Projekt: Sänka Nitrat o fosfater

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Projekt: Sänka Nitrat o fosfater

    Detta kommer att bli en långdragen tråd där slutsatser kanske kan dras tidigast om ett halvår (~juni 2022). Vi får se om jag kommer i mål.. (Lite nervöst med ett så stort commitment.)

    Idag så gör majoriteten delvattenbyten för att sänka Nitrat som byggs upp i karet.

    Dvs man gör inte den kompletta kväve cykeln.
    Och man har massa biologisk filter media som genererar Nitrat som slutprodukt som man till sist måste avlägsna med ett vattenbyte, när det ständigt byggs upp o nitrat nivåerna ökar i karet.

    Målet med detta projekt är att med hjälp av att etablera specifika bakterier som omvandlar Nitrat till N2 (kväve) som lämnar karet via atmosfären. Filtret omvandlar även o sänker fosfat.

    Därmed mindre behov av delvattenbyten samt mindre risk för diverse alger vid drift.

    Det tänkta förfarandet är att nu monitorera och ha en konstant foder mängd, fisk mängd o inredning. Filtret skall vara det samma Juwel M innefilter som producerar bra med Nitrat som många filter gör som har biologisk filtermaterial samt samma biologiska filter material skall användas. Samma grus o stenar som nu.

    Men en skillnad är att det skall skapas förutsättningar för dessa nya bakterier som kommer omvandla nitrat till N2 kväve. Den processen tar flera månader att bygga upp.

    Nu i ett första skede kommer jag att veckovis vanligtvis på söndagar, mäta Nitrat o göra delvattenbyten samt notera hur mycket växter som finns. Så att vi får en nivå av hur mycket Nitrat fabriken/systemet (karet med sitt innehåll) producerar inkl det jag stoppar in som fiskmat/växtnäring.
    ​​​​​
    ​​​​​
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Hur ska du skapa den syrefattiga miljö där nedbrytningen av nitrat ska ske?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Med hjälp av montmorillonit berikad med järntillsatts som den typen av bakterier vill ha för att komma igång. I botten av akvariumet över ett plenum men under och inkapslad av det befintliga bottensubstatet jag har idag,

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Aha du har kikat på dr. novak? Jag kollade hans klipp men ju mer jag kollade ju knepigare blev han tycker jag... Enligt honom kommer processen igång på ett par månader om man tillsätter järn. Ska bli intressant att se hur du tycker att det fungerar! Själv har jag inte orkat riva upp karet och lagt i ett bottenfilter/plenum.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          Precis!
          Ja nu har jag något att sträva efter.
          Det är tråkigt nu när allt är injusterat o automatiserat. Och målet att få ett "växtakvarium" med ciklider är uppnått.

          Är lite besviken på att växterna verkar inte påverka i någon större utsträckning Nitratet. När där som du vet full växtlighet i hela karet. Antar att de vill ta lättare grejor än just Nitrat..

          Kan vara förträffligt att göra detta när foder automaten ger samma mängd mellan gångerna samt doseringspumpen med växtnäring osv. Det skapar förutsättningar att man kan återskapa så nära densamma förutsättningar före o efter man byggt upp akvariet igen.

          Ja det blir bökigt att riva ner akvariumet men något måste man göra i Januari.. O det är kul att kanske få bra egenskaper med ett "bottenfilter" som har oförtjänt dåligt rykte tänker jag.

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1022

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Aha du har kikat på dr. novak? Jag kollade hans klipp men ju mer jag kollade ju knepigare blev han tycker jag...
            Ja nu hävdar han att man kan dra upp Amanolarver helt utan saltvatten, ett plenum löser alla problem..

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #7
              Kul projekt!
              Med tanke på att du har så mycket växter så tycker jag att det låter lite märkligt att du får förhöjda nitratnivåer.
              Själv får jag tillsätta kaliumnitrat för att växterna inte ska få brist, och jag har inte lika mycket växter. Dock har jag lite mindre fisklast än dig.
              Har du provat att mata lite mindre samt att inte göda med nitrat (om du nu gör det)?

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #8
                Tack för tipsen Yadina .
                Ja jag matade mera när jag mätte högre nivåer än vad jag förväntade mig.
                Nu har jag återgått till en gång/dygn körde två ggr/dygn en kort period. O tänker köra det konstant nu med en gång/dygn. Så vi kan notera Nitrat nivåerna före ingreppet.

