsand 1 mm. Det funkar kanon i mina Tanganyikakar. Men där har jag valt bara baserat på att det är vackert.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          Ursprungligen postat av admin
          Väldigt spännande om sand. Jag har väldigt fin korallsand 1 mm. Det funkar kanon i mina Tanganyikakar. Men där har jag valt bara baserat på att det är vackert.
          Ja så var det för mig med jag valde det bara för jag gillade det! Jag tycker att grus blir så oproportionerligt med dem stora gruskornen i en så liten miljö..

          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • E_W
            • November 2022
            • 54

            #6
            Det var en mycket intressant man att lyssna på må jag säga! Verkar tänka ungefär som jag. Jag hämtade sand från Östersjöns strand som jag tvättade ordentligt i flera vatten, sedan har jag lagt i naturpinnar och även en del vilda växter i det, är så klart en del alger och normal mängd slam, men har so far fungerat väl tycker jag sedan förra året.
            Personligen tycker jag bara att det ser naturligt ut med en normal mängd alger. Problem jag sett är mest om någonting blockerar ljuset för andra växter.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #7
              Mer av det goda!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Jungman
                • March 2018
                • 11

                #8
                Kan rekommendera kanalen Fishtory https://www.youtube.com/@Fishtory (tidigare the secret history living in your aquarium), han har åtskilliga videor på ämnet om hur vatten och miljö fungerar och är bra (om än stundtals tar omvägar innan han når poängen) på att förklara olika metoder och tekniker för att åstadkomma saker.
                Senast redigerad av Jungman; 29 June 2023, 03:31.

                Kommentar

                • andynamo
                  • May 2023
                  • 14

                  #9
                  Ben Ochart har massor av intressanta videor och pratar en alldeles underbar amerikansk engelska. Blake’s Aquatics har en alldeles egen stil som vinner i längden och delar med sig av sina upptäckter inom hobbyn (verkar vara en livsstil för honom ) med glimten i ögat.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...