Sänka ph! hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Sänka ph! hjälp

    Hej! Jag skulle behöva sänka mitt ph med något smidigt preparat, jag har kh 5 och ph 8.3 från kranen bor i Malmö.
    vill ner till mellan 7,-7.5.
    Finns det något någorlunda säkert sätt att göra det på utan att riskera ph svängningar vid vattenbyten? Rötter,alkottar, torv är uteslutet, utan letar efter något icke skadligt preparat som jag skrev innan.
    Jag får mina diskus nästa fredag så känns lite brådis att få ordning på pht har planerat 2 vattenbyten/ vecka men det kan ju blir fler. Mitt ph i akvariet är samma som i kranen. Det här akvariet har varit i gång i 5 månader. Mvh Peo
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Är det inte viltfångade diskus så är det väl inga problem? Att leka kemist och ändra på vattenvärdena är ingen bra idé tycker jag, om du inte har en stor vattentank där du kan preparera bytesvattnet vill säga.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Om det är Stendker-diskus du har beställt så är det lugnt// For our discus fish, the key water parameters have the following tolerances: GH 0 – 30, KH 0 – 25, pH value 4.0 – 8.3, electrical conductivity 150 – 1200 µs. Tolerance for short-term water temperature changes: 25° – 34 ° C / 77 - 93°F. This means our discus fish are suitable for over 95% of all types of tap water in Europe.//

      Kommentar

      • Pop81
        • May 2019
        • 130

        #4
        Ok tack för svaren, ja det är stendker discus men jag har för mig att jag läste upp till 8,0 på deras sida, sen har han ju själv 7,0 i ph, sen såg jag en intervju med honom där han sa att ph över 8 inte va optimalt för discusen och över 8.5 är direkt skadligt o livshotande. Mitt ph under 2021 varierade från 8,1 till 8.5 från kranen och det känns inte bra o ligga på gränsen till vad fiskarna klarar. Jag vill ju skapa de bästa förhållanden för min fisk.
        så inga förslag på bra preparat, tillväga gångs sätt?
        Finns ju en uppsjö med preparat på marknaden och jag förstår inte riktigt vad som kan gå fel om man följer anvisningarna!? Många har ju torv i botten eller filtret, alkottar, som sänker ph men det bör ju bli ph svängningar vid varje vattenbyte om man har högt ph I kranen, så varför rekomderas det och inte direkta ph sänkare som uppenbarligen finns en stor marknad för!? Att leka kemist är väl kul men enligt anvisningarna hade min 3 åring klarat av att dosera , så vad är riskerna? Jag vill sänka pht för fiskarnas välmående och för att känna att jag ligger på rätt sida ett bekymmer mindre!

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1022

          #5
          Seachem Neutral Regulator - 500 g - CyberZoo
          Senast redigerad av stefanr72; 09 April 2022, 23:06.

          Kommentar

          • Pop81
            • May 2019
            • 130

            #6
            Tack för tipset Stefan vet att du svarade på ,mina tidigare discus dilemma och jag har delvis följt råden blev 12st 8cm i 350l så håller tummarna att det kommer gå bra!
            Jag är i valet och kvalet med ph sänkare det hade känts tryggare med vetskapen att det va lägre ph men samtidigt blir jag lite orolig när erfarna akvarister råder mig att inte mixtra...!?

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2877

              #7
              Ett säkert sätt att hålla konstant pH är genom trycksatt CO2-system med kontrollenhet som man kör till växtakvarium. Men när det gäller discus och det stora behovet av delvattenbyten finns väl inget som är riktigt optimalt.

              Kommentar

              • Pop81
                • May 2019
                • 130

                #8
                Ok tack för tipsen och all info.
                men hur gör alla andra som har discus I vårt avlånga land? Har alla dem i det pht som kommer från kranen? När man läser trådar både här och på andra forum så har ju typ alla relativt lågt ph mellan 6-7,5 . Jag får forska vidare vilken lösning som kan vara bäst.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2877

                  #9
                  Har man kommunalt vatten så har det oftast ett relativt högt pH, i Gbg t.ex. har vi pH 8 i kranen. Ändå har ett "mjukt vatten". Vill man ha ett pH 6-7,5 får man försöka skapa detta.

                  Kommentar

                  • Pop81
                    • May 2019
                    • 130

                    #10
                    Jo det är ju det jag vill försöka göra, skapa ett lägre ph på ett så riskfritt sätt som möjligt . Jag har tyvärr inte tillgång till extra tankar med vatten där jag kan preparera, så det jag ska hälla i måste ske direkt i akvariet, alternativt co2 men har hört att det är lite risky med discus.

                    Kommentar

                    • stefanr72
                      • November 2010
                      • 1022

                      #11
                      Mitt råd är att inte laborera med PH-värdet. Lägg energin på matning och vattenbyten istället.

                      Kommentar

                      • A/Wing
                        • July 2021
                        • 49

                        #12
                        Jag har diskus och trycksatt co2 inga problem alls.
                        Ph ligger på 6,8 -7,0

                        Kommentar

                        • Pop81
                          • May 2019
                          • 130

                          #13
                          OK! jag vet inte riktigt hur jag ska göra faktiskt!? sänka ph är ju inga problem men få det att inte svänga vid frekventa vattenbyten verkar ju va knepigare inget av alternativen är ju jätte bra, varken att de ska gå i konstant högt ph eller att man får ph svängningar! co2 vågar jag inte ge mig på så här nära leveransen då jag har noll erfarenhet av det. Finns något som heter ph buffer 7.2 ,som jag förstår det så ska det stabilisera pht på 7.2 och man ska tillsätta det vid varje vatten byte, hur det funkar i praktiken vet jag inte?Det låter ju väldigt enkelt som att dosera bikarbonat, men det kanske inte är så riskfritt som det verkar iom att många avråder från det!?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...