                Och ja jag har nitrat i växtgödningen när jag såg bristsymptom men det kunde vara att jag inte hade då en backventil på doseringspumpens slang då blev det inte så mycket doserat då.
                Men vi låter den gödningen också vara konstant nu när jag testar o inkörnings problemen är lösta.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Växter vill ju att en viss mängd nitrat ska vara tillgänglig men sen förbrukar dem inte så mycket av den. Vill man håla ner nitrathalten så ska man inte belasta akvariet så mycket. Tex med få antal fiskar eller fler fiskar men som inte äter så mycket och så förstås räkor!

                  Ett av mina kar tex har ca 15 tetror som inte kräver så mycket foder och närmare hundra räkor och där ligger nitraten under 25 fast jag inte bytt vatten på 2 månader!

                  I det andra karet har jag ca 15 pansarmalar och ett sjuttiotal platy som äter kopiöst med mat och där drar nitratet iväg upp mot 100 om jag byter ca 40% av vattnet var 14,e dag så jag gör helst veckovisa byten för att hålla det under 50... så tänk på det om ni fyller karet med mycket fisk, att det blir mycket vattenbyten!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Lusse

                    • April 2008
                    • 328

                    #10
                    Ja mat drar upp nitratet mycket. Eller rättare sagt mer än vad växterna kan göra något åt det.
                    Nyligen upptäckte jag att ~0ppm nitrat som jag hade ett tag inte var optimalt för växterna.
                    När nitratet kom upp i 20ppm så var det betydligt mycket mer sidoskott på plantorna!
                    Så 0ppm är ju inte ur växtsynpunkt något att eftersträva iheller.

                    Det är det jag har lite emot Dr Novak's metod som jag skall testa. Om det är "för" bra o kör ner nitratet till 0 så är det inte idealiskt för växterna IAF. Men 0 ppm o färre sido skott är å andra sidan bättre än att råka få ett besvärligt algangrepp av någon form.. vi får se var vi hamnar.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Min personliga erfarenhet är att hög nitrathalt inte har ett dugg med algangrepp att göra! Jag har legat på 100 i nitrat och inte en alg har varit synlig...
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Lusse

                        • April 2008
                        • 328

                        #12
                        Ja det är sant, kanske var jag lite otydlig. Om man har Nitrat o Novak säger att fosfat också reduceras. Det jag menade är om man har lite förutsättningar med Nitrat o Fosfater o en sak till händer typ exempelvis sol på akvariet byta lysrör eller något annat olyckligt, så kan det vara nära tillhands att det finns förutsättningar att algtillväxt "triggas".

                        Såg på en video till o det handlade om pH. Att han o andra fick aktivt arbeta för att hålla uppe pH så det inte blev för surt när de gjorde "plenum" botten.

                        Nu har han 2-3 akvarier o i en så vad jag förstår har han fluval stratum aqua soil som i sig själv sänker pH i minst en av dem, så ingen aning om det är den som är skulden till den sänkta pH:n som han ser. När jag inte vet, om i vilket kar o dess pH han pratade om.

                        Inte så lyckat att skapa det problemet när jag har ciklider.

                        Kommentar

                        • Henrik_A
                          • August 2010
                          • 146

                          #13
                          Varför inte bara köpa filtermaterial från pondguru, lovar samma sak fast betydligt enklare?
                          Sen om man vill tro på det är upp till var och en.
                          Billigast och enklast samt finast och mest välmående akvariet får du genom enkla regelbundna vattenbyten om du inte har bedrövligt dåligt vatten i kranen.

                          Kommentar

                          • Lusse

                            • April 2008
                            • 328

                            #14
                            Tack Henrik_A för att du påminde mig om pondguru. Ja han lovar också hela kväve cykeln.
                            Enklare med att man slipper riva o sätta upp allt på nytt när man redan har ett stort ytterfilter eller två samt plats för dem.
                            Då är det bara att köpa filtermaterial o köra på.

                            Sen är det lugnare/tryggare att ha allt i karet o slippa alla slangar/skarvar/ventiler/tätningar osv som kan eller kommer att fallera vid någon tidpunkt.
                            Låter kanske lite knäppt men jag uppskattar och förundras verkligen över juwel bioflow filtret och dess egenskaper. Att den på sin kompakta volym klarar av att göra så mycket som den gör utan någon som helst ökad risk för läckage.

                            Men kanske kommer jag dit igen att jag kommer att använda ytterfilter en dag igen. Men är inte där än.
                            ​​​​​​
                            ​​​​​​

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              ...Och jag gick också hela vägen från ytterfilter (3 läckage) och droppfilter till att använda spongefilter och jag har ingen tanke på att gå tillbaka
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...