Någon kemist som vet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Någon kemist som vet?

    Har köpt och använt ett bra tag ett NO3 dropptest, där jag den senaste tiden råkade upptäcka att det har en "obehaglig" egenhet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230219_105228.jpg
Visningar: 153
Storlek: 328,2 KB
ID: 2438456
    När man följer anvisningarna så står det tydligt att efter specifikt 3 minuter. Så läser man av resultatet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230219_104817.jpg
Visningar: 106
Storlek: 272,7 KB
ID: 2438457

    Det tar ca 15-30 sec att läsa av o ta nedanstående bild efter timern har sagt att det gått 3min. Så nedanstående bild är vid ca ~3½ minuter:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230219_103631.jpg
Visningar: 88
Storlek: 281,1 KB
ID: 2438458

    Det är inzoomad for lättare avläsning emot 50 ppm skalan.
    Det syns tydligt att det inte är 50 ppm utan 25 ppm.

    Nu till det besvärande...
    Om man väntar en stund till kanske 3 min till...
    Då ser provresultatet ut så här emot exakt samma 50 ppm skala:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230219_104237.jpg
Visningar: 92
Storlek: 192,2 KB
ID: 2438459
    Nu har provet blivit rödare efter ~6 min och visar klart 50 ppm NO3..

    Då är frågan:
    Om nu prov test tillverkaren (Salifert) specifikt anger 3 minuter för att vid den förflutna tiden så är det den mest korrekta avläsningen? Och om man väntar längre än 3 minuter så är blir det en dela läsning. Om det är så i så fall så skulle de angett en range att man skall avläsa provresultatet tex mellan 3 och 4 minuter, men det gör de inte..
    (Ja, jag fattar att de anger en tid för att man inte skall avläsa testet för tidigt innan det blivit klart.)

    Eller?

    Har inte provlösninen hunnit genomföra hela sin kemiska reaktion ? och det är provsvaret vid ett senare tillfälle tex vid ≥6 minuter som gäller?

    Finns det någon kemist som vet vilket av dessa två provsvar som är det som är det som är det mest korrekta av dem två?

    Det är en relativt stor skillnad mellan 25 eller 50 ppm..

    Störigt när man köper dropptest för att få ett resultat som är närmare sanningen/verkligheten än ett strip test. Då skulle jag kunna lika gärna använda striptest om jag vill ha mätresultat som varierade med det dubbla beroende på testets mätonogranheter.

    Nu har jag dessutom sen en tid sedan köpt ett likadant testkit till när detta håller på att ta slut. Ville inte råka stå utan när dropparna tog slut en vacker dag. Och jag kan inte lämna tillbaka det så jag får "genomlida" och använda upp det kittet också.

    Jag har inga problem att använda kitet bara om jag vet till 100% att jag skall avläsa det vid 3/6 minuter..
    Då kan jag även tänka mig att fortsätta att använda det i all oändlighet..
Arbetssätt...