Projekt: Sänka Nitrat o fosfater

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #46
    Behöver köpa mer mat. O började kolla runt på olika flingfoder fastnade för en variant som är troligtvis ett strå vassare än vad jag har idag.
    Plus vill variera för varierandets skull när det är stapelvara:
    Klicka på bilden för större version

Namn: tropical-spirulina-flakes-flingor-100-ml.jpg
Visningar: 173
Storlek: 25,8 KB
ID: 2435010

    Men så kom jag på att jag är ju mitt uppe i detta projekt.. när topical spirulina flakes har mer tex protein så ger det mer amunium. Iofs inga större variation men ändå en liten variation..

    Så det blir att beställa hem en ny burk som jag har använt hittills under detta projekt:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20220202_155554~2.jpg
Visningar: 193
Storlek: 325,5 KB
ID: 2435011

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #47
      Är sugen på att prova en sån här påse i mitt hemmagjorda "blomlåde-filter"


      Frågan är om man kan ersätta lateriten med brända kulor t ex
      Blomsterlera, för arrangemang med ljus, glas­rör, grenar m.m. Förpackning med 2 kg.


      Sen skulle jag behöva hitta en kattsand med lite grövre struktur, några tips?
      Har Coops kattsand (100% lera) hemma, men där i är så mycket finmaterial att det skulle damma igen hela akvariet.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #48
        Ja det är ett kul projekt Yadina
        Det var lite idéen med detta projekt som tog en annan vändning. Men som över med ett bottenfilter som Dr Novac också predikar.

        Mina erfarenheter är att jag skaffade hem kattsand. Av märket Best Friend Cattia som skall innehålla 100% "naturmontmorillonit" (troligen fel ingrediens?)..
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20220209_141344.jpg
Visningar: 195
Storlek: 339,3 KB
ID: 2435056
        (kanske ett tipps på vad inte att använda utan testa andra alternativ)
        Testade att slänga en nypa kattsand i ett glas med vatten. O det skitade ner vattnet det i sig gör ju inget det är bara till att skölja ur tills grumlet är bortsköljd.
        Jag trodde att man skulle ha lite brända sten/grus liknande grejs kvar på botten av glaset när man sköljt ur (lät även det stå ett tag). Men det löstes upp till nått fluffigt gojs nästan någon bummulsliknande gojs.. DVS den gick inte att använda.. ..inga stenar/grus kvar att använda.
        Det kanske finns andra fabrikat eller annat än kattsand sånt som man suger upp olja med, var man nu får tag på det som Novac föreslår att man också kan använda..

        Den där leran från Panduro varför skulle du använda den?
        Idén med laterit är att det är för akvariebruk DVS ingen aning vad Panduro leran innehåller o hur det funkar med fiskarna..
        Man vill komma åt järnet som anoxic bakterierna behöver. Finns det järn i leran?
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20220209_141456.jpg
Visningar: 157
Storlek: 648,2 KB
ID: 2435057
        Jag kom åt laterit kulor som jag tänkte smula sönder men kom inte så långt när kattsanden misslyckades samt jag gick en annan väg.. Laterit är ju rost brun för att den innehåller mycket järn. Sitter även nu på ett snyggt bottenfilter på hyllan men kanske kommer till användning någon dag..

        Men får man ihop det med rätt grejor så är det betydligt billigare än de två filterstenarna jag införskaffade.

        Berätta hur det går speciellt om du hittar någon bra kattsand eller liknande!

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #49
          Jag gjorde samma experiment med kattsanden som du och det går inte att skölja bort dammet, allt blir bara till en gegga.

          I videon säger han ju typ 20 gånger att det är okej att det blir en gegga....men jag fattar inte hur man undviker att vattnet inte blir till en gråfärgad dimma?
          All kattsand borde väl ha egenskapen att det klumpar ihop sig till en boll när den utsätts för vätska, förstår inte hur den skulle fungera om det är grova korn.

          Panduro leran funderar jag på därför att den är mycket billigare.
          Och i många växtakvarietrådar så ger de råd om att använda vanlig hobbylera istället för de dyra akvarieprodukterna då egenskaperna och sammansättningen är i princip identiska.
          Men som du skriver så är det järnet man vill åt och då borde ju leran vara mer röd-orange än den jag länkade till.


          Just nu har jag rättså stora lavastensblock i filtret.
          Dessa påstås ju också ha denitrifierande egenskaper, då hela stenen är porös men att vattnet inte kan passera genom den.

          Kommentar

          • Yadina
            • December 2014
            • 367

            #50


            Vid 1:12:53 i videon pratar Cory om lavasten

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #51
              Intressant med lava sten Yadina
              Om den nu har en bevisad struktur så att vattnet kommer in i mitten av stenen? Eller bara teoretisk önsketänkande?

              Dvs det finns en massa olika filtermaterial som är porösa men. Att många material är "porösa" om man definierar porös = små "luftbubblor".

              Men är alla dessa luftbubblor "seperata" så kommer inte vattnet in dvs helt värdelöst..
              Luftbubblorna skall vara i anslutning till en eller flera andra luftbubblor.. dvs då bildas gångar ifrån luft bubbla till luftbubbla osv..
              Dvs det blir/skapas gångar dem emellan och då kan vattnet samt bakterierna ta sig in till mitten.

