Pålitligt vattentest?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TessWH
    • July 2022
    • 6

    Pålitligt vattentest?

    Jag har köpt trststuckor, pro JBL Aquatest 7i1.
    enligt stickorna är alla värden helt ok. PH ca 6.8 säger ca för färgerna är ju lite svårtolkade, men under nästa färg som är 7.2. GHd ser bra ut, 2 övre rosa o 2 undre gröna men den andra rosa har börjat skifta lite åt gröna och då börjar det bli dåligt. Men just nu inom >7-<125.
    sett en platy stå gömd på botten igår, idag ser jag den inte hittade en annan plsty död den såg helt ok ut igår. Inga synbara fel på den alls, den bara låg som en lätt sidobord banan på botten.
    Jag har massor av växter i akvarieakvarie tänt lite för länge för det blir snabbt alger på rutan, elefant, physa-, sand- och äppelsnäckor i karet tillsammans med platy, svärdbärare , mal o röd fantomtetra. Inte haft minsta nitrit/nitrat enligt teststickorna.
    Jag startade karet för 3v sen, easystart, filter media, stod tomt 4 dgr sen några firrar, sen efter nån vecka lite till. Medveten om att det startats lite fort med firrar men har hållit noggrann koll varje dag på värden. Bytte 1/3 vatten för några dagar sen. Inte gjort rent nåt annat.
    Matar mycket sparsamt,max varannan dag och inget överflöd.
    Givetvis kan det ju vara problem med fisk redan vid inköp.
    Läst om salt i akvariet, hur mkt? Skadar det mina snäckor? Är väldigt rädd om mina äppelsnäckor eftersom de inte går att köpa längre! Vad hjälper saltet mot egentligen?
    Vilket vattentest är bäst? Om nu inte stickorna är tillförlitliga?

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Jag skulle rekommendera ett droptest för nitrit. I ett nystartat akvarium är det oftast nitrit som man bör ha koll på, övriga vattenvärden kan man i regel lämna där hän då fiskarna har rätt stor tolerans vad gäller pH, KH, DH. Det kan dock alltid vara bra att veta vad man har för vatten i kranen. Har man kommunalt vatten finns ofta data för detta på "VA-verkets" hemsida. Det finns även en risk att man valt olämpligt inredningsmaterial som t.ex. färgat grus som kanske avger något som påverkar fiskarna. I ett akut läge så är tätare delvattenbyte ett sätt att hålla nitrit på en oskadlig nivå.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Ett vanligt misstag är övermatning av ett nystartat akvarium som ännu inte nått en fullt utvecklad bakterieflora. Hur stort tank har du, hur många fiskar/snäckor, vilket filter och hur mycket matar du?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Du undrar vad salt gör och saltet utjämnar osmostrycket dvs salthalten i fisken och saltet i vattnet jämnas ut. Saltet gör att ämnen i vattnet inte tränger in i fisken och kan va behjälpligt vid svampinfektioner och nitrit bl.a

        Angående matning så är det bra att få till en jämn matning så bakterierna får "mat" lite och ofta, så jag brukar alltid mata liite varje dag, och se till att alla fiskar kommer åt nån mat i alla fall, så dem blir starka och får ett bra immunförsvar.

        Kör på och låt grejerna komma i balans så ska du se att det ordnar sig!
        Och du har väl lite cirkulation och ett tillräckligt filtermaterial...

        Du ska inte känna att du måste testa vattnet hela tiden utan ta det försiktigt som du gör så kan du luta dig tillbaka och beundra ditt akvarium
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Karu
          • December 2020
          • 13

          #5
          sticker in att de finns duktiga akvarister på Youtube som har också känt att testerna är lite skeva för att företaget vill att man ska köpa andra produkter för att balansera ut värdena.
          Jag har själv JBLs stickor och de visar ALLTID att NO2 är för högt och jag ska köpa mer bakterie. Men karet mår toppen och inte en alg(inte ens på rutan) så de känns som de inte kan stämma.
          vet inte om de kan hjälpa men om karet ser ut att må bra. Då skulle jag nog vänta och se istället.

          Alger på rutan kommer de alltid att vara från och till innan karet är inkört ordentligt. Pröva sänk ljuset lite eller dra ner på timmarna om de blir för mycket.

          Kommentar

          • TessWH
            • July 2022
            • 6

            #6
            3 fiskar har dött men de var köpta på Hornbach(sämre livskraft?) Det kan lika gärna varit naturligt frånfall.
            jag har matat sparsamt , varannan dag och inget överflöd. Zucchini till malarna o mina snäckor(äpplen, sand och elefant).
            Så nej övergödning känner jag mig säker på att det inte är.
            På vår arken butik jobbar turligt nog en otroligt duktig fiskkille. Diskuterade nitrifikationsprocessen med honom då jag fått påhopp om den att den inte funkar i nåt fejjanforum.
            Så fort karet startades borde ju den påbörjats. Jag hade massa växter och efter 4 dgr hade jag i några fiskar. Jo jag vet, lite för tidigt.. Hursom, om jag fattat processen rätt så bildas ammonium som sedan bilder nitrit. När nitrit bildas så bildasnitrat som bryter ner nitrit. Så rullar det på. Lite förenklat.
            Alltså menade han att processen var igång(vilket folk i fejjanforumet sa att det inte var o att jag borde mäta ammonium). Fiskkillen menade att ammonium börjar ju bildas direkt vid uppstart särskilt med så mkt växter. Han menade att nitrittest var vettigare. Så köpte det. Har ingen nitrit alls. Färgen blir bara som den första cirkeln som man kollar mot i testet.
            Alltså känner jag mig trygg med att jag nog har en har balans? Sen att odlade fiskar kan dö emellanåt, det händer ju tyvärr.

