Ohyra hos räkorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gurgel
    • August 2022
    • 4

    Ohyra hos räkorna

    Jag har ett kar med ett tiotal neocaridina i, det bor också 2 elefantsnäckor i. För 4 dagar sedan introducerades 3 st nyinköpta ottocinclus för att hjälpa till att snygga till lite. Vi får se hur länge de ska vara kvar i just det här karet. I vilket fall upptäckte jag imorse små runda vita kryp. Jag har aldrig sett sådana innan och undrar vad det är, var de kommer ifrån, om de är skadliga och isf hur jag blir av med dem. Min tanke är att elefantsniglarna ska flytta till ett annat kar, kommer jag isf ta med mig de här vita oinbjudna gästerna?
    Tyvärr är det jättesvårt att ta en vettig bild på krypen. De är ca 1mm stora, runda eller droppformade. Tycks snarare hoppa än simma.
    Tack på förhand för svar.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Det låter som nån typ av vattenloppa men jag kan inte just någonting om sånt här men varenda akvarium jag haft så har de alltid funnits, kan se dem om jag lyser med ficklampa på filtermaterialet, och de är inget att oroa sig för och äts troligen av fisken. Hur dem uppkommer vet jag inte, men gissar att de liftar med djur eller växter?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ouch

      • October 2022
      • 3

      #3
      Svårt att se på bilderna, men kan det vara musselkräftor (ostracods)?

      Kommentar

      • Gurgel
        • August 2022
        • 4

        #4
        Musselkräftor är nog helt korrekt. De finns kvar så här drygt en månad senare, i ganska stort antal. Möjligen konkurrerar de med räkorna och kanske ffa räklingarna om maten men i övrigt störs jag inte av dem. Flyttade över några chili rasboras som fick en liten semester i karet. Min tanke var att de skulle käka upp de små krypen. Tyvärr tyckte de att räklingar var mer intressanta. Vad jag kunde se under de veckor rasbororna var i karet så var de inte alls intresserade av musselkräftorna. Rasbororna har nu fått flytta hem till sina kompisar igen. Musselkräftorna får helt enkelt vara kvar, de gör säkert någon nytta tänker jag.

        Kommentar

        Arbetssätt...