KH o växt tillväxt för en Malmöit.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    KH o växt tillväxt för en Malmöit.

    Hej. Jag är så glad så jag måste skriva av mig någonstans..
    WTF verkar som mina infogade smileys slängde resten av texten!
    Ursäkta!
    Senast redigerad av Lusse; 23 October 2021, 08:15.
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #2
    Försöker igen!
    Jo jag har ställt alla stjärnor i rad och det finns ingen ursäkt för plantorna att INTE växa (trodde jag)..

    Juvel 180l uppgraderade med led lampor som medför större ljusincitet o färger. CO2 gödning, flytande gödning med dosering varje dag. Använder ren 5mm grus tyvärr ingen växtsubstrat men använder root tabletter vid varje växt så lite punktinsattserdär det behövs i alla fall.

    Nu det växte det ok till en början. Men sen så avtog tillväxten sakta o säkert, nya blad blev blekare o bladtillväxten avstannade samt äldre blad kryllade sig.. typ calcium/natrium brist men för calcium så är Gh 7-11dH över par veckors mätningar.

    Efter lite research så kom jag fram till att om man hade högt Kh så avstannar processer i plantan. Under samma period (13/9 till 21/10) KH 9-15 dH..

    Så det är Malmö vattnet som ställer till det (i alla fall här lokalt där jag bor)!

    Beslutande mig att införskaffa en RO-reningsanläggning. O började att sakta o säkert att få ner Kh till 8 Kh just nu. Men siktar på som lägst att gå till 7° dH. När vi har Malawi Ciklider.

    Och nu till det som gjorde mig så glad var att redan mindre än första dygnet så ser jag att det har börjat växa igen i karet. Nu har det gått än mer tid o det finns nya skott o blad samt det börjar att ta fart eller så mycket fart som är nu möjligt i Kh 8 dH i alla fall..

    Nu förstår jag varför jag har alltid TYCKT att det svåra är att få växt tillväxt. Det djxxla vattnet har hållt tillbaka all effort man har gjort. O det har tagit en stund att fatta vad som är problemet när man har tänkt bara bättre belysning, oh bara lite bättre med växtnäring, oh bara lite bättre med co2 osv.. men när alla punkter är avklarade och det växer inte.. då var det att kolla på alla vattenparametrar vilken och vad gör vad..

    O man förstår andra individer som har mycket lägre Kh att de fattar ingenting o tycker att "vadå växter är svåra?". O behöver inte "anstränga"sig nämnvärt..

    ​​​​​​Bara mina två Satoshi, att håll också koll på Kh om ni vill ha tillväxt på era plantor.



    ​​​​​

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Fortsätter här:
      Planterade den 5e sep fem buntar med:
      Hygrophila difformis
      Japp en lätt växt som skall växa fort o rena vattnet desto mera pga tillväxthastigheten.

      Nu till det intressanta..
      Jag hade köpt ny original juwel led ljus ramp som levereras med dagens juwel Rio 180. Ut åkte t5 rampen.. så inget överdrivet men har mer inticitet än t5 IAF.

      Stack ner buntarna överallt samt massa andra växter jag köpte.

      När det är ca 40cm från botten till vattenytan så stack de upp ca 20 cm.. O jag tänkte då har de 15-20 cm att växa upp till ytan o borde ta någon vecka eller så.

      Döm om min förvåning när ALLA PLANTORNA i buntarna växte horisontellt och INTE mot ljuset (uppåt)!

      Längst med stammen komm det massa skott men INGEN ville växa uppåt mot ljuset!

      det såg så knasigt ut när jag hade tänkt mig att ha den som bakgrundsväxt o fastän det gick flera veckor så var det 15-20 cm mellan växten och upp till ytan! Men den växte på bra o ökade en massa i växtmassa.

      Fram till nu antog jag att det var för hög inticitet på ljuset..

      Men nu efter flera dygn efter jag börjat att blanda in RO vatten och det har tagit ner Gh, pH, Kh osv.
      Så ser jag för första gången att den har vänt riktning och växer mot ljuset som borde vara naturliga växtsättet!

      Så det är ofördelaktiga vattenparametrar som ger en horisontell tillväxt och inte ljuset i detta fallet.

      Jag säger det igen detta Malmö vatten gör det inte lättare för en att få växterna att växa eller att uppföra sig som en växt bör.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Till saken är att Malmö troligen inte har avskyvärt höga Kh nivåer.

        De nivåer jag har angett ovan är ifrån mätstickor..

