fluval 307

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 191

    fluval 307

    Jag har tänkt mig att köpa ett fluval 307 till mitt 180l akvarium då jag tycker att orignalfiltret inte filtrerar så bra+ det tar bara massa plats i akvariumet, men är det någon som har fluval 307 som kan ge fördel och nackdelar? Själv har jag lät om den och den verkar väldigt bra och filtrerar galant till ett 180 l
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag hade den äldre modellen men samma storlek och den lät väl lite i högsta laget men den var otroligt smidig att hålla på med men gillade dock inte hållarna till dem ribbade plastslangarna.

    Nu kör jag eheim 200 luftpump med spongefilter och det renar otroligt bra och vattnet är kristallklart hela tiden!
    Air 200, en pålitlig och driftsäker luftpump från EHEIM.Som namnet antyder rör det sig om en luftpump med en kapacitet om 2x100l/h. Air 200 har vibrationsdämpan

    Effektivt svampfilter som är lätt att installera och använda.Filtersvamp för effektiv biologisk och mekanisk filtrering.  Svampfiltret kopplas till en luft
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #3
      Att Juwel originalfiltret inte filtrerar bra, har jag aldrig hört nån säga förut. Däremot har jag hört att det är ett av dom bästa (kanske det bästa) innerfiltret som finns. Det är ju tack vare det har plats för mycket filtermedia. Men jag förstår dom som inte tycker det är snyggt och att det tar upp för mycket plats i karet.

      Ett ytterfilter är såklart bättre, då det har mer plats för filtermedia, men man får ha en tanke på att dom kan börja läcka. Jag fick med ett ytterfilter i mitt förra kar och det började läcka. Som tur var, så var jag hemma då och upptäckte det snabbt. Men efter det, så har jag inte vågat/velat använda ytterfilter igen. Juwel filtret kan man ju gömma bakom växter/rötter/stenar också!

      Ett svampfilter med luftpump har jag tänkt på, men klarar verkligen ett sånt att effektivt filtrera ett 180 liters kar? Jag har mer tänkt på att kombinera det med Juwel filtret.
      Senast redigerad av Pierre67; 28 March 2023, 06:08.

      Kommentar

      • Elliotfiske10
        • February 2023
        • 191

        #4
        Pierre det är nog inte så konstigt att det filtrerar dåligt om det har gått i 10 år… så ja jag kommer att ta bort det för att få plats och bättre filtrering

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Pierre67

          Ett svampfilter med luftpump har jag tänkt på, men klarar verkligen ett sånt att effektivt filtrera ett 180 liters kar? Jag har mer tänkt på att kombinera det med Juwel filtret.
          Jo men det klarar det och man kan använda 2 och ställa i var sitt hörn.

          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            Kan ju göra rent (krama ur svamparna) eller byta ut median i Juwel filtret. Man kan också byta ut impellern eller pumpen (motorn) också.

            Jo, man kan ju ha 2 svampfilter som du säger. Men det är väl bara en svamp (per filter), kan den verkligen räcka åt bakterierna?

            Kommentar

            • Elliotfiske10
              • February 2023
              • 191

              #7
              Jo men jag känner att ytterfiltret gör bättre jobb!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Pierre67
                Kan ju göra rent (krama ur svamparna) eller byta ut median i Juwel filtret. Man kan också byta ut impellern eller pumpen (motorn) också.

                Jo, man kan ju ha 2 svampfilter som du säger. Men det är väl bara en svamp (per filter), kan den verkligen räcka åt bakterierna?
                absolut dem har hög biologisk effekt. Speciellt impellerdrivna innerfilter har alldeles för högt flöde mot den lilla filtermassan som gör dem ineffektiva som biologiska filter och istället fungerar dem mest som mekaniska filter. Yttefilter är slutna system som kan bli syrefattiga om dem blir igensatta och det är inte bra för syrekrävande nitrifikationsbakterier och ytterfilter syresätter akvariet ganska dåligt. Dert finns pros and cons med alla filtertyper...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

                  #9
                  Tack för svaret åheim! Ja där ser man, jag trodde det var tvärsom med svampfilter och innerfilter. Och att ytterfilter var bäst. Trodde svampfilter bara var mekaniska (tar bort skräpet som flyter runt).

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pierre67
                    Tack för svaret åheim! Ja där ser man, jag trodde det var tvärsom med svampfilter och innerfilter. Och att ytterfilter var bäst. Trodde svampfilter bara var mekaniska (tar bort skräpet som flyter runt).
                    Alltså ytterfilter är väl bra och kan vara nödvändiga om man har stora kar med stora fiskar där vanliga sponge filter helt enkelt inte hinner med att processa allt vatten och avfall. Men ett spongefilter syresätter väldigt bra och skapar en hel del rörelse eftersom den drar vatten ända från botten och trycker det till ytan och skulle jag ha ett riktigt stort kar i framtiden så skulle jag bygga ett filterhörn och driva luft genom ett grovt rör med böj och få ett bra drag på vattnet.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...