Optimala vattenvärden för akvarie.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MemoK
    • April 2022
    • 1

    Optimala vattenvärden för akvarie.

    Har haft några fiskbortfall (och snäckor) efter ett nystartat akvarium och undrar ifall det är något fel på mina vattenvärden.
    Jag har använt mig av tidigare använt filter (med etablerad bakteriekultur).
    Här är mina vattenvärden:

    NO2 0,1 ppm
    NO3 1 ppm
    pH 6,5-7
    KH 7 ppm
    NH4 <0,05 ppm
    GH 2 ppm
    Temp 25,5°

    Jag har använt mig av JBL Pro Aquatest Combiset dropptest och Tetra GH dropptest.
    Akvariet är 30l och spartanskt inrett med lite rötter, sten och växter.
    10st Dvärgrasboror och ett antal Blue Diammond räkor (10-15st).
    Som nybörjare med en massa olika Google-svar, så vill jag gärna reda ut om allt är bra, eller något som kan förbättras.

    Tack på Förhand
    Senast redigerad av MemoK; 02 August 2022, 14:14.
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Jag ska försöka dämpa din oro genom att säga att Vattenvärdet är vad det är De flesta arter kan anpassa sig till de vattenvärden man har och majoriteten av all fisk är uppfödda med liknande vattenvärden och skulle få problem om man plötsligt skulle ge dem ett vatten med värden dem har i naturen, vilka kan vara ganska extrema i vissa fall...
    Att försöka mixtra med vattenvärdena leder till svajjande värden eftersom du byter vatten med kranvatten och det är ödesdigert, OM man inte har en stor behållare där man bereder vattnet till samma värden som i akvariet som man sedan använder vid vattenbytet.

    Men No2 (nitrit) ska aldrig kunna vara mätbart och No3 (nitrat) ska nog inte ligga över 50 men det är ingen risk om du inte överbelastar akvariet och dessutom slarvar med vattenbytena

    Du har väldigt liten vattenvolym så det kan vara lite ostabilt men jag har själv lyckats fantastiskt bra med ett 26L med microrasbora och räkor som jag körde i 8 år.
    Knepet är att mata väldigt försiktigt och inga stora vattenbyten och inte överdrivet ofta och ha ett bra filter, jag körde ett aquaclear 20 hang on back filter med en filtersvamå på insuget (för extra filtervolym och även räk och fisksäkert) och inte vara där och sabba filterkulturen i filtret utan bara försiktigt krama ur det med vatten från akvariet!

    Hoppas du får ordning på grejerna
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #3
      Här hittade jag ett klipp på mitt 26L när det begav sig
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...