Vad gör ni åt höga temperaturer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Vad gör ni åt höga temperaturer?

    Nu är det sommar och >27° innomhus.
    och ≥28° i karet.

    Malawi ciklider, siamesis och ancistrus. O en massa växter.

    Inte optimalt.

    Vad gör ni för att få ner temperaturen?
    Använder LED och 8h per dygn. När jag gillar växter så vill jag inte släcka helt.. vad är den kortaste belysningstiden som gör att man behåller växt tillväxten på ±0 / status quo /oförändrat tillstånd?

    6 timmar borde vara helt OK o man borde kunna kanske dra ner tiden mer än så? (Tillfälligt när det är som varmast. Kan inte ändra ljus intensiteten)

    Vid vilken temperatur bör jag oroa mig och tillta drastiska åtgärder? (Typ DVB med kallare kran vatten..)

    Bjuder på en bild med heta firrar
    Senast redigerad av Lusse; 27 June 2022, 14:51.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Värmebölja löser jag med luftdriven filtration och glipor i täckglasen! Syresättning är A och O för det är inte värmen i sig som dödar utan bristen av syre i det varma vattnet.
    Luftpumpen tillför ingen värme i akvariet och det hjälper till att blåsa ut avdunstat vatten eftersom du får luftcirkulation ovanför vattenytan.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Tack åheim !

      Ah, ja man kan ju köra bubel-stenen 24/7. Nu går den inte under co2 diffusion dvs dagtid. Bra idé det har du rätt i att det är mindre andel löst syre vid högre temperaturer tänkte inte på det.

      Efter 2h o 20min sen lampan tändes ~28.3°C.

      Åtgärder än så länge:
      • Öppnat upp glipor
      • Förlängt mörker med 2h (belysningstiden ifrån 8h till 6h)
      • Slåt på bubbel 24/7 (gick innan bara när CO² var avslaget.)
      Vi får se hur det går med temperaturen.

      ​​​​
      Senast redigerad av Lusse; 27 June 2022, 16:50.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Slutligen 28.8°C nu när lampan släcktes efter 6 timmars belysningstid.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Vi hoppas att högtrycket lugnar ner sig lite
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11215

            #6
            Frysa in vatten i vanliga pet-flaskor som man lägger i kan funka. Jag hade inte kört kyl-klamplar som kan innehålla kemikalier.
            Jag stänger även av belysningen stora delar av dagen.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #7
              Tack admin
              Kl 10:20 temp @28.1°C och går ner (mycket) sakta. Lampan tänds 14:00 så några timmar till.

              Har lagt en pet flaska i frysen med vatten o lite akvariesand i botten av flaskan när jag vill ha den stående på botten i karet.

              Känns att jag behöver få ner temperaturen inte för ciklidern men för siamesis och ancistrusarna. Det är inte OK att vara utanför deras optimala temperatur område känner jag.

              Listar åtgärder så här långt:
              • PET flaska med is
              • Öppnat upp glipor
              • Förlängt mörker med 2h (belysningstiden ifrån 8h till 6h)
              • Slåt på bubbel 24/7 (gick innan bara när CO² var avslaget.)

              Kommentar

              • Nordin
                • August 2010
                • 32

                #8
                Jag kör med pet-flaskor! Har liten volym så att en flaska på 1,5L blir nästan för mycket. Öppnar glipor/lock och har en fläkt som blåser mot. Vi har haft 27-32 grader varmt i drygt en vecka och än så länge fungerar det super med pet-flaskor!

                Då jag förr hade saltvattensakvarium så körde jag med kylare.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Om man gör små små vattenbyten med iskallt kranvatten när det närmar sig 29... 30gr i karet hjälper en hel del. Provade petflaskor förra sommaren men det gick inte ner en enda grad i karet...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Lusse

                    • April 2008
                    • 328

                    #10
                    Tack!
                    Ja jag är rellativt nygammal i hobbyn.
                    Temperatur problematiken har inte riktigt slagit mig. Som tur är har jag sen tidigare tagit det under hänsyn tidigare när jag bytte ifrån T5 till LED.

                    När jag har satt upp ett helt automatiserat system (förutom vattenbyten) med tanken på att man skall kunna göra ett DVB och karet sköter sig själv utan problem 1-2 veckor.

                    Så att man kan resa på sommarsemester..

                    Men detta fick mig att fundera..
                    Om man reser bort och det kommer ett högtryck hemmavid under tiden!

                    Då finns det ingen som kan göra partiella DVB eller stoppa i isPetFlaskor. Osv.

                    Så detta är högaktuellt nu i Juli..

                    Tänker att när man reser bort på sommaren och vet att man har problem med övertemperatur i karet.

                    Så får man väl vidta en del av åtgärderna ovan i förebyggande syfte.

                    Dvs innan man reser hemifrån så kan man göra några av åtgärderna, sätt på bubbel 24/7, öppna upp glipor, förkorta belysningstiden, ställ en fläkt.

                    Så om/när ett högtryck slår till när man inte är hemma så har man sett till att temperaturen i karet inte stiger onödigt högt.

                    Sen kan man rulla ner för fönsterna så att boendet inte blir så varmt pga solstrålarna.

                    Jaja nu är det värsta över för denna här gången.
                    En intressant iakttagelse var att en av mina äldsta ciklider är grym på att skifta färg.
                    Han kan på någon minut gå ifrån grådassig o färglös till blå o nästan svartblå. Rätt coolt.

                    Men jag noterade att han inte färgade ut någon gång under tiden vi hade hög temperatur han var grådassig mer eller mindre hela tiden..

                    Men nu när vi är under 26°C så har han återgått till att färgaupp och ner som jag är van vid att se honom.

                    ANTAR att han inte gillar riktigt 28°C fastän det är "OK" i och med det är deras rekomenderade temperatur område fast vad som anses vara max temp.

                    Tror det är viktigare att se hur djuret mår än att gå 100% på siffror. Hade man gjort det så kan man tycka att det är ju ok att se till att hålla 28°C kontenuerligt pga att det står på hemsidor för arten.

                    Jaja mycket att tänka på..

                    Bjuder på en bild på ett nedsläckt kar, passar ju bra angående trådens ämne. O man undrar om fiskar gillar granatäpple smak på "sin" Ramlösa?
                    Click image for larger version  Name:	IMG_20220701_110958.jpg Views:	0 Size:	561.0 KB ID:	2436583
                    Senast redigerad av Lusse; 01 July 2022, 11:22.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...