Ytrörelse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WibVic
    • October 2021
    • 5

    Ytrörelse

    Hej!
    Jag tycker det är för dålig ytrörelse i mitt 450l kar. Har Fluvalx6 med båda utblåsen riktade mot ytan men tycker det näst intill står still i andra änden av karet ändå. Är ytskimmer eller nanostreamer alternativt?
    Med vänlig hälsning, Victoria
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Hej!
    Ja en streamer är ju bra om du vill få mer drag på ytan, skimmer tror jag inte på den tar ju bara bort proteinhinnan på ytan. Ett annat alternativ är en luftpump men en luftsten, den syresätter bra och rör om ytan och tar bort eventuell proteinhinna.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2875

      #3
      Låter ju konstigt ifall inte ett filter som har angiven kapacitet 3500/2130l/tim inte kan skapa tillräcklig ytrörelse i ett 400l? Filtret kanske inte fungerar som det skall?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Låter ju konstigt ifall inte ett filter som har angiven kapacitet 3500/2130l/tim inte kan skapa tillräcklig ytrörelse i ett 400l? Filtret kanske inte fungerar som det skall?
        Att detta filter syresätter tvekar jag inte alls på men den cirkulerar bara akvariet 4ggr i timmen och det är ju ingen storm direkt och fx6 har två grova utblås som tar bort trycket lite. Ingen åtgärd är troligen nödvändig men vill man ändå ändra nåt så finns ju alternativ som jag tipsade om.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • WibVic
          • October 2021
          • 5

          #5
          Tack för svar!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13109

            #6
            Jag kan gå lite djupare på tipset om luftpump och det jag noterad med den metoden över åren är att oxidationen i akvariet ökar. Jag har noga studerat hur tex en död fisk eller räka bryts ner avsevärt fortare än med motordrivna filter. Sen gillar jag luftdrivet för det stör inte inredningen med kanske känsliga växter och flytväxter som annars är väldigt svårt att hålla om man har stark cirkulation. Jag driver svampfilter med luft och det fina med det är att absolut inga invånare hur små dem än är riskerar att åka in i en pump och fångas eller mosas.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag kan gå lite djupare på tipset om luftpump och det jag noterad med den metoden över åren är att oxidationen i akvariet ökar. Jag har noga studerat hur tex en död fisk eller räka bryts ner avsevärt fortare än med motordrivna filter. Sen gillar jag luftdrivet för det stör inte inredningen med kanske känsliga växter och flytväxter som annars är väldigt svårt att hålla om man har stark cirkulation. Jag driver svampfilter med luft och det fina med det är att absolut inga invånare hur små dem än är riskerar att åka in i en pump och fångas eller mosas.
              • Den största nackdelen med syrestenar och luftpumpar tycker jag är ljudnivån, det där ständiga bubblandet.
              • En annan nackdel är att svampfiltret (om man använder ett sådant) "måste" döljas, vilket inte alltid är så lätt - vilket leder till nästa nackdel:
              • Gömmer man undan svampfiltret så blir det ofta bökigt att "rengöra"

              Jag har löst det genom att bara köra luftpumpen på natten och morgonen, där syrestenarna driver ett moving bed filter.

              Ursäkta att det här blev lite off topic

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13109

                #8
                Ursprungligen postat av Yadina
                • Den största nackdelen med syrestenar och luftpumpar tycker jag är ljudnivån, det där ständiga bubblandet.
                • En annan nackdel är att svampfiltret (om man använder ett sådant) "måste" döljas, vilket inte alltid är så lätt - vilket leder till nästa nackdel:
                • Gömmer man undan svampfiltret så blir det ofta bökigt att "rengöra"

                Jag har löst det genom att bara köra luftpumpen på natten och morgonen, där syrestenarna driver ett moving bed filter.

                Ursäkta att det här blev lite off topic
                Det är bra med olika synpunkter Mmm... jag har gömt mina bra bakom lite mossa och växter så för mig var det inga problem. Ljudnivån hos mig är låg för jag kör med tysta luftpumpar som Fluval och aqua forte och gamla modellen av eheim (nya modellen låter ganska mycket) och ziss luftsten, sen behöver man inte brassa på filtrena så det låter som man storm kokar i karet

                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                Senast redigerad av åheim; 09 November 2021, 14:38.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2875

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim

                  Att detta filter syresätter tvekar jag inte alls på men den cirkulerar bara akvariet 4ggr i timmen och det är ju ingen storm direkt och fx6 har två grova utblås som tar bort trycket lite. Ingen åtgärd är troligen nödvändig men vill man ändå ändra nåt så finns ju alternativ som jag tipsade om.
                  Jämförde bara med vad jag har, ett originalfilter med kapaciteten 1000l/tim till ett Juwel Rio 350l vilket ger en bra ytrörelse. Testade vid ett tillfälle att byta pump till 1500l/tim som är standard i Rio 450l vilket inte funkade alls, sanden började flytta sig i motsatt hörn och det blev "storm" i karet. Men det kan ju hända att TS har ett väldigt långsmalt akvarium.
                  Senast redigerad av Sleaper; 09 November 2021, 16:58.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13109

                    #10
                    Ja sen är ju utblåset ganska avgörande. Juwelpumpen riktar ju strålen mycket mer... plus att fx6 har två utblås och bara drygt 1000 i varje... du får ju mycket mer drag om du kör 2000 i ett utblås!
                    Senast redigerad av åheim; 09 November 2021, 15:08.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #11
                      Avslutad
                      Senast redigerad av Christer5; 24 November 2021, 15:06.

                      Kommentar

                      • WibVic
                        • October 2021
                        • 5

                        #12
                        Hej igen!
                        Följdfråga

                        Kommentar

                        • stefanr72
                          • November 2010
                          • 1022

                          #13
                          Jag svarar kanske...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...