5 dagar in…

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jolanta_flax
    • August 2022
    • 5

    5 dagar in…


    Den här historien måste ni vara oerhört trötta på så jag punktar ner vad som hänt och vad bekymret är så kanske ni slipper huvudvärken…

    Begagnat Juwel Lido 200.
    Ej rengjort men bytt filter etc etc
    2 dygn med filter + aktivt kol
    1 dygn utan aktivt kol
    Biotopol och Denitrol enligt instruktion.
    Adderande av:
    3 Platy
    5 Black Molly
    3 Ancistrus
    2 Helenasnäckor

    Från klockan 15:00 till morgonen 06;00 hängde alla deltagare som kunde endast vid ytan trots extra Denitrol och Biotopol på kvällen kring 19.

    Vatten kontrollerat både innan fiskar och efter utan några fel enligt stickan.

    Drog på diffuser på utloppet innan jag drog på jobbet. När jag kom hem var några kvar vid toppen men de flesta hade vågat (?) sig ned mot botten. Gav dem mat… bytte ca 15 liter vatten samt haft i Detoxol vid hemkomst.. för jag lyckades ge för mycket mat (såklart).

    Nu till frågan, behöver jag ha den där diffusern igång hela tiden nu? Har Juwel så dålig konstruktion på sin pump? Jag menar, utblåset sitter ju en bra bit ner och du får aldrig utan att krusa sig om jag inte sätter på den extra kröken och riktar den snett uppåt.
    Ska jag behöver investera i en helt annan för att slippa att ha bubblorna på precis hela tiden? Jag hade kanske tänkt göra det efter en tid, men jag vill ju se att intresset håller i sig längre än till jul..
    Nu har jag 10 räkor och en ytskimmer på ingång så jag antar att vi kan hitta ett sätt att stå ut med hur fruktansvärt fort algerna kommer dyka upp men jag vill ju addera rätt mycket fisk över tid.

    Jag kör med lite extra vadd i filtermediat, kan det påverka något negativt?









    Find, rate and share the best memes and images. Discover the magic of the Internet at Imgur.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Bubblorna gör ingen skillnad. Det är nitrit och att karet är helt nystartat som är problemet. Denitrol är nog inget undermedel skulle jag tro utan det behöver bildas nitrifikationsbakterier i filter mm. Bra ifall man kan komma över lite filtermaterial från en incyklat akvarium för att skynda på processen. Under tiden är det frekventa delvattenbyten etc. för att få ner nitrit. Stickor är inget bra att mäta med ett droptest för nitrit är betydligt mer pålitligt. Sen går det att vrida och rikta utblåset på filtret, man behöver alltså inte sätta dit någon extra krök. Mer filtervadd spelar ingen roll vad gäller nitrit.

    Kommentar

    • lan
      • May 2019
      • 35

      #3
      Byt vatten så fort fiskarna visar symtom.

      Kommentar

      • Jolanta_flax
        • August 2022
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Under tiden är det frekventa delvattenbyten etc. för att få ner nitrit.
        15-20 liter varje dag eller instruerade 1/3 varje vecka? Eller ska jag bara vara vaksam för när fiskarna börjar vara mer vid ytan?

        Det här detoxol tycks ju komma med rätt stöddiga påståenden, kanske är värt att se vad det kan göra? Du har ingen erfarenhet av det? Jag vet att vi har mycket koppar i vårt kranvatten vilket medlet påstår sig binda.

        Ursprungligen postat av Sleaper
        Sen går det att vrida och rikta utblåset på filtret, man behöver alltså inte sätta dit någon extra krök..
        Mitt filter var det vara ett hål i sidan, sedan skickades det med en krök med en liten pip på där man fäster det genomskinliga röret och öppningsbara pluggen. Det är antagligen någon originaldel som saknas.

        Kommentar

        • Kalaskulan11
          • August 2022
          • 3

          #5
          Som ovanstående poängterar, fortsätt byta vatten kontinuerligt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Jolanta_flax
            Den här historien måste ni vara oerhört trötta på så jag punktar ner vad som hänt och vad bekymret är så kanske ni slipper huvudvärken…

            Begagnat Juwel Lido 200.
            Ej rengjort men bytt filter etc etc
            2 dygn med filter + aktivt kol
            1 dygn utan aktivt kol
            Biotopol och Denitrol enligt instruktion.
            Adderande av:
            3 Platy
            5 Black Molly
            3 Ancistrus
            2 Helenasnäckor

            Från klockan 15:00 till morgonen 06;00 hängde alla deltagare som kunde endast vid ytan trots extra Denitrol och Biotopol på kvällen kring 19.

            Vatten kontrollerat både innan fiskar och efter utan några fel enligt stickan.

            Drog på diffuser på utloppet innan jag drog på jobbet. När jag kom hem var några kvar vid toppen men de flesta hade vågat (?) sig ned mot botten. Gav dem mat… bytte ca 15 liter vatten samt haft i Detoxol vid hemkomst.. för jag lyckades ge för mycket mat (såklart).

            Nu till frågan, behöver jag ha den där diffusern igång hela tiden nu? Har Juwel så dålig konstruktion på sin pump? Jag menar, utblåset sitter ju en bra bit ner och du får aldrig utan att krusa sig om jag inte sätter på den extra kröken och riktar den snett uppåt.
            Ska jag behöver investera i en helt annan för att slippa att ha bubblorna på precis hela tiden? Jag hade kanske tänkt göra det efter en tid, men jag vill ju se att intresset håller i sig längre än till jul..
            Nu har jag 10 räkor och en ytskimmer på ingång så jag antar att vi kan hitta ett sätt att stå ut med hur fruktansvärt fort algerna kommer dyka upp men jag vill ju addera rätt mycket fisk över tid.

