Vad kan vara fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria@borgkvist.se

    • August 2020
    • 32

    Vad kan vara fel?

    Jag börjar bli frustrerad och varnar för långt inlägg.

    Jag började med akvarier för några år sedan och har lärt mig en del men känner att det finns såååå mycket kvar att lära Det är verkligen intressant det här med att hålla levande djur i vatten som måste balanseras rätt. .... I alla fall så brukar jag känna att jag har hårdjobbat vatten. Jag får inget gratis liksom, när andra cyklar sitt akvarium på någon få vecka så tar det två månader för mig. När andra kramar ur skit ur sina filtersvampar varannan månad så gör jag det minst en gång i veckan. Osv osv. Nitrit bildas lätt hos mig så jag måste hålla kontinuerlig koll. Det bildas snabbt geggamoja i mina filter så att flödet ur pumparna blir lidande snabbt.

    Mitt allra första akvarium, som var ett Eheim 126 l med väldigt fin Sansibar-sand, och det är nog det akvarium som funkat allra bäst för mig ärligt talat. Jag använde inte extra gödning och belysningen var inte den skarpaste. Jag hade "enkla" växter som tex polysperma och enkla fiskar (kopparbarber). Allt gick lugnt och fint tills jag bestämde mig för att uppgradera. Jag skaffade ett Juwel rio 180-liters och tänkte att jag äntligen kunde ha röda och lite svårare växter eftersom ljuset var vassare. Det visade sig att jag istället fick mycket alger och som nybörjade är det inte helt lätt att tackla. Nu i efterhand så förstår jag att ljuset var för skarpt jämfört mot näringen för växterna. Jag skaffade biobollar till filtret och det blev en illaluktande sörja där och den fina sansibar-sanden gjorde så att växterna murknade. Pansarmalarnas skäggtömmar började förstöras. Jag gjorde om allt och startade om akvariet och det gick lite bättre när jag började med PMDD-gödning och skaffade mig mer lärdomar, men det märktes att växterna liksom inte riktigt ville växa bra i mitt vatten. Och skäggtömmarna fortsatte att försämras. Jag behövde dessutom krama ur skit ur filersvamparna två gånger i veckan, annars stannade flödet. Filtermaterialet var verkligen skitigt.

    Jag gav upp och sålde Juwel-akvariet och hade några olika storlekar och modeller, men jag använde aldrig den riktigt fina sanden igen och jag ser till att inte ha för starkt ljus. Jag har också bra kolla på nitrit och nitrat och använder PMDD ganska mycket efter hur nitratnivåerna ligger, fast mikronäringen har jag alltid i efter vattenbyte. Jag har också tillsatt koldioxid på två av mina akvarium och det går betydligt bättre med växterna där än i övriga akvarier.

    Nu till mitt problem. Igen har jag fått problem med skäggtömmarna hos pansarmalar som jag skaffade i samband med uppstart i ett nytt akvarium, som är på 325 liter, i januari-februari 2022. Jag märker också hur några av fiskarna ligger på botten och flämtar lite och det är ett genomgående problem för en del av fiskarna i nästan alla mina fem akvarier då och då.

    Mitt kranvatten ligger på 7,8 i pH (sjunker till 7,6-7,7 med tillsatt koldioxid). KH runt 10. Vid vattenbyten använder jag mig av ljummet kranvatten med vattenberedningsmedel.

    Fiskar där hela grupper har dött bort för mig successivt har varit regnbågsfisk (Melanotaeia preaecox) och moskitotetra (Boehlkea fredcochui) och i alla fall regnbågen borde klara av mitt höga pH om man ska gå efter artbeskrivningarna här. I båda fall har fiskarna sett oroliga ut, flämtat (men inte jättemycket och inte hela tiden) samt varit relativt inaktiva. Däremot mina melonbarber verkar inte vara så påverkade och de ynglar av sig. De siamesiska algätarna flämtar lite ibland, men det är vid blandade tillfällen, ibland direkt efter vattenbyte och ibland utan vattenbyte.

    Finns det något mer jag kan testa som verkar relevant förutom det som jag redan testar (ammonium, nitrit, nitrat, pH, KH, även järn som alltid har visat väldigt låga värden trots tillsatser av densamma)?

