Projekt: Sänka Nitrat o fosfater

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #16
    Jag har använt ett juwel bioflow och det är ett superbra filter MEN mindre tetror hoppade ideligen över och ner i filtret och yngel åkte genom det glesa insugsskyddet och jag tröttnade! Jag följer nu en plan där filtreringen inte ska kunna fånga skada eller döda småfisk,yngel, räkor eller små räklingar och då är spongefilter det absolut bästa alternativet, om man inte vill ha bottenfilter.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #17
      Oj åheim vad tråkigt att höra med läckage. Tack för att du delger o det gör att man funderar igen på att kanske inte ha ytterfilter pga riskerna.

      O supertråkigt med djuren.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #18
        Ursprungligen postat av Lusse
        Oj åheim vad tråkigt att höra med läckage. Tack för att du delger o det gör att man funderar igen på att kanske inte ha ytterfilter pga riskerna.

        O supertråkigt med djuren.
        Hehe Tack Lusse! Nu har det ju gått ganska bra för jag upptäckte läckagen så det blev inga permanenta skador på parkettgolvet och inga fiskar dog för dem kunde simma runt i filterbehållaren tills jag upptäckte dem

        En sak har dock hänt som gjort att min parkett är förstörd på vissa ställen och det var ett hang on back filter som jag var korkad nog att lägga filtervadd högst upp på...
        Filtervadden flöt upp till kanten och drog med sig vatten som rann över kanten på filtret och tömnde nästan halva akvariet och det var ingen känsla man vill känna igen när jag upptäckte vattnet på parketten!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Henrik_A
          • August 2010
          • 146

          #19
          Juwels filter funkar utmärkt har 2 gamla 60l som anv. till tillväxt samt lite odling har stått i över 10år har inte bytt en pryl i dessa filter.
          Du behöver inte ha ytterfilter för att köra filtermaterial, filter hörn, väggar eller lådor (box) funkar kanon.
          Skulle jag sätta upp något av mina större kar idag hade jag satt i vägg med ex. slimline, det skulle drivas med streamerpumpar.

          Kommentar

          • Henrik_A
            • August 2010
            • 146

            #20
            Kolla in https://www.youtube.com/watch?v=eLv-gx4aZsw

            https://www.youtube.com/watch?v=3eLy_ElL29s
            Senast redigerad av Henrik_A; 04 December 2021, 20:54.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #21
              Hahaha ja gillar man filter så visst, själv vill jag tona ner det lite så det inte gör så stort avtryck i karet
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #22
                Kul!
                En sump I akvariet.
                Har aldrig sett innan att man tar husets uppvärmning system i form av radiator vatten o gör en slinga i sumpen som värmer upp akvariet.

                Kommentar

                • Lusse

                  • April 2008
                  • 328

                  #23
                  #1 w48 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift matning 1ggr/dag.
                  Vecka Nitrat ppm(före VTB) Nitrat ppm(efter VTB beräknad) Liter Bytt VTB storlek i % Länk till veckan
                  48 25 9 96 64 https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433515#post2433515
                  Ögonblicks bild (ses tex mängd växtmassa):
                  Klicka på bilden för större version

Namn: Screenshot_20211212-230626_Chrome.png
Visningar: 173
Storlek: 385,7 KB
ID: 2433638 Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211205_184127.jpg Visningar:	71 Storlek:	486.8 kB ID:     	2433518
                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211205_114358.jpg Visningar:	0 Storlek:	205.0 kB ID:     	2433517
                  Senast redigerad av Lusse; 12 December 2021, 23:11. Anledning: Beräknad skall vara 9 check box enabled se ny skärmdump

                  Kommentar

                  • Yadina
                    • December 2014
                    • 367

                    #24
                    Det här kommer bli intressant och lärorikt att följa. Tack för att du delar med dig

                    Kommentar

                    • Lusse

                      • April 2008
                      • 328

                      #25
                      In i karet åker:
                      • mat
                      • Växtnäring
                      Det produceras allt möjligt ifrån dem. Fiskarna äter o det produceras amunium, nitrit, nitrat, kväve och växtnäring kommer med micro o macro näringsämnen.

