Intressant föreläsning om delvattenbyten mm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    Intressant föreläsning om delvattenbyten mm.

    Delvattenbyte, varför? - YouTube
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Bekräftar att man skall sköta sina veckovisa byte av vatten vilket jag alltid gör sedan många år tillbaka.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11215

      #3
      Superviktigt!
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Intressant att om man gör ett stort vattenbyte och därmed tar bort stora delar av lösta salter så kan man ersätta dem med vanligt salt för att få samma ledtal och osmotiskt tryck men med neutrala salter som inte påverkar vattnet men hjälper fisken att hantera det nya vattnet!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • toggaj
          • November 2009
          • 220

          #5
          Mycket intressant och lärorik föreläsning,

          Kommentar

          • A/Wing
            • July 2021
            • 49

            #6
            Följde detta med stort intresse jag är noga med mina veckobyten men jag överväger att även testa med salt

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Ursprungligen postat av A/Wing
              Följde detta med stort intresse jag är noga med mina veckobyten men jag överväger att även testa med salt
              Så länge du gör veckovisa vb så tillför saltet inget av värde. Faran är om man gör vb stora/sällan, alt. flyttar fisk.

              Kommentar

              • A/Wing
                • July 2021
                • 49

                #8
                Ja men då förstår jag inte dom pratade ju om vikten av veckobyten och vid varje byten tillsätta salt eller missuppfattade jag det

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Tror inte det var deras tanke utan mera att belysa vikten av regelbundna relativt täta vb, som dom säger skulle ju idealet vara att det flödade in nytt vatten hela tiden precis som i naturen. Gör man veckovisa vb hinner det aldrig bildas så mycket salter att detta blir ett problem.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Tänkte på att ifall man tillför flytande växtnäring vid varje vb så gör man ju precis detta med att tillföra salter..

                    Kommentar

                    • A/Wing
                      • July 2021
                      • 49

                      #11
                      Okej så tolkar inte jag det men jag kan ha fel. Jag är ju ganska ny på det här och har mycket att lära.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        Så som dom beskriver i diagrammet på tavlan så sker en succesiv ökning av salter i akvariet över tid. Ju längre tid mellan vb desto större blir skillnaden alltså i ledningstal mellan vattnet i akvariet och kranvattnet. För att undvika dessa skillnader så gör man helt enkelt tätare vb.

                        Kommentar

                        • A/Wing
                          • July 2021
                          • 49

                          #13
                          Okej då fattar jag

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2876

                            #14
                            En annan anledning till kraftigt förändring av vattnet och förmodligen minskad salthalt märkte jag av när jag gjorde rent filtret som hade fått gå alldeles för länge utan rengöring. Rätt mycket organiskt material som försvann ur systemet, om man säger så. Märktes i helakaret att något hade hänt. Inga förluster av fiskar, men det blev något att tänka på i framtiden. Har ju sett liknande tillstånd förr, men inte reflekterat så mycket över det förrän efter jag sett föreläsningen.

                            Kommentar

                            • stefanr72
                              • November 2010
                              • 1022

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              En annan anledning till kraftigt förändring av vattnet och förmodligen minskad salthalt märkte jag av när jag gjorde rent filtret som hade fått gå alldeles för länge utan rengöring. Rätt mycket organiskt material som försvann ur systemet, om man säger så. Märktes i helakaret att något hade hänt. Inga förluster av fiskar, men det blev något att tänka på i framtiden. Har ju sett liknande tillstånd förr, men inte reflekterat så mycket över det förrän efter jag sett föreläsningen.
                              Precis, därför bör man inte byta vatten och tvätta filtret samtidigt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...