PH värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 190

    PH värde

    Jag har startat upp ett akvarium för ca 2 dagar sedan och allt ser bra ut vattnet, inredningen, växter osv. Men så tänkte jag att jag skulle testa mitt PH värde idag och fick det till 8. Jag tycker jag bör ha iaf 7,5 men vet inte om jag ska oroa mig för pH värdet?
    Jag skrev till en butik som har hand om akvarie och mer, dem frågade vilka fiskar jag skulle ha och sa att jag ska ha guppy, neontetror och nån ancitrus eller 2. Han sa då att dem klarar att Ph värdet är på 8. Stämmer det eller ska jag köpa medel för att sänka det? Relativt ny till akvariehobbyn men vet om fiskarna och hört att man ska ha 7-7,5 som rekomenderas, vill gärna få hjälp om nån kan //Elliot ny till akvariehobbyn!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2875

    #2
    Ingen idé att försöka labba med pH. Det blir rätt hopplöst iom. att man gör delvattenbyten, kanske veckovis och det blir då rätt svajigt med pH i längden. Vet inte ifall du använt droptest eller stickor, med stickor kan mätresultat fela rätt rejält. pH 8 är egentligen inte ovanligt i kommunalt vatten och dom flesta fiskar klarar det utan problem. I zooaffären du handlar håller dom säkert inte på med att tillsätta pH-sänkande preparat etc. Akvariet bör heller inte innehålla kalkhaltigt material vilket ju buffrar pH, ifall man nu strävar efter lite lägre pH.

    Kommentar

    • Elliotfiske10
      • February 2023
      • 190

      #3
      nämen så bra, tack för svaret oh nu behöver jag inte oroa mig för mitt ph värde tyack så mycket! //Elliot

      Kommentar

      • Elliotfiske10
        • February 2023
        • 190

        #4
        för att tilläga så användr jag mig av JBL droptest

        Kommentar

        Arbetssätt...