PH sjunker kraftigt ,jag börjar få slut på idéer??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dany
    • April 2021
    • 18

    PH sjunker kraftigt ,jag börjar få slut på idéer??

    Hej ,

    Har en 120l Juwel hemma som har varit igång i ett halvår.
    Från början har allt fungerat som en dröm, växter och fiskar har vuxit fint, inga alger.
    Ph låg på ca 7 , N02 låg under 0,25 mg/l , byter ca 50% vatten en gång i veckan. Tillsätter CO2 i gas , Tropica Green och AquaMaker vid vattenbyten.
    Inredning består av AquaBasis Plus JBL substrat, fin sand över substraten och en större Mangrove rot, samt en massa olika växter.
    Ytterfilter Eheim Professionel 4+ 250. Ljuset styrs med timmer.

    Plötsligt började vatten få en fet hinna på ytan, jag slängde in en skimmer men det blev inte bättre, ytan var fortfarande lite så där fet.
    Tofsalger började också komma upp på bla. Anubias , vilket är kanske inte så ovanligt.
    Ok tänkte jag och då gjorde jag några olika vatten prover ,men inga konstigheter eller större avvikelsen där heller.
    Fodringen minskades kraftigt och jag tog bort helt djupfryst mat som tex röda mygglarver.
    Samtidigt där någonstans köpte jag in en digital Ph mätare och började konstant mäta Ph värdet .
    Jag läste någonstans att C02 och Tropica Green kan sänka lite Ph och tänkte bäst att ha koll på det.
    Plötsligt så dog mina 3st Panda Garra inom loppet av 2 dagar. De såg helt friska ut.
    Åter igen inga konstigheter med N02 eller ammoniak spikar .
    Plötsligt började Ph värdet sjunka ner till 5,5 som lägst, det återhämtar sig kanske till 6,2 över natten och sen faller kraftigt igen nästa dag.
    Jag slutade använda Tropica Green och det minskade lite förändringar i Ph kurvan.
    Sen dog det några till Panda-pansarmal i förra veckan . Jag bytte vatten, men Ph rörde inte på sig.
    Jag gjorde en KH mättning ,den blev aldrig blå som den skall vara enligt instruktioner utan jag fick droppa 15 droppar innan den byte färg till ljus orange .Skumt tänkte jag .
    Dagen där på dog 2 till pansarmal, jag byte 50% vatten och tillsatte Natriumvätekarbonat, NaHCO₃.
    Ph gick upp till 7.2 , jag gjorde en test ikväll på KH som låg på 10 och Ph 6,9 vilket låg inom godkänt C02 tabell.

    Jag har helt slut på idéer, hur skall jag tänka vidare? Vad är det som spökar?




    Senast redigerad av Dany; 28 May 2022, 23:00.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ph svajar ju rejält och det är ju aldrig bra och tänker att det kanske gjorde att fisk checkade ut...
    om du känner att du inte får kontroll på vattnet så kanske det är bra att koppla bort Co2 och låta det stabilisera sig.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2877

      #3
      Verkar som du överdoserar CO2 en aning. Vet inte hur du styr tillförsel av CO2, men en pH-controller kan annars vara en lösning för att hålla pH konstant. CO2 påverkar och sänker pH men att Tropicas flytande näring påverkar pH har jag svårt att tro, även om det hade varit en syra så tillsätter man väldigt lite i förhållande till vattenvolymen. Fet hinna på ytan brukar en skimmer klara av, men även filtret kan behöva rengöras.

      Kommentar

      • Dany
        • April 2021
        • 18

        #4
        Nu på morgonen så ligger Ph på 7.2 , inga fler fiskar som ligger på ryggen .
        Det kanske skulle vara ett alternativ och stänga av CO2 och vädra ut vattnet med en luftpump .
        Jag får minska tillförsel av CO2 , skönt att veta att Tropicas flytande näring inte gör större påverkan på PH .
        Filtret ligger också på agendan , skall stänga av den och rengöra .
        Senast redigerad av Dany; 29 May 2022, 09:30.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2877

          #5
          CO2 förvinner ur vattnet väldigt snabbt så någon luftpump lär knappast krävas. pH 7,2 känns mer rimligt i förhållande till KH.

          Kommentar

          • Henrik_A
            • August 2010
            • 146

            #6
            Att mäta ammoniak när ph ligger ner mot 5.5 är helt meningslöst, då det bara ska finnas ammonium.
            Vid stora ph svängningar stäng av co2 då det måste vara orsaken då kh ligger så högt.
            Gör aldrig stora ändringar, vattenvärden, ph 5.5 troligtvis rätt mycket ammonium vilket är rätt ofarligt, men när du drar upp det över ph 7 omvandlas det till ammoniak vilket är väldigt giftigt.
            Ph 5 är 100gånger surare än ph 7, så stora ändringar är verkligen inte bra för något som lever i vatten, även nyttobakterier.

            Kommentar

            • Dany
              • April 2021
              • 18

              #7
              Det känner jag till att ammonium omvaldas till ammoniak när ph går över 7.
              Lite i panik tog jag alla vatten tester jag hade hemma.
              Det blev en avstängning av CO2 gasflaskan idag, det började gå ner igen ph låg på 6.6 vid 16-tiden idag .
              Nu kl 23.20 ligger Ph på 6.9 igen, det får bli en utvärdering utan CO2 gas under några veckor av vatten i mitt akvarium.
              Kanske skall testa CO2 i flytande form lite längre fram.


