Hur ofta det ni gör bottensugare??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klas Bengtsson

    • March 2007
    • 424

    Hur ofta det ni gör bottensugare??

    Bottensugare på grus/sand gör tredje veckor följande med innefilterpump rengöring? Eller femte veckor med innefilter tvätta rengöring? på min 240 liter juwel Rio akvarium. Själv testa jag varje vecka 62 liter vatten ur o ny fylla samma tredje eller femte varje gång blir 74 liter ny vatten med bottensugare?? Vilken bättre ?? 3 eller 5 veckor?? Innefilter rengöring varje tredje veckor gång på hinkar svamp. Aqua turbo innefilter 1500l/h men justera medel..
    Rätt eller fel om hur mår växter ? Mig ser den mår ju fina o hålla bra 24-25 grader .
    Har dom fiskar
    2 par scalare
    1 par nyckelhålsciklid
    25 tal guldbarb
    7 torpedbarb
    6 siamesiska algätare
    3 L177 Golden nugget mal
    5 L134 Leopard malar
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Klas Bengtsson; 08 March 2022, 22:03.
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Ja jag gör aldrig någonsin rent bottensubstratet.. mina kar har gått 11år nu....
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Klas Bengtsson

      • March 2007
      • 424

      #3
      Hur så det . Dom bajs o mat i grus o sand ?? Hur skador det ?? Bottensugare i sandgrus själv tredje veckor för den .. rengöring av innefilter turbo aquasel tredje veckor..
      Vilken rätt gjort mig? Själv tredje den rengöring av innefilter i hinkar och bottensugare varje tredje veckor 74 liter. 1.2. 62 liter 3 e veckor innefilter o bottensugare gjorde jag det . Eller kan femte veckor bottensugare??

      Kommentar

      • Klas Bengtsson

        • March 2007
        • 424

        #4
        Har tänkte ska bottensugare varje 5-6 veckor varannan?? Eller tredje veckor?

        Kommentar

        • Klas Bengtsson

          • March 2007
          • 424

          #5
          Har tänkte ta varje 6 e veckor att bottensugare . Än tredje veckor. 1 2.3.4 o 5 veckor ta 62 liter varje vecka (tredje veckor innefilter) sen 6 e veckor bottensugare plus rengöring innefilter blir 74 liter..
          Senast redigerad av Klas Bengtsson; 09 March 2022, 17:48.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13130

            #6
            Tycker det är dumt att schemalägga filterrengöring och bottensugning! Du kan rengöra filtret när flödet minskat märkbart och bottensuga OM du ser att det finns ett behov...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Klas Bengtsson

              • March 2007
              • 424

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Tycker det är dumt att schemalägga filterrengöring och bottensugning! Du kan rengöra filtret när flödet minskat märkbart och bottensuga OM du ser att det finns ett behov...
              Brukar tredje i veckor o tänkte testa ta bottensugare I sand o grus där 6 e veckor. Om detta är ok ?? Kan mig gjort fel med ?? Har haft tidigt tredje gjort så jag men sen test femte veckor .2 ggr 2022 i år .. Ingen nåt krånglar el sjukdomar firrar. Testa att göra 6 e veckor??
              Senast redigerad av Klas Bengtsson; 09 March 2022, 17:04.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13130

                #8
                Ja testa på du
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13130

                  #9
                  Det är så man lär sig bäst
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Klas Bengtsson

                    • March 2007
                    • 424

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Det är så man lär sig bäst
                    Ska gör ordenlig med den innefilter turbo aquasel bara svamp skölja i hinkar sen upp tillbaka så vänta till tredje veckor sen gör samtidig med bottensugare o filter rengöring utan svamp..
                    Senast redigerad av Klas Bengtsson; 09 March 2022, 20:51.

                    Kommentar

                    • Klas Bengtsson

                      • March 2007
                      • 424

                      #11
                      Jag kör utan dropvärm och inte kör bottensugare den nu femte veckor sedan sista 17e februari och ska kör hela tiden 62 liter per veckor till midsommar mellan juli se hur går det utan bottensugare. Ser dom trivs bra med mörkt bottensugare och substrat dom mår bra med smutsiga lite ser ut .. skillnaden som min gamla malawiciklider karet o nu sällskap fiskar karet idag ..
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Klas Bengtsson

                        • March 2007
                        • 424

                        #12
                        Har inte kört på den bottensugare länge nåt tror februari-mars till nu visa toppen få fina växter o fiskar mår bra . Känner mig nöjd med den..
                        Senast redigerad av Klas Bengtsson; 12 December 2022, 22:07.

                        Kommentar

                        • Klas Bengtsson

                          • March 2007
                          • 424

                          #13


                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ser mycket trevligt ut
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Klas Bengtsson

                              • March 2007
                              • 424

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Ser mycket trevligt ut
                              Ja bara gör i händer i grus när se den smutsiga o raka på ruta på vb kanske 3 månad om det rätt ?? . Dom mår bra o kör utan dropvärm länge. Dom tycker om bra svartvatten o få fina bra växter o fiskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...