                      Vad åker ut ur karet:
                      • Ovan nämnda gojs via delvattenbyten.
                      • Växter som har konsumerat mycket av ovan nämnda gojs.
                      • Kväve
                      Växterna hjälper till med vattenrening.
                      Tex idag rensade o planterade om lite i karet o totalt så åkte det ut 555 gram biologisk växtmaterial.

                      Rätt kul att tänka på det att växternas tillväxt är mög som man tar ut ur karet i form av växtmassa som har bidragit till att fiskarna har fått ett trevligare tillvaro inte minst med bättre vatten kvalitet.

                      Nu vet jag inte hur detta kommer att påverka nitrat nivåerna framöver. Men jag återplanterade de flesta skotten o deras tillväxt är grym så det är det som konsumerar gojs i motsatts emot en Anubias som inte växer något nämnvärt. Plus de andra arterna får mer ljusenergi nu när ytan inte är full med plantor som blockerar ljuset. Så det troligen går förhoppningsvis jämt ut..

                      Men jag var tvungen att röja ut lite.

                      Bjuder på en bild:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211208_211048.jpg
Visningar: 213
Storlek: 539,6 KB
ID: 2433556

                      Appropå fisk last i karet så räknade jag till 18 st fiskar o flertalet ej fullvuxna än o i dagsläget är de uppskattningsvis 125cm fisk totalt.
                      O jag uppskattar att det är minst ca 150 liter totalt.

                      ​​​​

                      Kommentar

                      • Yadina
                        • December 2014
                        • 367

                        #26
                        Hej Lusse,
                        Stötte på en intressant artikel igår:

                        Fish Breeding without Pumps and Filters My new article ‘Potted Plants for Fish Breeding Tanks’ describes maximizing plant growth so that I can keep 10 fish breeding tanks without any fi…


                        Handlar ju delvis om ett annat ämne. Men jag tyckte det var väldigt intressant det hon uppmärksammade krind nitratnivåerna:

                        Klicka på bilden för större version

Namn: fiskar.jpg
Visningar: 226
Storlek: 167,8 KB
ID: 2433560

                        Nu vet man ju inte riktigt hur hög fiskbelastning hon har samt hur rikligt hon matar, men ändå.

                        Hoppas du finner det intressant.

                        Kommentar

                        • Lusse

                          • April 2008
                          • 328

                          #27
                          Tack Yadina !
                          Mycket intressant.
                          Har inte tänkt på det på det sättet. Att växterna tar o använder upp "näringen" i form av amunium/nitrit så att det inte finns så mycket kvar, som bakterierna har möjlighet att omvandla till nitrat. Har hört/läst någonstans att nitrat är svårare (eller kräver mer energi att använda än amunium o nitrit för växterna).

                          Och att det skapar lite "problem" att om där inte finns så mycket nitrit då finns det ingen mat för den/de specifika bakteriestammarna som omvandlar nitrit till nitrat som hämmar dem att etablera sig.

                          Det hade varit intressant o veta vad som hade hänt i ett "etablerat" gammalt akvarium som har 0 ppm nitrat pga massa växter som gör ovanstående.
                          Och att man sen tar bort alla växter.
                          Skulle man få en nitrit spik pga att nitrat bildande bakterierna inte finns i tillräcklig stor omfattning? Om så var/är fallet då är akvariet inte genomgått det steget i kväve cykeln fastän det anses ha varit etablerat..

                          (Dvs det är inga problem att tillsätta plantor till ett akvarium men om det är mycket plantor under en längre tid och man tar bort dem alla hastigt på en gång, kan kanske vara ogymsamt för karets invånare när en nitrit spik är ankommande oberoende om man har många/stora/överdimensionerade ytterfilter. För där finns inte eller inte den mängden bakterier som kan omvandla nitriten etablerade. Som Diana W antyder att bakterierna var "out-competed" av plantorna!)

