Vattenvärden kontra vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #31
    Kollade in "PUR SMART 8OO Pro".
    Japp det är en variant. Det man kan hålla ett öga på är hur många liter per timme man kan tillverka.
    Sedan är det bra att ha det kopplad till en flottör avstängningsventil annars glömmer man av o det rinner över ett par timmar tills man kommer på det.. Ja ett himla meck. Om man har tur o kan göra det i en tunna (antar att det är mest praktiskt för de mängder du har.

    Kanske köra ner en powerhead för att blanda runt mineralern i tunnan. Om man kan sätta tunnan på hjul o man kan rulla till karet.

    Jag har inte samma volym behov så jag kör med 22l du dunkar. Men redan haft ett tillbud
    Körde ner en syresten kopplad till luftpumpen får inte ner en cirkulationspump i dunken. Gjorde det jag inte brukar göra.. att bara för att vara extra säker.. satte luftpumpen högre belägen än dunken jag tom monterade en backventil.. duktiga jag..

    Vaknade på morgonen o slangen där backventilen satt hade lossnat och ramlat ner så att mynningen på slangen var lägre än botten på dunken (den var uppsatt på en annan dunk.)

    Lagen om djävlighet gjorde så att syre slangen droppaklimitiserade golvet o tömde sakta under natten perfekt ut varenda droppe av de 22 literna på golvet. ​​​​​​
    ​​​​​​Men det var lungt i ett våtutrymme med 60 cm ifrån golvbrunnen.

    Backventilen har jag än idag inte hittat
    Senast redigerad av Lusse; 01 January 2022, 23:18.

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #32
      Ursprungligen postat av A/Wing
      Ja det där fungerar ju inte det kommer ju att gå åt alldeles för mycket vatten i processen
      Håller du på med detta?
      Ja jag har precis börjat och försöker komma på mängderna för att få de målvärden jag är ute efter på vattenvärdena. (Ja det är mina egna bilder på min lilla RO anläggning här hemma)

      Lite meck det med men tror att NÄR jag har fått till o vet hur mycket av de olika pulverna jag skall ha då är det bara till att upprepa samma för varje dunk efter dunk RO vatten.

      Det som är lite scary är OM man tillverkar/sammanställer vatten som skiljer sig mycket ifrån kranvattnet. Och då behöver man aklimatisera fiskarna så långt är det lungt.
      (Om det är låg pH/Kh eller tvärtom)

      Men i det senario så har man fiskar som är "avvänjda" (aklimatisera) ifrån vad man har i kranen. DÅ måste man vara rätt säker på att:
      • filteranläggningen funkar o man förhoppningsvis har utbytes filter patroner tillhanda
      • Att man aldrig tar slut på någon av de pulverna man blandar i
      Dvs att man ALLTID kan fixa fram vatten när egen framställda vattnet skiljer sig mycket ifrån kranvattnet.

      Skiter sig något så att man inte kan tillverka och blanda sitt RO vatten så kan man ju inte använda kranvattnet för de måste (aklimatiseras) "tillbaka" till kranvattnet som är troligtvis inte så bra.
      Pga det fanns troligen en anledning till att man ville ha andra vattenvärden till att börja med för vissa arters behov tex..

      Dvs man sitter lite i sjön så att säga.
      (Men jag kanske är ute o cyklar, är som sagt ny på det här.)

      Men för mig är det rellativt lungt när jag i princip har bra vattenvärden för Malawi ciklider i kranen förutom silikaterna som är mer en kosmetisk grej om man ställer det på sin spets..

      Det är också för att i min projekt tråd där jag mäter nitrat nivåerna och filtermediat "silikat remover" påverkar för mig helt oväntat just mina nitrat nivåer.
      Så är tanken att jag slutar med "silicate remover" filtermaterialet.
      Och övergår till RO vatten så länge som lösning på att eliminera den variablen för just det projektet.

      Så vi får se hur länge jag orkar hålla på o om jag ser några andra fördelar med att använda RO vatten längre fram.
      ​​​​​​

      Kommentar

      • A/Wing
        • July 2021
        • 49

        #33
        Hej har inte skrivit på ett tag men arbetet går vidare för att få balans i karet.
        Jag trycksätter ju co2 i karet men har haft svårt att få ut rätt mängd på grund av storlek på akvariet
        med hjälp av en difusor nu har jag skaffat mig en reaktor i stället och vilken skillnad det blev
        dels går det åt mindre co2 för det blandas mycket bättre i reaktorn. Förut med difusorn så
        kändes det som att bubblorna steg rätt upp mot vattenytan utan att göra den nytta det skulle göra
        Så nu har jag fått igång växtligheten riktigt bra växterna växer så det knakar vattenvärdena stabiliseras och nu har jag även börjat med PMDD som verkar lovande där kan man ju laborera mer med dom olika ämnen om man märker att det är brist på något specifikt ämne.
        Fortfarande höga silikatvärden ur kranen men nu stabiliserar sig värdet riktigt fort i karet
        så efter 1-2dagar ligger det på 0,8
        Och det viktigaste fiskarna verkar må bättre pigga och glada är dom
        Just nu är jag en lycklig akvarist
        Senast redigerad av A/Wing; 05 February 2022, 09:22.

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #34
          Det är kul att höra!
          Fortfarande höga silikatvärden ur kranen men nu stabiliserar sig värdet riktigt fort i karet
          så efter 1-2dagar ligger det på 0,8
          Men vad är det som gör det? DVS innan stabiliserade sig inte silikatvärdet lika snabbt?

          Hade varit kul att veta vad som "neutraliserar" silikaten.. om man nu kan uttrycka sig så..

          Kommentar

          • A/Wing
            • July 2021
            • 49

            #35
            Ja du det skulle jag också vilja veta? Jag är ingen kemist och kan väldigt lite om biologi men en fundering kan växter ta upp silikater?

            Kommentar

            Arbetssätt...