Ich/vita pricken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 191

    Ich/vita pricken

    Jag har haft mina 7 neontetror och 2 fjärilcklids par i 2 veckor ungefär. Dem senaste dagarna har dem mått dåligt och varit trötta, jag började se att dem hade små små vita korn på sig typ och då trodde jag att dem hade vita pricken och den sjukdomen har tagit kål på nästan alla mina fiskar just nu har jag kvar 4 fiskar det är dem 2 fjärilcikliderna och en neontetra har hällt i ett par teskeddar med salt och bytt vatten nu för att min nitrit halt är hög som jag också märkte av så igår byte jag 30% och byte idag 50% hällde i 5 teskedar salt och dem ser lite mer friska ut men fortfarande väldigt orklösa och orkar inte något.
    så på 2 dagar har dessa parasiter tagit ål på 5 fiskar och snart mer om jag inte gör rätt. någon som har något tips vet att jag ska fortsätta att byta vatten tills nitrit värdena går ned nåt mer jag kan göra?
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 191

    #2
    även min ancistrus har fått små små vita partiklar på hela kroppen men dem mår fint än så länge!

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 191

      #3
      nu går även min sista neontetra bort okså simmar upp och ned och blev livlös nu...

      Kommentar

      • Pierre67
        • November 2011
        • 321

        #4
        Ingen expert, men du måste väl ha i medicin för vita prick och ich!? Tror knappast det kan botas med salt. Salt vad jag förstår är bra att förebygga sjukdomar med. Om man inte har malar i karet, för då kan man ha ihjäl dom.

        Vad gäller nitrit, så har jag läst att man får göra vattenbyten varje dag till värdet går ner.

        Hjälper också om du berättar hur länge karet varit igång? Hur stort det är? Hur mycket fisk du har i det?
        Senast redigerad av Pierre67; 21 March 2023, 17:05.

        Kommentar

        • Elliotfiske10
          • February 2023
          • 191

          #5
          Det har varit igång i snart en månad. Det är 70 L hade 10 fiskar inte alla på samma gång men nu har jag en mal och hanen kvar av fjärilcikliderna honan gick bort för nån minut sedan… har ingen medicin tyvärr

          Kommentar

          • Elliotfiske10
            • February 2023
            • 191

            #6
            Malen mår inte dåligt av saltet om du tänkte på det

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Man ska tillsätta en bakteriekultur tex. nitriveck om man får nitrit och inte i första hand byta massa vatten!! Sen måste man ta tag i problemet varför får jag nitrit!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Det är är ett stort problem med sociala medier, i detta fallet akvariesammanhang där skötselråd och forskningbaserad fakta försvinner och männskor skapar sina egna sanningar och sprider dem som fakta! Zoopet hade en artikel om nitrit jag tänkte länka till men jag hittade den inte tyvärr...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11215

                  #9
                  Här är en bra video av Dr Bassler. Han har skrivit en av de bästa böckerna om sjukdomar.

                  White Spot disease (Ichthyophthirius and Neoichthyophthirius) how we can diagnose, prevent and medicate with help of Dr. Bassleer Biofish Food MATRINE; To he...
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Skitbra länk Christian Beställde faktiskt lite Dr. Basleerfoder också för jag har kört med det förut och tyckte det var bra men sen har jag beställt från butiker som inte har salufört den men nu beställade jag specifikt den!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Elliotfiske10
                      • February 2023
                      • 191

                      #11
                      åheim eller christian kan det ha varit för att jag sket i att koka rötterna eller? Annars tvättade jag all inredning och tog bort lite växt rötter nåt fel med det virus eller skit i akvariet?

                      Kommentar

                      • Elliotfiske10
                        • February 2023
                        • 191

                        #12
                        hoppas ni har nån förklaring eller orsak

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Tror inte dem kan överleva på en torr rot som du köpt i en affär... sen är det väl så att parasiter och grejer finns alltid närvarande i nån mängd men att starka friska fiskar kan stå emot angrepp men om dem av någon anledning är försvagade tex av hög nitrit i vattnet eller snabba sänkningar av temperaturen. Han sa i klippet att parasiten släpper efter ca 7 dgr och lägger sig på botten och reproduceras sig och då ska man passa på att slamsuga över botten för att suga upp dem nya larverna för att få stopp på livscykeln hos parasiten.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • connysiphone@gmail.com

                            • November 2022
                            • 4

                            #14
                            Hej på er.
                            jag ser att det diskuteras vita prick.
                            jag kan tyvärr inte tillföra något men har en fråga.
                            jag har själv sjukan i ett kar just nu och håller på att medicinera.
                            Men låt oss säga att alla fiskar går bort, dvs att medicineringen inte lyckats.
                            Vad gör man med Akvarieinredning/växter o.s.v?
                            går det att rädda växter och sådant som inte kan kokas?
                            jag har haft akvarium i säkert 20 år och oftast ganska många kar men detta är första gången jag drabbats.
                            //Conny

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Utan en värd så dör parasiten efter ungefär 1 vecka. Man kan tydligen också hjälpa fisk att bli av med parasiten genom att höja tempen i karet till 30 grader och hålla den tempen i ungefär 1 vecka.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...