                          Tack för länkarna måste läsa igenom dem riktigt!

                          ​​​​​

                          Kommentar

                          • Lusse

                            • April 2008
                            • 328

                            #28
                            #2 w49 Mål ca 10 ppm efter VTB. Vanlig drift matning 1ggr/dag.
                            Vecka Nitrat ppm(före VTB) Nitrat ppm(efter VTB beräknad) Liter Bytt VTB storlek i % Länk till veckan
                            49 25 9.8 91 61 https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433634#post2433634
                            48 25 9 96 64 https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2433473-projekt-sanka-nitrat-o-fosfater?p=2433515#post2433515
                            Ögonblicks bild (ses tex mängd växtmassa):
                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211212_214401.jpg Visningar:	0 Storlek:	527.1 kB ID:     	2433636 Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Screenshot_20211212-224249_Chrome.png Visningar:	0 Storlek:	384.6 kB ID:     	2433637 Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211212_214245.jpg Visningar:	0 Storlek:	153.3 kB ID:     	2433635
                            Senast redigerad av Lusse; 12 December 2021, 23:11.

                            Kommentar

                            • Lusse

                              • April 2008
                              • 328

                              #29
                              Appropå fisk last i karet så räknade jag till 18 st fiskar o flertalet ej fullvuxna än o i dagsläget är de uppskattningsvis 125cm fisk totalt.
                              O jag uppskattar att det är minst ca 150 liter totalt.
                              (Förtydligande: det är ett 180L Juwel Rio men när man inte fyller upp till kanten o det är massa sten och grejer i karet så är det totalt ca 150L uppskaningsvis.)

                              Kanske tidigt att säga något..
                              Men kom att tänka på att jag har inte i mitt tycke super mycket o för mycket fisk utifrån ovanstående uppskattning och beräkning.

                              Då har dessa två veckor visat att jag ändå behöver göra delvattenbyten på 61% till 64% per vecka för att hålla en kontinuerlig nitrat koncentration på ~10 till 25 ppm.

                              Tänker bara på dem som "höftar" o kör ett delvattenbyte på vad de tror är OK utan att ha koll på nitratet.
                              O i mitt fall som dessutom har mycket växter behöver att göra betydligt mycket mer än vad "internet wisdom" säger typ:
                              • 25%-33% delvattenbyte i veckan, 14 dagar eller månaden..
                              Det skulle i mitt fall vara helt otillräckligt mängd.
                              Och det är självklart att i dessa kar är en tidsfråga innan ett problem med alger kommer att bryta ut förr eller senare.
                              När nitrat koncentrationen kommer att byggas upp vecka efter vecka.

                              Är själv lite förvånad över hur mycket nitrat byggs upp i karet efter en vecka. O då håller jag dessutom tillbaka på mängden mat skulle kunna mata dubbelt så mycket.

                              Ja ciklider är rellativt stora firrar o skitar ner mer än små tetror dvs mer massa. Jag menar att tex X antal tetror som motsvarar lika många cm som en ciklider blir ju skevt när ciklider väger ~3ggr mer för samma längd. När omkretsen/tvärsnittsarean är betydligt större.

                              Undrar vad nitratet skulle vara uppe i efter en vecka om jag satte foder automaten på två utfodringar per dag? Kanske skall testa det?

                              För att få en indikation på hur mycket mat mängden påverkar.
                              Senast redigerad av Lusse; 14 December 2021, 17:07. Anledning: Rättstavning mm

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                #30
                                Matmängden är ju den faktor som styr mängden nitrat. Jag är ingen förespråkare av väldigt täta och massiva vattenbyten men man kan lära sig hur ofta och mycket man bör byta och nitratnivån är ju en parameter man tittar på men också bakterienivåer i vattnet och brist på mineraler kan göra att man behöver byta vatten och det är nåt vi inte .kan mäta så där är det lukt och iaktagande av fiskens beteende nåt man får ta hjälp av.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...