            Nu avvaktar jag vidare inköp, har ju en del snäckor, platy, fantomtetror o några svärdbärare. Vill ha snälla fiskar som inte äter mina äppelsnäckor.
            Jag har ett Rio Juwel 240.

            Tar gärna tips på snälla firrar eller ål? Som passar i karet och som inte äter upp snäckorna. Gärna tåliga fiskar o fina färger .


            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Jag personligen föredrar att inte blanda så många arter utan vill ha fler av samma art istället, det blir soppa annars tycker jag, men du kanske gillar det Jag tycker räkor är ett trevligt inslag men det kan bli problem med ditt juwelfilter med breda springor som de åker in i... Pansarmalar är också väldigt trevligt att ha och det är de snällaste fiskar som finns, dem gnabbas aldrig och är till och med snälla vid parningen och är inte revirhävdande! De måste få vara tillsammans i en grupp på minst 10st, fler än vad artbeskrivingen säger men tycker den är för snål!

              Ang. nitrifieringen så är det förstås nödvändigt att den fungerar men man kan ändå ha problem med vattnet, man kan få tillväxt av sjukdomsframkallande bakterier, olika parasiter, kloramin från vattenverket, tvålrester eller lotion på händerna när du är nere i akvariet, mm.

              Vill bara påpeka att nitrat inte äter upp nitrit utan dessa är ämnen som är produkter från bakteriernas konsumerande.
              En typ av bakterier omvandlar ammonium till nitrit och en annan typ av bakterie omvandlar nitrit till nitrat och där stannar det vanligtvis och du byter vatten för att sänka halten av nitrat! Med Vanligtvis menar jag att det finns filtreringsmetoder som under syrefattiga förhållanden kan omvandla nitrat till kvävgas som vädras ut ur vattnet, detta är egentligen den kopletta nitrifieringsprocessen men det är inte helt lätt att få till det där sista steget och inte helt ofarligt att skapa en syrefattig miljö.
              Senast redigerad av åheim; 13 August 2022, 21:46.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • TessWH
                • July 2022
                • 6

                #8
                Tack för svar ja, jag gillar fisksoppa annars är det typ slöjstjärtar jag gillar som egen art.
                ja, jag tror jag förstår nitrifikationen nu, men som sagt, både stickor o nitrittest visar bra. Jag har använd stickorna direkt på kranvattnet för att kolla klor. Vårt vatten ser riktigt bra ut som det är.
                Jag lägger inte så stora funderingar mer kring detta då. Det känns som vattnet är ok.
                har inte sett några konstigheter kring de 3 fiskarna som dött. Så andra sjukdomar vete 17.
                Det enda nu är att jag får snabbt alger på glaset. Men jag har tänt från tidig morgon till sen kväll. Det är ju lite för länge. Har 4 citronancistrus o snäckor så de får jobba!

                Tusen tack för alla svar! Och ja, räkor har jag faktiskt funderat på

                Kommentar

                • TessWH
                  • July 2022
                  • 6

                  #9
                  En fråga till! GH visar nu sämre värde...har hela tiden varit 2 lila övre rutorna o 2 gröna undre. Nu är bara översta lila och enligt burken är det dags att göra något.
                  övriga värden normala.
                  men läste på några ställen att det inte är så viktigt just med GH?
                  Vill ju inte heller ha i medel som skadar mina snäckor...
                  Ska jag varva ner och njuta av karet istället för tester var o varannan dag???
                  inga fler fiskar som kolavippat heller.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ja du ska absolut varva ner Som du säger så är Gh inte så där jätteviktigt, det är Kh som är viktigt (karbonathårdhet) för det är det som håller Ph stabilt och att det inte blir för lågt och karbonat behövs även för nitrifieringen så att kvävecykeln fungerar. Man brukar rekomendera att Kh helst ska ligga över 3-4. Har man väldigt lågt Kh så är det viktigt att göra veckovisa vattenbyten så att det inte sjunker för lågt.
                    Snäckor vill gärna ha lite högre Gh för att kunna bygga sitt skal och även så det inte vittrar bort men det ser du ju på skalet om det är ett problem, man kan köpa kalkblock (säljs som tillskott till sköldpador) på djuraffären och ett sånt kan du lägga i akvariet och dem brukar lösa upp sig inom ett par veckor och då lägger du i en till eller efter behov.
                    ...lägg undan testerna ett tag tycker jag
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Det här kalkblocket brukar jag använda till mina räkor https://www.zoo.se/turtle-conditione...0aAtbUEALw_wcB
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • TessWH
                        • July 2022
                        • 6

                        #12
                        Då lugnar jag mig köpte även nitrittest, men det visade inget alls. Så jag tänker att det är balans. Processen startar ju direkt man sätter igång akvariet och det har varit igång ett bra tag nu. Fyllt på med firrar, fortsatt vara sparsam med mat. Mina snäckor får snäcksskalskross, sånt man kan ge till höns åxå, finns på lantmännen/granngården t.ex. Fick höra att det är ganska mkt gips i de där färdiga sköldpaddorna tyvärr.

                        Måste säga, vilka fina o trevliga svar jag fått här är med i ett akvariefiskforum där de som är duktiga tycker att de flesta är dumma, inte ska få råd serverade på silverfat osv...varför man då är med i forum vete 17. Och ännu mer förbryllad blir jag varför man måste ge otrevliga svar även om man nu läst på vill man kanske fråga för bekräftelse.
                        Så, stort tack?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13


                          Dem innehåller följande:
                          Kalciumsulfat (24%), magnesiumsulfat, natriumklorid, tiaminhydroklorid.
                          Senast redigerad av åheim; 04 September 2022, 13:45.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...