    Skickar med en bild på mitt 325-litersakvarium som just nu är nyansat och betydligt mer naket med växter än vad det brukar vara.

    Senast redigerad av maria@borgkvist.se; 02 December 2022, 12:41.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Koldioxid kan orsaka problem med förgiftning om det är för mycket och visar sig som syrebrist och flämtande...
    Ljummet vatten vid byte, är det samma temperatur som akvariet du menar med ljummet?
    Rengör du akvariet mycket?
    Byter du vatten ofta?
    Du verkar mata en hel del om du säger att du måste krama ur all gegga varje vecka, stämmer det?
    Om så är fallet så har du för lite filterkapacitet eller är alldeles för frikostig på maten.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Är det är mätstickor som använts för att testa vattnet? Har du kommunalt vatten eller egen brunn? Med koldioxid antar jag att det är ett trycksatt CO2-system och inte "flytande koldioxid". Vattnets temperatur kan vara värt att dubbelkolla med annan termometer.

      Kommentar

      • maria@borgkvist.se

        • August 2020
        • 32

        #4
        Tack för att ni engagerar er i mitt problem.
        Jag ska försöka svara på alla frågor.
        * I mitt 325-litersakvarium finns ingen tillsatt koldioxid så någon förgiftning där är kanske inte så troligt I två av mina akvarier har jag tillsatt koldioxid och det är Godhems byggen med sodastreamsflaska. Jag har dessutom drop checker och tycker att jag har fått till en lagom nivå.
        * Med ljummet vatten menar jag att jag tar samma/nära samma temperatur som vattnet i akvariet (har 24-25 grader i alla fem akvarier).
        * Jag rengör akvarierna en del, främst handlar det om att jag vill att de ska se snygga ut. Jag skrubbar bort kalkranden och annat på rutorna och plockar bort växtdelar som har lossnat. Vad gäller filterna så kramar jag ur svamparna och och sköljer dem i akvarievatten (jag tar kranvatten om jag inte har akvarievatten till hands). Jag rengör även impeller och plastdelar.
        * Jag byter 25-50 % vatten varannan eller var tredje vecka.
        * Till mitt 325-litersakvarium hade jag först en Oase biomaster 350 som ska klara av 350 liter. Efter några månader bytte jag till en biomaster 600 vilket är nästa nästa storlek.
        * Jag använder JBL dropptester. Jag har kommunalt vatten. Enligt deras webbplats ska vattnets pH vara 7,6 och total hårdhet 7,5 °dH vilket de beskriver som medelhårt.
        * Visst kan jag dubbelkolla temperaturen.
        * Angående maten så kan det absolut vara så att jag matar för mycket. Om jag tänker efter så är det inte helt enkelt att veta exakt hur mycket man ska mata egentligen. Jag tar vad jag själv tycker är "lagom" och det kan ju vara så att jag är helt fel ute. Jag vet att med flingor brukar man ska säga att de ska vara uppätna på två minuter. Men sen använder jag en del frysfoder och bottentabletter till pansarmalar, siamesiska algätare och ottos.

        I dag gjorde jag lite tester och som exempel i mitt 49-litersakvarium med trycksatt koldioxid är pH 7,5 och KH 11. Mitt 325-litersakvarium ligger på cirka 7,8 i ph och KH-testet tog slut så jag ska beställa en ny flaska.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Låter inte som att du gör något fel. Du kan ju testa att dra ner på matningen något och dubbelkolla temperaturen i akvariet. KH förändras oftast inte nämnvärt över tid, speciellt inte med regelbundna delvattenbyten. Inte pH heller kan man kanske tillägga. Det enda jag noterar är att du verkar tillföra lite sparsamt med CO2, vid KH 11 bör pH vara ungefär pH 7,2 för att erhålla ca. 22-24 mg CO2/l. Antar att droppcheckern inte är "limegrön" direkt? Edit: dropcheckern kommer ju att vara grön men inte ljusgrön (likt limegrön) vid pH 7,2.
          Senast redigerad av Sleaper; 05 December 2022, 07:42.

