Diffusionsfilter Light (lättvariant av diffusion)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Diffusionsfilter Light (lättvariant av diffusion)

    Halloj nu har jag snöat in på en kille på youtube som heter Joachim Mundt som pratar (tyvärr tyska) om att filtrera genom diffusion istället för forcerad filtrering som vi normalt har i våra filter!
    Principen är att man skapar en öppning i filtermaterialet så att vattnet kan flöda fritt från insug fram till pumpen utan att forceras genom filtermaterialet och att man inte har så högt flöde. Biofilmen i akvariet ska enligt honom stärkas av den här metoden.
    Diffusionsfilter ska tydligen ha positiva effekter mot algbildning och reducering av nitrat och enligt honom kommer man nå fantastiska framgångar med den här metoden.
    Tja... inte vet jag men nog blir jag sugen på att prova

    Ex jbl ytterfilter
    Wenn dir meine Arbeit gefällt, hilf mir mit einer Spende über PayPal, weiterhin guten Kontent zu produzieren: https://www.paypal.me/JoachimMundtNun zeige ich...





    Juwel bioflow ONE
    Besuche meinen neuen Online-Shop unter https://shop.aquaristik-hilfe.de* Besuche auch meinen Amazon-Store und folge mir: https://www.amazon.de/shop/joachimmu...
    Senast redigerad av åheim; 10 April 2022, 13:42.
    Viva Leo Buscaglia
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Det är ju på samma sätt som plenum/BCBaskets fungerar. Jag fick aldrig tag på järnhaltig laterit, så BCB-projektet ligger i träda.

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Det är ju på samma sätt som plenum/BCBaskets fungerar. Jag fick aldrig tag på järnhaltig laterit, så BCB-projektet ligger i träda.
      Handla vattenbehandlingsprodukter hos oss för ett hälsosamt akvarium. Från vattenberedningsmedel till algmedel och vattentester - skapa en optimal miljö för dina fiskar!


      Dessa rekommenderar Novak själv.
      seachem Flourite nämner han också.

      Jag provar just nu BCB påsar.
      Då med Easy Care substrate, kattsand och flytande järngödning.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Det skulle vara roligt att höra te.x vad Kjell Fohrman tror om det här med att låta vatten passera förbi filtermaterialet? Har det någon positiv effekt och är det en effektivare metod än att forcera vatten genom svampen som då blir igensatt och tappar effekt?

        Jag håller just nu på att testa den här metoden med ett juwel ONE som förövrigt är det enda filtret i mitt 147L men platy och pansarmalar... will be continued!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Det skulle vara roligt att höra te.x vad Kjell Fohrman tror om det här med att låta vatten passera förbi filtermaterialet? Har det någon positiv effekt och är det en effektivare metod än att forcera vatten genom svampen som då blir igensatt och tappar effekt?

          Jag håller just nu på att testa den här metoden med ett juwel ONE som förövrigt är det enda filtret i mitt 147L men platy och pansarmalar... will be continued!
          De båda filtreringsmetoderna har väl lite olika funktion.
          Ett svampfilter är bra på mekanisk och biologisk filtrering med slutprodukt nitrat.
          Anoxicfiltrering (syrefattig filtrering på svenska?) Är bra på biologisk filtrering med slutprodukt kväve, vilken sedan försvinner ut i luften.

          Håller som sagt på att testar i ett par akvarier. Nu när det gått 5-6 dagar så ser jag en minskning av nitratvärdena som jag inte kan förklara på något annat vis än att filtreringen gjort det den ska göra. Nu har det givetvis gått väldigt kort tid sedan starten av experimentet. Men är ändå lite positivt överraskad.

          Kommentar

          • Yadina
            • December 2014
            • 367

            #6
            ...har förövrigt även beställt en redoxmätare (ORP-mätare) för att se om BCB-påsarna höjer detta värde, vilket det ska göra.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Enligt Joachim Mundt så är han inte alls ute efter att skapa en anoxisk miljö. Jag försöker få svar från honom vad exakt han menar att man får ut av den här metoden...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #8
                Okej!
                Vad jag förstått så är den "anoxiska" sidan av filtreringen till för att bli av med (genom reduktion) bl a ammonium, fosfater och nitrater som filtermaterialet dragit till sig genom diffusionen.

                Om man slänger i zeolith i filtret så drar ju det till sig fosfater och ammonium, med vad jag antar diffusion. Men sker det sedan ingen reduktion av dessa ämnen så blir ju till slut zeolithen mättad och fyller då inte längre sin funktion.

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1022

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yadina

                  Nu när det gått 5-6 dagar så ser jag en minskning av nitratvärdena som jag inte kan förklara på något annat vis än att filtreringen gjort det den ska göra. Nu har det givetvis gått väldigt kort tid sedan starten av experimentet. Men är ändå lite positivt överraskad.
                  Det låter orimligt att resultaten kommer så snabbt

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Enligt Joachim Mundt så är han inte alls ute efter att skapa en anoxisk miljö. Jag försöker få svar från honom vad exakt han menar att man får ut av den här metoden...
                    Jaha det enda han var ute efter var att akvariet i sig ska stå för största delen av nitrifikationen och att filtret bara har lite extra säkerhet så inte allt går åt skogen. Han vill ha en naturlig "filtrering" utan ett forcerat flöde genom filtermedian... Ja nu är ju inte ett akvarium en naturlig miljö och att man då ska förvänta sig att det ska rena sig "naturligt"! Vi använder filter för att kompensera för att vi skjutit naturen i benet så att säga. Visst kan man få det att fungera utan filter men då kan man som jag inte ha en hel drös men platy och ett gäng corydoras i ett 150Liters utan då kanske 5 platy hade varit rimligt! Så nu glömmer jag det här sidospåret och fortsätter med det jag redan gör som fungerar mycket bra
                    Senast redigerad av åheim; 14 April 2022, 23:19.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      #11
                      Ursprungligen postat av stefanr72

                      Det låter orimligt att resultaten kommer så snabbt
                      Ja det tycker jag med.
                      Men har samtidigt sett kommentarer från Novaks videor att andra märkt snabba förändringar.
                      Bakterierna som som ska ta hand om nitrat, ammonium och fosfat ska ta ca 40-60 dagar att etablera sig.
                      Dock så startar ju diffusionen nästan direkt.

                      Allt kan möjligen ha någon annan förklaring än detta, men jag har märkt förändringen i alla de tre kar som jag lagt i BCB-påsar i filtren. Har ett akvarium utan.

                      Har nu också fått min redox-mätare. ORP ligger på 110 i samtliga "BCB" kar samt något högre i det andra karet 125.
                      Lite omvänt mot hur det borde vara, eller iallafall mot hur det ska bli.
                      Blir intressant att följa i framtiden.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Bra Yadina att du testar för jag är intresserad av hur effektivt det här bcb-filtret är på att sänka nitrathalten
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Kevin Novak känns lite manisk med sitt plenum och BCB-baskets och tillskriver det såna otroliga egenskaper och att det är det enda sättet att verkligen hålla fisk på ett bra sätt, det är ju katastrof att lägga sanden direkt på bottenglaset tycker han... det gör att jag drar öronen åt mig och tar allt med en stor nypa salt! Han menar att ett kar med sanden direkt på bottenglaset inte fungerar och att kraschar efter ett par år Mitt akvarium har gått i 11 år med sanden direkt på botten och det fungerar så otroligt bra för mig och jag har inte rört den heller!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • stefanr72
                            • November 2010
                            • 1022

                            #14
                            Ja man ska inte laga något som inte är trasigt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...