Får ingen fart på växterna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poteta
    • June 2021
    • 2

    Får ingen fart på växterna.

    Hej!
    Jag har ett akvarium på 540 liter och bytte sand och gjorde därmed om allt för några månader sedan.
    Fiskarna verkar trivas men växterna dör eller stannar upp. Jag brukar byta eller rengöra finfiltret (det som sitter "först") varje vecka och då är det redigt brunt. Det växer bruna alger på rutan som jag måste ta bort en gång i veckan, tror inte att det växte så snabbt före ombyggnaden.
    Jag har även skaffat ett UV-filter som gjorde underverk för det var mycket värre tidigare. Då hade jag alger i långa trådar som växte fram på några dagar.

    Som ni ser på bilden så växer det ut nya rötter ovan botten på vissa växter. Det kanske inte är ovanligt på denna typ av växt, jag har ingen aning men det kanske säger något om vattnet. Min erfarenhet av akvarium är egentligen noll trots att jag haft akvarium hela livet. Jag har aldrig behövt göra något utöver det vanliga (vattenbyte, fixa filter o.s.v.) förrän nu så jag hade uppskattat lite hjälp om hur och vad jag ska börja leta fel.
    Senast redigerad av Poteta; 02 April 2022, 09:53.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Här finns ett bra schema för hur man ska bekämpa olika alger: https://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

    En bra och billig metod att börja med är PMDD (växtnäring) i samband med vattenbyte på 50% varje vecka. Har du dessutom bra belysning bör det komma igång. Som schemat säger så köp många billiga snabbväxande växter. Här är exempel på paket som säljs: https://perfectaqua.se/vaxtnaring/pmdd/pmdd-start-paket
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Ser ut som näringsbrist, samt att det ser ut som en mal (ancistrus eller liknande) har varit på bladen på dom mer storbladiga växterna.

      Kommentar

      • Poteta
        • June 2021
        • 2

        #4
        Tack för svar. Det kan absolut vara näringsbrist, akvariumet är ju ganska nytt.
        Jag testar lite gödning och se hur det funkar. Jag kom på en annan grej som jag inte tänkt på tidigare. Det finns ett hål i skivan på toppen där man ska mata fiskarna. Nu ser jag att det sitter ganska nära intaget till filtret så en del mat lär åka direkt in där. Jag borrade ett nytt hål på andra sidan, får se om det hjälper till också.

        Kommentar

        Arbetssätt...