          Kommentar

          • maria@borgkvist.se

            • August 2020
            • 32

            #6
            Har redan börjat dra ner på matningen. Är rädd att det inte ska räcka till alla men det gör det säkert, bara jag som är hönsmammig
            Dropcheckern är limegrön i slutet av tiden som lampan är tänd vilket är två gånger om dagen. Lampan är stark och den går inte att hissa upp. Därför släcker jag två timmar på eftermiddagen och co2 följer tiden för belysningen med en timmes försprång. Det slutade med att jag ändå fick massa alger för någon månad sen och till slut så tejpade jag lampan med eltejp. Har satt för kanske 1/4 nu. I alla fall så brukar drop checkern faktiskt bli i princip limegrön innan släckning. Och nu pratar jag om ett Aquaelakvarium där jag mig veterligen inte har problem med bottensubstratet så som jag verkar ha i en del andra akvarier. Visserligen har jag inte inga pansarmalar där heller...

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              När det gäller CO2 så bör man ha rätt nivå redan när belysningen går på och fotosyntesen drar igång. Man kan ju kolla pH i början av belysningsperioden för att säkra att det ligger ungefär på (i ditt fall) på pH 7,2. Det kan finnas en risk för att nivån kan vara för hög på kvällen ifall din dropcheker blir limegrön med tanke på KH11. Se länk. CO2 tabell - PlantSwap

              Kommentar

              • maria@borgkvist.se

                • August 2020
                • 32

                #8
                Efter mycket tankeverksamhet och en del efterforskningar så har det dykt upp ett möjligt svar i min hjärna, och ännu fler frågor

                Tidigare har folk anmärkt på att det är konstigt att pH:et i akvarierna ofta blir högre än det som kommer ur kranen. Blir också lite förbryllad då mina tester visar rätt så varierande värden. Jag använder JBL:s dropptester och även om jag tycker de är bra så känns de känns de inte helt pålitliga när det kommer till noggrannhet. Jag blir lite förbryllad och funderar på att köpa en bra digital mätare efter att ha läst i en annan tråd om tester. Jag vet att många menar att det här med pH är inte så jättenoga och man behöver inga avancerade tester och det gäller säkert i de flesta fall, men om man nu har problem så kan det förhoppningsvis hjälpa. Har googlat runt och det finns ju en djungel med pH-mätare hit och dit så om någon kan rekommendera en bättre mätare så är jag tacksam.

                Och så var det ju det där med tankeverksamheten och en insikt som jag fick när jag var hemma sjuk och satt och stirrade på mitt 140-liters sydamerikaakvarium. Det är utan CO2 och inga skäggtömmar är förstörda, fiskarna verkar nöjda (nöjdare), dock förvånar mig det något höga pH:et. Jag kom fram till att det skiljer åt är sanden. I detta akvarium har jag en annan sand än vad jag har i de andra akvarierna, ett rätt tjockt lager faktiskt. För att få höjd på det så har jag lagt filterpåsar med lavagrus, ECS-soil och Hornbach akvariesten 5-8 mm i filterpåsarna, se bild. Soilen och lavagrusen ska vara inert och inte påverka vattnet, men sen har vi Hornbachstenen, kan den vara boven i att höja pH:et? Jag har nämligen Hornbachsand 1-2 mm i tre av de andra akvarierna som jag har problem med. Och det står i beskrivningen "lätt kalkhaltigt". Jag tror att det är den sanden/gruset som är problemet faktiskt.

                Vad är det för problem jag har då? Några av dem har jag redan nämnt. Främst är det förstörda skäggtömmar på pansarmalar och att det ibland blir flämtande fiskar i samband med vattenbyte, och även att jag haft två olika fiskarter som har tynat bort, av för mig okänd anledning, några veckor från inköp. Ett annat problem är en växt (Cyperus helferi) vars rötter ruttnat (växt nr 2 från vänster i bild nummer 2). Ytterligare ett annat problem är att när jag dragit upp växter med rötterna för att nypa av och plantera om, eller flytta, så har det blivit höga nitritvärden i vattnet. Detta har hänt i två olika akvarier. Det är precis som om sandytan och neråt blir toxisk på något sätt. Ett till problem är kvaliteten på växterna: Mycket alger, bruna blad, låg eller ingen tillväxt...​
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #9
                  Mycket pekar på att bottenmaterialet ruttnar och det har bildats svaveloxid (svart sand) i de undre lagren. Svarta ruttna rötter på växterna är en indikation, precis som förhöjt pH.