        Jag köpte en KH dropp mätsatts. Och dropptestet noterade jag mätte exakt varje gång.
        Men när den visade Kh på 7 dH så visade det digitala mätstickan 11 dH..

        Så Malmö vattnet behöver inte ha varit i så höga nivåer som mätstickorna har visat.

        ​​​​​Men då är problemet än större.. när allt slutar växa i lite lägre Kh än vad stickorna har indikerat!
        Senast redigerad av Lusse; 25 October 2021, 21:12.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Är det Juwels Multi Lux ramp du har så tycker jag att den inte är bra för växter,har den i mitt Juwel Lido 200.
          I mina andra Juwel akvarier har jag T5 Sylvania aquastar och det växer mycket bra.

          Kommentar

          • Lusse

            • April 2008
            • 328

            #6
            Ja det är ett "Multilux" med deras standard två olika färg LED rör.

            Det är svårt att veta o göra ett till ett jämförelse. Mellan T5 rampen o LED rampen. Det som jag ser så är eller var det mer inticitet än gammal T5.

            Om de har mer jämförbar inticitet om/när T5 rören är nya har jag ingen aning om.
            Det är svårt att jämföra PAR o PUR mellan dem när man inte har mätutrustning dvs vilket spektra de ger. Men de rören i Multilux rampen följde rellativt likartat som solens fördelning av specta o nivåer på dem.

            Men det jag vet i alla fall är att jag har hög bubel o så kallad pearling nu på plantorna det säger mig att något funkar i alla fall o bör vara OK. Så vattnet blir syremättat.

            En annan orsak till att jag bytte var att temperaturen ökade mer med T5 rören. O när effekt förbrukningen är 50% lägre totalt på LED rampen, så är värmeutvecklingen (förlusterna) lägre. O driver inte upp temperaturen så mycket i karet. Nu är det inga problem men kan tänka mig på sommaren då har man lätt problem med övertemperatur (har ingen AC i huset).
            ​​​​​

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Ursprungligen postat av Lusse
              Ja det är ett "Multilux" med deras standard två olika färg LED rör.

              Det är svårt att veta o göra ett till ett jämförelse. Mellan T5 rampen o LED rampen. Det som jag ser så är eller var det mer inticitet än gammal T5.

              Om de har mer jämförbar inticitet om/när T5 rören är nya har jag ingen aning om.
              Det är svårt att jämföra PAR o PUR mellan dem när man inte har mätutrustning dvs vilket spektra de ger. Men de rören i Multilux rampen följde rellativt likartat som solens fördelning av specta o nivåer på dem.

              Men det jag vet i alla fall är att jag har hög bubel o så kallad pearling nu på plantorna det säger mig att något funkar i alla fall o bör vara OK. Så vattnet blir syremättat.

              En annan orsak till att jag bytte var att temperaturen ökade mer med T5 rören. O när effekt förbrukningen är 50% lägre totalt på LED rampen, så är värmeutvecklingen (förlusterna) lägre. O driver inte upp temperaturen så mycket i karet. Nu är det inga problem men kan tänka mig på sommaren då har man lätt problem med övertemperatur (har ingen AC i huset).
              ​​​​​
              Nu har jag ju inte Juwels T5 lysrör,jag öppnar delvis en av luckorna under dagen då det är väldigt varmt och då har jag inga problem med värmen under sommaren.
              Jag tycker att ljuset från Juwels ledrör ger ett platt och tråkigt utseende,men det är jag det.

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #8
                Ja det är individuellt och vad man vill åstadkomma.
                Det jag dock märkt är att om fisken är vid framrutan o vid ytan samt 15 cm ner så blir djuret inte belyst o är i skugga.
                O Färgerna på fisken framträder inte lika bra i den delen av karet.

                När belysningsvnkeln är begränsad på LED rören när de inte lyser åt alla håll 360° som ett T5 gör.

                ​​​​​​

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lusse
                  Ja det är individuellt och vad man vill åstadkomma.
                  Det jag dock märkt är att om fisken är vid framrutan o vid ytan samt 15 cm ner så blir djuret inte belyst o är i skugga.
                  O Färgerna på fisken framträder inte lika bra i den delen av karet.

                  När belysningsvnkeln är begränsad på LED rören när de inte lyser åt alla håll 360° som ett T5 gör.

                  ​​​​​​
                  Jag har även reflektorer på T5 rören och det påverkar.

