Jag har pH 8 i kranen men vill ha pH 7 i karet, vad/hur kan jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Braxfan
    • September 2021
    • 65

    Jag har pH 8 i kranen men vill ha pH 7 i karet, vad/hur kan jag göra?

    Som rubriken lyder.

    Håller på att färdigställa ett kar för att starta upp det. Planen är att hålla några arter som inte bör ha högre än pH7. Vad finns det för lösningar?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Trycksatt CO2-system är den enda lösningen som jag känner till. Alla preparat typ pH-minus, torv etc är mera av tillfälliga lösningar, effekten försvinner ju i princip vid varje delvattenbyte. Så vill man ligga på ett stabilt "lågt pH" över tid så är det nog bara CO2 som löser detta på ett enkelt sätt.

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1026

      #3
      Skaffa en R/O-apparat eller använd t.ex. fosforsyra.

      Kommentar

      • Braxfan
        • September 2021
        • 65

        #4
        Ok, får kolla på dom alternativen.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Är kanske en självklarhet men man får ju undvika att inreda akvariet med kalkhaltigt material, grus, sten osv.

          Kommentar

          • Braxfan
            • September 2021
            • 65

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Är kanske en självklarhet men man får ju undvika att inreda akvariet med kalkhaltigt material, grus, sten osv.
            Självklart. Kommer troligtvis bli peat moss i botten.

            Kommentar

            • SaraGP
              • September 2020
              • 9

              #7
              Jag skulle ha is magen. Var bor du? Stockholm vatten kommer ut med Ph 8 men sedan har låh GH och KH så det går ned ganska omgående i akvariet. Varför vill du ha just Ph7? De flesta ärter bryr sig mer om konduktivitet (mängd salter i vatten) än Ph och tycker mer om stabilt Ph än något exakt värde. Att meka med Ph kan kosta och innebära att du fortsättningsvis behöver fortsätta fixa hela tiden eftersom du gör vattenbyte med kranvatten.
              Vad har du på KH och GH?

              Kommentar

              • Braxfan
                • September 2021
                • 65

                #8
                Ursprungligen postat av SaraGP
                Jag skulle ha is magen. Var bor du? Stockholm vatten kommer ut med Ph 8 men sedan har låh GH och KH så det går ned ganska omgående i akvariet. Varför vill du ha just Ph7? De flesta ärter bryr sig mer om konduktivitet (mängd salter i vatten) än Ph och tycker mer om stabilt Ph än något exakt värde. Att meka med Ph kan kosta och innebära att du fortsättningsvis behöver fortsätta fixa hela tiden eftersom du gör vattenbyte med kranvatten.
                Vad har du på KH och GH?
                Jag har kollat på lite olika arter och enligt internet så är pH7 och 25 grader det alla ska trivas i. Jag är ny på det här med akvarier och har ingen koll på vatten kemin mer än det absolut mest grundläggande så som natriumcykeln och riktvärden för pH, GH och KH men inte hur dom samspelar och påverkar varandra. Ska mäta KH och GH på kranvattnet när jag kommer hem.

                Kommentar

                • Braxfan
                  • September 2021
                  • 65

                  #9
                  Ursprungligen postat av SaraGP
                  Jag skulle ha is magen. Var bor du? Stockholm vatten kommer ut med Ph 8 men sedan har låh GH och KH så det går ned ganska omgående i akvariet. Varför vill du ha just Ph7? De flesta ärter bryr sig mer om konduktivitet (mängd salter i vatten) än Ph och tycker mer om stabilt Ph än något exakt värde. Att meka med Ph kan kosta och innebära att du fortsättningsvis behöver fortsätta fixa hela tiden eftersom du gör vattenbyte med kranvatten.
                  Vad har du på KH och GH?
                  Mitt kran vatten har KH 3 och GH4.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #10
                    Du har ett lågt Kh och ett lågt Gh så mitt tips är att inte mixtra med Ph värdet utan låt det vara och tror att du kommer hamna på Ph 6,8-7,2 när akvariet får gå några veckor.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • SaraGP
                      • September 2020
                      • 9

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Du har ett lågt Kh och ett lågt Gh så mitt tips är att inte mixtra med Ph värdet utan låt det vara och tror att du kommer hamna på Ph 6,8-7,2 när akvariet får gå några veckor.
                      Instämmer. Låter som samma vatten som jag har i Stockholm. Jag kan hålla Ph så högt som 7.3 men enbart eftersom jag gör 50% vattenbyte per vecka. Under semester gick den ned till 6.5.
                      de flesta ärter kan anpassas vg Ph bara att håller stabilt. Mängden partiklar i vatten (konduktivitet) är ev. viktigare

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Du har ett lågt Kh och ett lågt Gh så mitt tips är att inte mixtra med Ph värdet utan låt det vara och tror att du kommer hamna på Ph 6,8-7,2 när akvariet får gå några veckor.
                        Har ju liknande mjuka kranvatten i Gbg KH2-3, pH8 och att få ner pH till t.ex. pH6,8 kräver en hel del CO2. Stänger jag av CO2-systemet sticker pH direkt upp till ca. pH8. En stor del beror ju på att det är relativt mycket växter i karet. Men oavsett detta och trots "lågt" KH så buffrar det rejält även om karet varit igång ett ca. ett år. Så frågan är vilken typ av akvarium Braxfan tänkt sig. Blir det skaplig belysning och rätt mycket växter och inte överbefolkat med fisk, så kommer resultatet förmodligen bli ett "högt" pH även över tid. Sen är det ju en del variation på pH över dygnet kan man ju tänka på, och pikar i slutet på belysningstiden för att sen vara något lägre på morgonen.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          #13
                          Ok! Jag själv har hårt uppsalavatten och mitt ph kryper ner till under 7 i ph.
                          Hur kan ett mjukt vatten buffra upp ph till 8? Det klara ju inte ens kalk...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2883

                            #14
                            Dels beror det på att växterna snabbt konsumerar CO2 vilket kan skicka pH i taket fram på kvällen. Finns det för övrigt inget i akvariet som sänker pH (pH8 i kranen), pH förhåller alltså sig rätt stabilt. Men med färre växter, minskad/låg belysning och en längre tid mellan och kanske mindre delvattenbyte, samt att akvariet får gå något år så kan nog pH sjunka pga. ansamling av mer biomassa andra processer. Men varje vb kommer att iaf. tillfälligt höja pH. Jag har kämpat med att sänka pH i rätt många år och testat olika metoder innan CO2, men det är som sagt inte så lätt att trycka ner pH, speciellt inte över tid.

                            Kommentar

                            • Braxfan
                              • September 2021
                              • 65

                              #15
                              Inledningsvis har jag tänkt att starta upp det med lite fisk i karet. Dock så är planen att ha en hel del växter så det är kanske Co2 som jag får kolla på. /

                              Kommentar

                              Arbetssätt...