            Jag kör med lite extra vadd i filtermediat, kan det påverka något negativt?








            Det är en hel del man behöver läsa på och lära sig så att man vet hur ett akvarium fungerar, men jag kan informera om att fiskmaten i för stora mängder i ett nystartat akvarium är katastrof, så mata ett absolut minimum i ca 1 månad så att kvävecykeln hinner etableras. Att skaffa räkor i detta skede är en mycket dålig idé! Om fisken flämtar vid ytan eller ligger på botten och flämtar så kan det bero på nitrit i vattnet och man kan ha i ett par msk salt för det lindrar skadeverkan från nitrtiten.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Jolanta_flax
              • August 2022
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              ha i ett par msk salt för det lindrar skadeverkan från nitrtiten.
              Efter varje vattenbyte?
              Jag tänkte mäta PH värdet igen i morgon. En sak jag noterar är att vattnet är lite mjölkigt vitt och då hittade jag information om att det kan ha med ett högt alkaliskt vatten, eller höga halter av tungmetall, fosfater etc. Vilket antagligen beror på mitt otvättade grus, jag har dammsugit och även kört med extra vadd som jag bytt ut frekvent men antagligen är det ju inte tillräckligt.

              Är det en bra idé att tömma hela akvariet, göra rent ordentligt och sedan lägga i fiskarna igen?
              Jag tänker att det är ett av få alternativ om jag ska få det helt rent.
              Alternativt behandla det som nu och byta en mindre mängd vatten per dag men då är risken att jag tillsätter mer ” dåligt” vatten från kranen.

              Jag börjar med PH (som var bra igår förmiddag, är det off köper jag något som kan reglera det, funkar inte det får jag lov att försöka flytta fiskarna tillbaks till henne jag köpte dem av och starta om akvariet men städa ur det ordentligt samt tvätta stenen. Bör jag byta ut växter som varit i vattnet också med tanke på detta debacle?




              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Alltså ett akvarium ska inte vara "rent" dvs att man byter massor av vatten tar upp och rengör sanden/gruset engör filtret med hett vatten... Det ska skapas liv i akvariumet och då måste man låta det vara i fred och bara byta vatten efter hur mycket fisk man har, med de få fiskar du har i nuläget skulle jag byta kanske 20% i månaden... men har du du mycket fisk eller stora fiskar så måste man byta mera vatten. Man kan mäta NITRAThalten och när den börjar dra iväg så vet man att det är dax att byta lite vatten och så får man lära sig hur ofta man behöver byta just i sitt akvarium.
                Men som sagt man ska inte hålla på så mycket, speciellt om man inte har så bra koll, det är mycket bättre att låta moder natur sköta det mesta!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Jolanta_flax
                  • August 2022
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Alltså ett akvarium ska inte vara "rent"
                  Nej, så mycket har jag förstått med allt adderande av bakterier och olika filtermedia som ska få bakterier att fastna i pumpen och näring till växter etc.

                  Men med tanke på hur fiskarna betedde sig första dygnet (de tycks vara i god vigör nu) blir jag ju fundersam. Bör jag starta om helt från början nu innan jag investerar mer tid i detta eller ska man försöka kämpa på och se om det blir bättre? Jag började snegla mot maskiner för omvänd osmos men det känns ju larvigt att börja med det efter en vecka i denna djungel…

                  jag har slängt i lite salt och i morgon bitti kontrollerat jag pH (som hittills varit bra).. men jag hade visst inte det bästa sortens testprodukt enligt en annan medlem.. jag har också fått till mig att byta vatten ofta - så jag vet inte jag. Ungefär lika spridda åsikter som på de olika djurbutikerna. Tror jag kommer vänta några dagar nu och se hur beteendet är sen.

                  Tack för hjälpen!


                  Senast redigerad av Jolanta_flax; 30 August 2022, 05:12.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ja det är ju stört omöjligt att hälpa till så här på nätet... men jag kan lova en sak oavsett vilka råd du får angående vattenbyten, att kranvatten är inte ett vatten anpassat för fisk!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Jolanta_flax
                      • August 2022
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Ja det är ju stört omöjligt att hälpa till så här på nätet... men jag kan lova en sak oavsett vilka råd du får angående vattenbyten, att kranvatten är inte ett vatten anpassat för fisk!
                      Jag är övertygad om att du har rätt, den äldsta av medarbetarna på djurbutiken var den enda som visade sitt eget akvarium - hon sa samma sak och menade att städa Max en gång i månaden.

                      Och som sagt, jag ska lugna ner mig lite och se vad som händer.

                      Mycket tacksam för hjälpen!

                      I

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        pH förändras obetydligt i ett akvarium om man gör regelbundna delvattenbyte. Det som man behöver hålla koll på i början är nitrit. När det gäller delvattenbyten så beror mängd och frekvens dels på fisklast, alltså mängd/storlek och typ av fisk men även t.ex. på ifall det är ett växtakvarium där man kanske tillsätter rätt mycket flytande näring etc. Även i nystartade akvarium kan det vara bra med tätare delvattenbyten, just för att hålla nere nitrit men även för att undvika algbildning innan karet och växterna "kommit igång". Så generella råd angående hur ofta eller hur stora delvattenbyten man gör finns egentligen inte. Har man en egen brunn kan det vara en fördel att kolla det vattnets värden.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...