              O jag vet inte om det är säkerställt att lava sten har den strukturen eller ej.

              Men helt klart har man en större struktur (volym) till skillnad ifrån små kulor/makaroner osv då har man möjlighet att skapa rätt miljö.

              Då är ju större volym på kärnan som Corry pratar om. Så just där infinner sig anoxic miljö o man omvandlar Nitrat till kväve. (Målet här i tråden).

              Det är en orsak till att jag valde de största filtermediat jag kunde hitta så att "mitten volymen" är maximerad.

              Den andra orsaken varför jag valde just de stenarna är att de verkar just ha den ovan nämnda strukturen när jag såg i testet som pondguru gjorde att biohome stenen drog upp vatten o det säger mig att det finns små ihålligheter i hela stenen så att vattnet kan sugas upp med lite kapillär kraft.
              (Dvs hade inte ihålen hängt ihop så hade inte vattnet kunna vandra uppåt när ingen kapillär kraft kan bildas.)


              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #52
                Lavasten suger också vatten genom kapillärkraft (var tvungen att testa).
                Dock så vet jag inte om det endast är utsidan på stenen som har den förmågan.

                Kommentar

                • Lusse

                  • April 2008
                  • 328

                  #53
                  Bra fråga men troligen hela stenen. Vet inte om man kan klydda o väga sig till det? Torr sten vs genomblöt (1l=1kg).

                  Kommentar

                  • Yadina
                    • December 2014
                    • 367

                    #54
                    Ingen dum idé.
                    Men när jag tänker på det så är det ju självklart att hålrummen i lavasten inte är slutna, då skulle den ju flyta. Med tanke på hur lätt den är.

                    Att Pondguru visar på att den har kapillärkraft spelar väl inte så stor roll när väl stenen är i vattnet, då är den ju vattenmättad.
                    Att få vatten att flöda genom mediet är väl nästan omöjligt. Oavsett hur mycket flöde du har i filtret så kommer vattnet att passera runt det.
                    I BCB-påsarna med kattsand och laterit så är det väl diffusion som sköter vattenrörelsen genom mediet? Vet inte hur det funkar i lavastenen och biohome?

                    Kommentar

                    • Lusse

                      • April 2008
                      • 328

                      #55
                      Ursprungligen postat av Yadina
                      Ingen dum idé.
                      Men när jag tänker på det så är det ju självklart att hålrummen i lavasten inte är slutna, då skulle den ju flyta. Med tanke på hur lätt den är.

                      Att Pondguru visar på att den har kapillärkraft spelar väl inte så stor roll när väl stenen är i vattnet, då är den ju vattenmättad.
                      Att få vatten att flöda genom mediet är väl nästan omöjligt. Oavsett hur mycket flöde du har i filtret så kommer vattnet att passera runt det.
                      I BCB-påsarna med kattsand och laterit så är det väl diffusion som sköter vattenrörelsen genom mediet? Vet inte hur det funkar i lavastenen och biohome?
                      Ja att den har kapillär kraft spelar ingen roll mer än ätt det visar att bubbla till bubbla hänger ihop och skapar långa gångar i stenen som är det viktiga.
                      Vad jag tror jag förstår så är vattenflödet mest runt om stenen eller BCB-påsen o flödet/vatten rörelsen blir lägre ju närmare mitten av filtermediat man kommer.
                      Så nä man skall inte försöka täta runt stenen o försöka pressa vattnet igenom stenen då kommer troligtvis inte någon anoxic zoon att kunna bildas. Det skall finnas platts för vattnet att flöda runt om stenen/BCB o förbi.
                      Om jag förstått det rätt.
                      Senast redigerad av Lusse; 09 February 2022, 21:17.

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1022

                        #56
                        Ursprungligen postat av Yadina

                        Sen skulle jag behöva hitta en kattsand med lite grövre struktur, några tips?
                        Har Coops kattsand (100% lera) hemma, men där i är så mycket finmaterial att det skulle damma igen hela akvariet.
                        Detta borde funka bra. ECS - Easy Care Substrate - Bottensubstrat - 15L - CyberZoo

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #57
                          Bra tips!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #58
                            Man kan kolla om strukturen i biomedia är sluten eller öppen genom att blåsa igenom den!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Lusse

                              • April 2008
                              • 328

                              #59
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Man kan kolla om strukturen i biomedia är sluten eller öppen genom att blåsa igenom den!
                              Ja det är ett bra tipps hade glömt av det.

                              Kommentar

                              • Lusse

                                • April 2008
                                • 328

                                #60
                                Gör en paus i rapporterandet när det är oförändrat. Och ger mig utrymme med andra kortsiktiga åtgärder som kan rubba mätningarna.

                                Men under tiden håller jag ett öga på Nitrat nivåerna. Tänker återgå till detta normaltillstånd längre fram.

                                Nu kommer jag testa om jag kan tillfredsställa vattenpesten så att den börjar ta sig. För idag är den på kraftigt tillbakagång.

                                ​​​​​

                                Kommentar

                                Arbetssätt...