Hjälp...rommen möglar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wirre56
    • November 2021
    • 5

    Hjälp...rommen möglar!

    Håller på att försöka få sterbai och scalarrom att kläckas men jag får mögel...
    Har sökt på nätet, men hittar inte något bra medel som går att köpa. Hur gör ni och vad använder ni för tricks för att inte rommen ska mögla? Jag brukar samla in romkornen och ha dom i en separat behållare som är nedsänkt i akvariet, romkornen är gulbruna och ser bra ut till att börja med (några dygn) sedan kommer möglet som en grå beläggning (ludd). Har lyckas en gång med scalarer och har nu runt 100 yngel som är ca 3 veckor.
    Hoppas på eran kunskap hur jag ska lösa det.?
    mvh Janne
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Jag plockar undan rommen och tillsätter nån antimögelmedicin, t.ex. denna Tetra Fungistop Plus - 20 ml - CyberZoo

    Kommentar

    • Wirre56
      • November 2021
      • 5

      #3
      Tack för svar, har testat Seras Mycopur men det blev ingen skillnad. Ska beställa det du tipsade om. Hoppas det hjälper, någon annan som har tips? Jag började att testa med alkottar, ekblad och kapattablad, inget hjälpte...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        Ska man inte syresätta med cirkulationspump eller luftsten?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Wirre56
          • November 2021
          • 5

          #5
          Ja, jag brukar också ha en luftsten.
          En annan sak, jag skaffade magnetiska artemiaägg och har kläckt några gånger. Jag kan verkligen rekommendera dom, det är hur smidigt som helst att separera skalen med en magnet. Lite dyrare tror jag men klart värt priset. Problemet är att man skämmer bort ynglen, dom vägrar ta mosade flingor utan vill bara ha levande artemia...

          Kommentar

          • Wirre56
            • November 2021
            • 5

            #6
            Blev livrädd i morse när jag gick ner i källaren och tände i yngelakvariet, alla hundra scalarynglen låg stilla på botten i två högar...Många låg på sidan också, började tänka direkt att nu är det kört. Det dröjde en halv minut så började dom sakta röra sig och efter någon minut till så var det full fart på ynglen...Dom låg och sov!

            Kommentar

            Arbetssätt...