                  Kommentar

                  • maria@borgkvist.se

                    • August 2020
                    • 32

                    #10
                    Förra inlägget blev långt så här kommer det påfyllning.
                    För att försöka lösa mina problem så har jag bestämt mig för att göra om akvarierna och använda sand som inte påverkar kalkhalt eller pH. Så vilka sorter är säkra? Det verkar som om den som jag har i mitt Sydamerikaakvarium Tyrol deco quartz är okej.

                    Jag har tittat (ännu en gång) på filmklippet om vattenkemi som finns här på sajten och fastnat för det där att pH:et i det nya vattnet inte ska vara för högt när man byter vatten för då kan ammoniumet bli till farligt ammoniak, om jag har förstått det hela rätt. I ett försök att förbättra vattenkvaliteten och fiskmåendet så har jag börjat med att använda pH-sänkare i det nya vattnet. Det är dock väldigt bökigt då jag häller upp i spannar i förväg, häller i JBL:s pH minus och JBL Biotopol/Seachem prime (typ Aquasafe). Vid ett tillfälle efter vattenbyte på detta sätt mådde dock inte fiskarna bra, de fick lite vitt på nosen (som var snabbt övergående) men en fisk dog faktiskt och det såg ut nästan som lindriga frätskador på den. Jag hade nog för bråttom den gången. Jag tänker att ofta behöver ju preparat ett filter att samla upp oönskade ämnen i men det har man ju inte i en tillfällig spann. Jag är också osäker på tiden som preparaten behöver verka innan man kan pumpa i det pimpade vattnet till fiskarna. Förutom JBL:s pH minus som jag hade hemma sen gammalt (men inte använt på flera år) så har jag köpt Seachem neutral regulator som både gör vattnet säkert och ändrar pH:et till 7. Dock så blev det ingen ändring när jag mätte pH:et i min spann med vatten.

                    Jag funderar på att använda pH-sänkande soil i ett av akvarierna för att slippa hålla på med kemikalier, dock så behöver det ju bytas ut efter 8-9 månader och det är jag väl inte jättepigg på men som sagt, kanske i ett av akvarierna. Dock blir det ju i så fall som i vattenkemifilmen att jag kommer att byta vatten med vatten som har högre pH än i akvariet i så fall, och är inte det dåligt?

                    Lite rörigt och många frågor, men jag har faktiskt en till. Vad ska ett normalt ammoniumvärde ligga på? Jag tog här från mitt 325-litersakvarium där pansarmalarna har förstörda skäggtömmar, med ett JBL-test och fick svar enligt bilden. Det är ju mer gult och inte grönt alls som i början av skalan. Vad innebär det? Jag tog ett test efter ett större vattenbyte också som visade i stort sett samma. Borde det inte bli mindre?

                    Jag vill även tillägga något om trycksatt CO2 som vi har pratat om här ovan. Jag använder inte det för att få "full effekt" utan helt enkelt för att få växter att överleva överhuvudtaget. Spannet av växter som trivs, och överhuvudtaget överlever, i mina icke CO2-tillsatta akvarier är väldigt litet. Så det är inte det att jag vill ha maximal tillväxt av växterna, det är inte mitt mål, utan att jag vill kunna använda växter som tex javaormbunke och andra härliga växter som inte funkar för mig annars.

                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • maria@borgkvist.se

                      • August 2020
                      • 32

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Mycket pekar på att bottenmaterialet ruttnar och det har bildats svaveloxid (svart sand) i de undre lagren. Svarta ruttna rötter på växterna är en indikation, precis som förhöjt pH.
                      Mycket intressant. Kan jag bekräfta det på något sätt? Och varför blir det så? Jag börjar nog googla på en gång tror jag

