Högt KH Vad göra.?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • A/Wing
    • July 2021
    • 49

    Högt KH Vad göra.?


    Hej jag är ny medlem här på forumet.
    Har startat ett gammalt intresse nämligen att bli akvarist hade denna hobby för 30 år sen och intresset har kommit tillbaka!
    Har köpt ett 750 liters akvarium för 4 månader sen och kört igång detta så akvariet är nystartat med diverse problem som dom flesta
    har misstänker jag med alger och div.annat
    Min tanke var ett växt o sälskapsakvarium utrustningen består av 6 st lumax ledlampor Ehiem co2 anläggningen 2 st Ehiem 600 filter
    +1 st Ehiem reflex UV 600.
    Så till frågan som jag har problem med KH värdet.Ur kranen ligger vattnet på 3 men i akvariet så är det 6,5 har testat sanden om den är kalkhaltig
    genom att droppa citronsyra men det bubblar inte något från den vad är det jag missar kan någon förklara.
    Anders
  • Orpheon
    • February 2019
    • 38

    #2
    Har du sten eller annan dekoration som kan ha kalk?

    Kommentar

    • A/Wing
      • July 2021
      • 49

      #3

      Har köpt sten på Herkules zoo och kollat med dom men det ska inte va något den vägen.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Min erfarenhet är ifall det finns kalkhaltigt material i akvariet samtidigt som man tillför syra (koldioxid/kolsyra) så kan det ge ett högre värde för KH. Skillnaden du mätt upp är väldigt stor så det borde betyda ansenliga mängder kalk?

        Kommentar

        • A/Wing
          • July 2021
          • 49

          #5

          Problemet för mig är att jag har ett ph på 6,5 och ett kh 6,5 i karet det gör att jag får pumpa i så mycket co2
          för att hålla det på rätt nivå i givaren
          Senast redigerad av A/Wing; 07 October 2021, 19:58.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            pH bör ligga på värde likt CO2-tabell. CO2 tabell - PlantSwap Så enligt denna blir det att vid KH 6,5 bör pH 7 vara ett lämpligt värde för rätt mängd CO2.

            Kommentar

            • A/Wing
              • July 2021
              • 49

              #7

              Ja du har rätt jag var faktiskt inne och kollade på den tabellen i går och har justera ph till 7.
              Får se om det blir bättre nu

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Men frågan är vad som kan höja KH i karet, det kan också vara något att fundera på.

                Kommentar

                • A/Wing
                  • July 2021
                  • 49

                  #9
                  Ja det funderar jag på väldigt mycket kan inte finna något annat än att det måste vara sanden ändå vet inte om jag
                  gjorde rätt med citronsyran sanden måste väl vara blöt och kan jag strö pulvret på som det eller måste jag blanda det med vatten först?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Först kan man ju kolla rent visuellt. Är sanden vit eller innehåller mycket vitt material? Är det engelsk sjösten så vet man att den är kalkhaltig t.ex. osv. Jag har t.ex. seiryustone eller "minilandskap" som det ibland kallas, den innehåller kalk i ringa mängd men den påverkar iaf, vad jag sett. Bl.a. har jag tidigare mätt upp en viss höjning av KH om än bara med en enhet ungefär.

                    Kommentar

                    • A/Wing
                      • July 2021
                      • 49

                      #11
                      Jag tycker inte sanden är oroväckande vit utan ser ut som vanlig akvariesand köpte den på Hornbach

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        Jag har också sand från Hornbach Akvariesand sandbeige 10kg - köp på HORNBACH.se Den verkar vara inert, den påverkar alltså inte vattnet iaf. inte vad jag märkt. Hur deras vita sand är har jag ingen koll på.

                        Kommentar

                        • Lusse

                          • April 2008
                          • 328

                          #13
                          Men det står i beskrivningen för den sanden som länken avser i inlägg: 2394
                          Detta grus (lätt kalkhaltigt)

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Det är ju bra att det höjs lite för KH 3 är ju på gränsen till för lågt...
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • A/Wing
                              • July 2021
                              • 49

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Det är ju bra att det höjs lite för KH 3 är ju på gränsen till för lågt...
                              3 hade jag inte utan 6,5

                              Kommentar

                              Arbetssätt...