Stort byte i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cryziz
    • January 2021
    • 5

    Stort byte i akvarium

    Varit borta i 3 veckor och gjorde klart för allt innan jag åkte med portioner i små påsar så min svärmor skulle kunna ha det lätt. Problemet när jag kommer hem är att vi haft strömavbrott så timern har inte fungerat och min svärmor trodde att hon behövde tända första gången innan den skulle släcka sig själv men har igentligen stått på i 3 veckors tid så mina tetror är nästintill genomskinliga... Andra problemet är att det är knallgrönt vatten och alla växter har alger på sig. Går det att låta dem vila sig tills ikväll med släckt lampa och göra ett större vattenbyte på 50% för att få bort algerna innan jag börjar med det vanliga 20 % per vecka? Hur gör jag med alla växterna som har alger på sig? Nästan så dem smält
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Ajaj... Du kan väl låte det lysa ungefär 3 timmar per dag och sen låta dem vila med släckt ljus Jag tycker inte du ska byta mer vatten än normalt för nu har skadan redan skett så nu är det stbilitet som gäller och alger gillar vattenbyten, vattenbyten ger ett mer svajjigt system och det utnyttjar dem. Det kan ta ganska lång tid innan algerna drar sig tillbaka tyvärr..
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13109

      #3
      Att vattnet är grönt gör inte fisken nåt så det kan du låta vara och kommer försvinna över tid. Kanske till o med lite bra att du har det så inte lika mycket ljus kommer ner i karet
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Cryziz
        • January 2021
        • 5

        #4
        Jag körde på med rakblad på alla rutor och en tandborste på pump och resterande plast och 20% vattenbyte, åkte sen och köpte 8 nya plantor så får se om dem kan hjälpa till att ta död på algerna. Lät pumpen stå på i 2 timmar innan jag rensade översta filtret som var knallgrönt av algerna så rengör den nu varannan timme och det har gått från riktig algblomning till helt ok ändå, får låta det gå 1 vecka och se om det lägger sig

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          #5
          låter som det går åt rätt håll Bra att du gör rent första filtret
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...