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #12
                        Ofta beror det på dålig syretillförsel i kombination med organiskt material vilket kan starta en sådan process. Man kan ju dra upp några växter på lite olika ställen för att se ifall rötterna är svarta, isf. luktar det oftast lite svavel ("ruttna ägg") om rötterna. Man kan ju också peta en bit ner i sanden för att se ifall den har svartnat något. När det gäller pH så förändras det normalt inte mycket ifall man gör regelbundna delvattenbyten var eller varannan vecka. Att försöka laborera med pH-sänkande medel är ett onödigt krångel. Bättre med ett skapligt stabilt pH. Effekten av soil genom att det sänker pH något försvinner ganska snabbt och varar kanske ett par månader, effekten börjar avta redan efter ett par veckor för att succesivt minska. Så det är ingen metod att få ett lågt stabilt pH.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #13
                          Kika 11:15 in i videon. (1) Something Is WRONG! Putrid Smell From Aquarium!! (what has happened??) - YouTube

                          Kommentar

                          • maria@borgkvist.se

                            • August 2020
                            • 32

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Intressant video. MD fish tanks följer jag så jag känner mycket väl till honom. Han har ju det där magiska vattnet som jag är så avundsjuk på eftersom det är så lättjobbat. Ett pH på 6,8-7 och ett hyfsat mjukt vatten. Han byter inte vatten i de flesta av sina akvarier och när filtrena sätts igen och stannar så gör det inget, det funkar ändå. Han har ju rätt mycket växter men inte överdådigt mycket.

                            I detta fall i videon så hade han använt jord (krukväxtjord) med alldeles för mycket näring, plus näringskapslar. För att jämföra så använder jag själv bottensubstrat utan gödning och vågar knappt ens lägga i en växtkapsel i bottnen. I så fall skulle allt mitt överskott komma från maten när jag matar. Som sagt det kan hända att jag har matat lite för mycket tidigare men mycket matar jag inte. Och jag tänker att om det blivit överflödigt med mat på bottnen så hade väl pansarmalarna rensat upp det? Var min kalkiga sand passar in i det hela vet jag inte. Och rötterna på MDs växt var ju helt svedda, svarta. På min Cyperus helferi är det mer åt det bruna hållet. Jag ska lukta och kolla noggrannare nästa gång jag drar upp en växt

                            Så det känns inte riktigt som samma sak, men jag vet inte.

                            Det här med syrebrist har jag funderat på men när jag har kollat runt så skulle inte det vara något stort problem så jag lade ner det.

                            Jag vet att det är bättre med ett stabilt pH än att hålla på att klydda och ändra. Jag har kört så i mina fyra år som akvarist, men det fungerar ju inte och jag börjar bli desperat, därav att jag nu börjat med pH minus-preparatet.

                            Kommentar

                            • ArtbyRyman

                              • April 2014
                              • 53

                              #15
                              "Nu till mitt problem. Igen har jag fått problem med skäggtömmarna hos pansarmalar som jag skaffade i samband med uppstart i ett nytt akvarium, som är på 325 liter, i januari-februari 2022."
                              -Du nämnde sansibar sand...Är inte den vulkanisk? Jag hade vulkanisk sand 3-5mm.
                              Känns inte vass o ser inte vass ut men Den måste varit för vass för pansarmalarna, eller utsöndrat något. Problemet försvann vid byte av sand.

                              "Jag märker också hur några av fiskarna ligger på botten och flämtar lite och det är ett genomgående problem för en del av fiskarna i nästan alla mina fem akvarier då och då."

                              - I princip mitt enda för mig ologiska problem på senare år har varit Co2 förgiftning, invärtes på fisken liksom. Kör sydamerikanskt, mkt. Växter, (Mätt orimliga värde co2), Mätt bra syrenivå, har bra cirkulation, osv...Det som hjälpt är bra vanlig luftning via syresten. Akut = vattenbyte.

                              "Mitt kranvatten ligger på 7,8 i pH (sjunker till 7,6-7,7 med tillsatt koldioxid). KH runt 10. Vid vattenbyten använder jag mig av ljummet kranvatten med vattenberedningsmedel.​"

                              - Tråkigt ph för annat än malawi väl? Har iaf. kört mkt. med waterlife PH- Buffert 6.5. Den fungerar bra men man får Höga fosfatvärden. Egentligen inte sett några jätteproblem av det men helt bra är det ju inte.

                              Kanske kan va till hjälp.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...