Nystartade kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalt3n
    • September 2021
    • 1

    Nystartade kar

    Hej har lite funderingar på det här med ph & kh, har läst massor med trådar men blir ändå inte riktigt klok på vad som är den rätta vägen att gå. Vi har startat upp 3 olika kar här hemma, började med att dottern köpte sig ett 120L och då vart vi andra också sugna så vi skaffade oss ett 54L samt ett 180L. Vi har startat upp allt enligt konstens alla regler,och det har fungerat bra, men i dotterns kar har vi haft en och annan mystisk död. Vilket jag tror kan bero på Amoniak, vi har egen brun med ett ph på 8a och kh 11. Jag har tagit med och testat ph samt konduktivitet på jobbet och i 120l karet slår pht mellan 7.98 - 7.78, konduktivitet ligger mellan 45-54 ms/m . I det stora karet har jag mätt upp ph mellan 8.0-7.77 , konduktivitet ligger liknande som i dom mindre karen dvs högre desto närmare vatten byte. Vi har gjort regelbundna vattenbyten en gång i veckan och tätare när vi har hittat en död i hennes.

    Igår mättes ammonium,nitrit,nitrat . Alla värden var bra i samtliga kar.
    Jag funderar på om jag behöver behandla mitt vatten och få ner KH och ph för att inte ligga på gränsen där ammonium blir Amoniak?
    Jag har tillgång till 2st helt nya mindre RO filter och 10kg co2 tub. Om jag förstått rätt kommer det att gå åt rätt mycket co2 för att sänka ph med det höga kht jag har? Kanske enklare att försöka dra igång RO filtren och hitta en bra blandning mellan RO/ kranvatten? Eller ska jag helt enkelt skita i allt och ligga kvar som jag gör och nöja mig så?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2886

    #2
    Ser egentligen inte pH och KH-värden som problematiska. Konduktivitet har jag ingen koll på, kanske beroende på att det sällan diskuteras eller verkar vara en stor fråga. Kanske är mer i saltvattenkar som detta är intressant? Ammonium kan snabbt övergå till ammoniak vid en höjning av pH (ex. pH7-8,5) men du verkar inte mätt upp några högre koncentrationer av nitrit eller ammonium samtidigt som du gör regelbundna täta vattenbyten så det låter ju inte heller som ett problem? Att konduktiviteten ökar något över tid i akvariet är kanske är normalt normalt? Eller så finns inredningsmaterial som avger kalk/salter eller annat i karet? Verkar som jag har mest frågor.. Sen kommer du inte att kunna "pressa ner" pH till mer än ca. pH7,2 med tanke på högt KH innan halten av CO2 blir skadlig för fiskarna, se tabell: co2 tabell - Bing images

    Kommentar

    Arbetssätt...