              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2877

                #8
                Borde inte vara några problem att styra in CO2 och pH till rätt nivå, även ifall man använder klockströmbrytare/magnetventil vilket dom flesta nog gör. Något "flytande CO2" finns inte för akvariebruk och t.ex. produkter som Easy Carbo (som inte är CO2) kan inte direkt ersätta CO2 och ger inte alls samma resultat.

                Kommentar

                • snikke

                  • December 2007
                  • 134

                  #9
                  Har du nån bubbelräknare så du vet hur mycket CO2 som kommer in på ett ungefär?

                  Kommentar

                  • Dany
                    • April 2021
                    • 18

                    #10
                    Absolut, jag har bubbelräknare och klockströmbrytare/magnetventil till CO2.
                    Bubbelräknare har visat en bubbla per second. Det kom lite C02 ut från glasdiffusor, det blev tom. lite alger på själva diffusor efter ett tag.
                    Har även testat och byta ut glasdiffusor.
                    Sen lyckades jag aldrig heller att få igång fotosyntesen (bubblorna på växterna) även om det växte på rätt bra ett tag.
                    Det ser så enkelt när man tittar på YouTube klipp.
                    Jag har ändå försökt läsa på om CO2, men tydligen inte tillräckligt mycket.
                    Senast redigerad av Dany; 30 May 2022, 23:23.

                    Kommentar

                    • Dany
                      • April 2021
                      • 18

                      #11
                      Hej igen,

                      Nu har det gått ca 3 veckor och jag har fått göra flera åtgärder i akvariet ..
                      Ph-värdet fick jag kläm på till slut, nu rör det sig mellan 7,1 - 6,8 ph mot kvällen.
                      Det skall vara normalt vad jag kan läsa mig fram till och det påverkas tydligen av CO2 tillförsel.
                      Fet hinnan fick jag helt bort efter att jag hade plockat ner och rengjort ytterfiltret.
                      Blev något överraskad att den blev så sketen efter 4,5 månader, den har ändå bra med överkapacitet till en 120l kar. Nu är flödet mycket starkare igen.

                      Men tyvärr så fortsätter Corydoras panda att minska från 12 fiskar är jag nere på 3 sticken nu, och dessvärre de finaste och största exemplaren dog. har haft de i mer än ett år. Vatten tester visar fortfarande inga konstigheter, temp och ph ligger inom godkänt, återkommande vatten byten i veckan, fiskarna uppvisar inga skador eller sjukdomar . De trivdes bra, låg oftast i vid utblåset och flöt över den fina sanden, lekte och hoppade .
                      Vad kan det vara som dödar Corydoras?

                      Det slutade idag med att jag tömde akvarium med 75% ,tog ut inredningen , dammsög mycket bajs och gjorde även lite plantering av nya växter.
                      Nu har jag inga fiskar som producerar mycket bajs, det är sparsamt med foder, men det kändes ändå att det var mycket som låg kvar på den vit sandiga botten.

                      Möjlig orsak att Corydoras dör av är botten skiten som de får ligga i och att de nyttiga bakterier inte funkar som de skall??
                      Så lite klokare blev jag efter denna omgången ...
                      Senast redigerad av Dany; 18 June 2022, 11:39.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2877

                        #12
                        Låter som du behöver styra in CO2 tillförseln lite. Målet är att ligga på rätt mängd CO2 (pH) när ljuset tänds, för att sen försöka bibehålla detta under belysningstiden.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Hmm... Jag har ca15 pansarmalar och en bottenyta på 70x70cm och har aldrig slamsugit den. Mina pansarmalar filtrerar all yta i jakt efter mat och bökar ganska djupt ner i sanden ibland så dem håller den helt ren och så har det varit i 6-8år nu så konstigt att du får så mycket bös på botten... Mitt andra kar rengör jag heller aldrig botten på och där har jag bara räkor och tetror och där har jag fått som en jordbotten av all nedbruten växtlighet, mat och exkrementer och det karet är så stabilt och har bra värden och låg nitrathalt och i den jord som bildats så kan jag se fullt av liv, små små varelser som jobbar runt i den så den lever verkligen

                          Har följt en del diskusioner om filteryta och man brukar ju säga att "man kan aldrig ha för mycket filter" men en del menar att man kan nog ha det... Dem menar att det kan ju bara bildas så mycket bakterier som det finns mat till och att om man har stora filter så kommer de flesta goda bakterier husera i filtret och att det blir fattigt med bakterier i sanden och övriga akvariet! Hur vida det är korrekt eller inte vet jag inte men det låter ju inte osannolikt

                          Jag tror att om man upplever problem med akvariet och man inte har lösningen vad problemet är så måste man nog ta ett steg tillbaka och förlita sig på moder natur till stor del och bara se till att man har lite filter och cirkulation och byter lite vatten (Hur mycket beror på hur mycket mat man ger) och tillsätter vattenberedning om man har kloramin i vattnet (Seachem prime är dryg och prisvärd 5ml till 200L jämför Tex easy-life ska doseras 10ml till 30L) och inte är ner i akvariet och stör processer utan "hands off"
                          och mata sparsamt så fiskarna blir pigga och alerta och hungriga
                          Senast redigerad av åheim; 20 June 2022, 12:46.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...