Rensa filter i akvarievatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lousy93
    • February 2022
    • 5

    Rensa filter i akvarievatten

    Jag har en fundering. Alla är ense om att filter bör rengöras i akvarievatten. Varför är det egentligen så? Somliga gör 80% vattenbyten och det vattnet går ju genom filtret, borde inte det döda bakterierna? Är det temperatur skillnad som gör att man ska använda akvarievatten eller är det klor/kloramin?
    Och om det beror på klor så borde jag som har egen brunn utan tillsatta reningsämnen kunna tvätta mina filter i kranvattnet?
    Som sagt alla är ense om saken men kan inte hitta någon förklaring till varför
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    80% vattenbyte rubbar balansen rejält så därför bör man inte byta så mycket vatten i ett normalt akvarium.
    Har du inget klor i ditt kran vatten så kan du ju gott skölja filtret i kranvatten med samma temperatur...

    Jag personligen ser filtermaterialet som en känslig bakteriebiotop och sköljer och kramar den bara försiktigt i lite vatten från akvariet.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2878

      #3
      Kan säga att jag alltid sköljt filtermedia i kommunalt kranvatten. Är akvariet väl incyklat finns gott om bakterier i sand/grus mm. Jag har aldrig märkt några negativa konsekvenser av att använda kranvatten, men man bör dock undvika att göra delvattenbyte vid samma tillfälle som filtret rengörs. Har man t.ex. ett Juwel Bioflow kan man ju också rengöra halva filtermediet i taget eftersom det är uppdelat i två korgar, vilket gör det enkelt. Alltså låta det gå ett par veckor emellan.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Är akvariet väl incyklat finns gott om bakterier i sand/grus mm.
        Ja bakterierna som finns där är de av störst vikt! Jag har många ggr bytt till ett nytt filter utan minsta påverkan på balansen i karet. När jag däremot nån gång bytt ut bottensubstratet så har det blivit som nystart trots att jag haft ett cyklat filter.

        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Lousy93
          • February 2022
          • 5

          #5
          Jag byter inte 80% vatten idag men jag tycker att det är intressant att jag inte kan hitta ett svar på varför man bör tvätta filter i akvarievatten. 80% tog jag som exempel bara för: hur stor skillnad är det egentligen att skölja filter i kranvatten och att byta låt säga 50% av vattnet i veckan som sedan snurrar i filtret. Har det med temperatur och klor att göra så förstår jag, för då blir inte lika stor "chock" direkt för filtret. Blir ju extra problem att tvätta stora ytterfilter i akvarievatten och vill ju veta varför, så man inte gör det helt i onödan

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Jag skrev ju svaret på din fråga indirekt, "har du inget klor i kranvattnet så kan du lugnt skölja filtret där", alltså det är klor som är problemet.
            Har man nu klor i vattnet i så pass stora mängder att man ser fisken klia sig och se besvärade ut så bör man använda vattenberedningspreparat vid vattenbytet. Vid vattenbyten så stör man balansen och inte bara pga klor utan att man tar bort massa microorganismer som etablerats i vattnet och som gör vattnet fiskvänligt så därför är det bra om man inte gör mer än ca 30%-iga vattenbyten.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2878

              #7
              Svaret på frågan varför, är att man vill behålla så mycket av dom nyttiga bakterierna som möjligt. Därför rekommenderar många just det sättet att skölja filtermedia. Det blir naturligtvis en större påverkan ifall man sköljer i ljummet kranvatten, men frågan är hur mycket det betyder. Som du säger kan det vara rätt krångligt med ett större ytterfilter med mycket filtermedia att skölja i akvarievatten, och jag har aldrig upplevt problem med att använda tempererat kranvatten. Man skulle ju kunna lufta ur klor kranvattnet eller låta vattnet stå ett dygn, alt. använda preparat för att ta bort klor/kloramin och alltså skölja i en balja med klorfritt rent vatten.

              Kommentar

              • Fishz
                • September 2022
                • 16

                #8
                Stämmer det att microorganismer lever frisimmande i vattnet som gynnar akvariet verkligen? Har hört flera "experter" säga att det inte stämmer utan alla microorganismer lever på ytor, alltså glas, växter, inredning och filter mm. Finns en fiskfarm som byter hela bassängernas vattenvolym 6ggr om per dag. Alltså som om man hade ett 100liters och bytte 600 liter per dag. Automatiserat såklart och vattnet källvatten de har tillgång till. Om man RÖR runt sen suger vatten då lossnar dom säkert till viss del.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ooh ja det kan du skriva upp! Kranvatten är ett akvaristiskt sett "dött" vatten det innehåller väl lite algsporer bara och vattnet är aggressivt dvs. det påfrestar fisken slemskikt... Men när vattnet får cirkulera och mogna i akvariet så ändrar det lite egenskaper och det bildas mängder av organismer som gynnar fisken och skyddar deras slemskikt! Men om vi talar om nitrifieringsbakterier så är det riktigt att dem lever i huvudsak på fasta ytor där dem bildar kolonier men dem finns ju i små mängder även fritt i vattnet, det är ju så dem kan förflytta sig. Tycker inte man ska blanda ihop fiskfarmar med akvaristik och använda sig av metoder från fiskfarmar och tänka i dem banorna för dem har tusentals fiskar i bassänger och har inget annat val än att byta vattnet för där ska de födas upp fort och dem får mängder med mat så att få till en biologisk balans och ett hållbart system är omöjligt rent ekonomiskt, men tror inte dem byter med kommunalt vatten direkt ur kranen.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #10
                    Jag har också hört att man ska rengöra filtret i akvarievatten men gör inte så själv. Har kommunalt vatten och har aldrig märkt några negativa konsekvenser av den metoden.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Som Nando säger så kommer man nog inte uppleva några problem om man sköljer med kranvatten. I dem flesta kar så finns det så mycket bakterier i bottensubstratet och övriga ytor så det gör inte så mycket att stora delar av kolonin dör av eller försvinner. Jag försöker alltid ha filter som klarar att gå i flera månader utan utan att behöva rengöras.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Jag har aldrig "tvättat" filtermaterialet i kranvatten. Däremot är det nog en fördel att se till att "tvättvattnet" har ungefär samma temperatur som akvarievattnet eftersom väldigt varmt/kallt vatten kan ta livet av en del nyttobakterier som finns i filtermaterialet.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...