                  Kommentar

                  • Lusse

                    • April 2008
                    • 328

                    #10
                    Ha nu kom en video med en erfaren aquascaper som höll på att ge upp och tänkte börja om från början o sätta upp ifrån scratch sitt större akvarium!

                    Pga just det ni gissade rätt.. han kom fram till slut att han hade för högt Kh! Han löste det med någon form av flytande Kh- addetiv (Plus vanliga små missöden på vägen).

                    Ja det är förvånande att även om man har ALLT optimalt och bara en liten osynlig vattenparameter är off då misslyckas man.
                    Alla investeringar i lampor CO2 anläggning mm är förgäves..


                     

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2883

                      #11
                      Verkade endast vara Glossostigma som han fann problematisk. Den är ju lite krävande så det kanske inte förvånar. Att en och annan planta inte funkar av någon anledning är något alla som kör vaxtakvarium upplever någon gång även om alla parametrar verkar vara "rätt". Oftast är det inte mödan värt att utforska varför, utan man ersätter med någon annan växt, alt. ett nytt ex. av samma som tidigare och hoppas på bättre tur. Tycker han har en hel del att dela med sig av i sina videor, men i denna verkar han inte riktigt ha en bra plan för att få bort penselalger från dom stora stenarna. I mina ögon är dom det som är lättast att fixa genom att sänka vattennivån till ett minimum, täcka växterna i bakgrunden med plast och sen spraya stenarna med väteperoxid.

                      Kommentar

                      • Lusse

                        • April 2008
                        • 328

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Verkade endast vara Glossostigma som han fann problematisk. Den är ju lite krävande så det kanske inte förvånar. Att en och annan planta inte funkar av någon anledning är något alla som kör vaxtakvarium upplever någon gång även om alla parametrar verkar vara "rätt". Oftast är det inte mödan värt att utforska varför, utan man ersätter med någon annan växt, alt. ett nytt ex. av samma som tidigare och hoppas på bättre tur. Tycker han har en hel del att dela med sig av i sina videor, men i denna verkar han inte riktigt ha en bra plan för att få bort penselalger från dom stora stenarna. I mina ögon är dom det som är lättast att fixa genom att sänka vattennivån till ett minimum, täcka växterna i bakgrunden med plast och sen spraya stenarna med väteperoxid.
                        Ja det är en glidande skala där man vid låga Kh nivåer kan få de flesta växt arterna att växa.
                        Och ju högre kh ju färre arter kan klara av att växa.

                        Planted tanks generally do better at lower KH ranges than higher. With regards to growing plants, between 1-2 dKH you can keep sensitive softwater species. (Some Eriocaulons and Tonina species require low KH to grow at all). Between 2-7 dKH you can keep 97% of all commercial aquatic plants in optimal condition. (Some Rotala and Ammania species may have an easier time in softer water). Between 6 -12+ dKH you can probably grow 95% of species well, but some will be sub-optimal. Above 18 dKH or so, more plant growth issues start arising - at this level, hardy plants such as Java fern, Anubias, Vals, certain Swords and Crypts will still grow well, but many other species will stunt.
                        Källa: https://www.2hraquarist.com/blogs/ph...s/kh-explained

                        Kommentar

                        • Fiskburken
                          • March 2019
                          • 198

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Oftast är det inte mödan värt att utforska varför, utan man ersätter med någon annan växt,
                          Helt klart den billigaste metoden. Ofta finns det någon liknande art (i vart fall om vi talar om gröna och bruna växter, röda/gula ger färre val) som är snarlik och växer bättre än den art som vägrar.

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2883

                            #14
                            Hade Glossostigma i ett 160l för rätt länge sen. Men den växte väldigt snabbt och tog över på ett sätt och blev svår att kontrollera. Så olika kan det vara.

                            Kommentar

                            • Lusse

                              • April 2008
                              • 328

                              #15
                              Hade Glossostigma i ett 160l för rätt länge sen. Men den växte väldigt snabbt och tog över på ett sätt och blev svår att kontrollera. Så olika kan det vara.
                              Snyggt!

                              Ja precis vad jag försökte säga.
                              Att har man lågt kh så undrar man "Så olika kan det vara."
                              Har man högt Kh så blir man knäckt o ger upp.
                              Och det pga en "osynlig" vattenparameter som raderar ALLA försök och optimeringar man gör.

                              Vet du vilket Kh som det var i karet när i detta fallet Glossostigma växte så bra?
                              Senast redigerad av Lusse; 27 October 2021, 08:51.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...