Vattenkvalitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roland64
    • June 2021
    • 4

    Vattenkvalitet

    Hej! har läst en hel del i trådarna om vattenbyte och jag som nygammal akvarieägare ville se vad som ändrats under den tid jag varit frånvarande om ämnet. och det var en hel del. men min fråga är följande om det finns någon som direkt kan se om vattnet går att fylla på direkt via slang från kran?
    Bifogar vattenkvalitetsdokument från min kommun Burlöv utanför Malmö och undrar om det är något värde jag bör tänka på.
    kan inte se att det finns något kloramin som diskuteras flitigt här.

    okt 2020 - mar 2021
    Temperatur vid provtagning °C 14,2
    Mikroorganismer vid 22 ºC, 3 d cfu/ml 2
    Mikroorganismer vid 22 ºC, 7 d cfu/ml 15
    Coliforma bakt, 35°C cfu/100 ml <1
    Färg mg/l Pt <5
    Turbiditet (grumlighet) FNU 0,1
    pH 8,3
    Konduktivitet mS/m 31
    Alkalinitet, HCO3 mg/l 113
    Lukt ingen
    Smak ingen
    Klor total mg/l 0,04
    Ammonium, NH4 mg/l <0,01
    Nitrit, NO2 mg/l <0,004
    Nitrat, NO3 mg/l 2,7
    Fluorid, F mg/l 0,20
    Klorid, Cl mg/l 20
    Sulfat, SO4 mg/l 29
    Fosfatfosfor, PO4-P mg/l <0,015
    Totalt organiskt kol, TOC mg/l 2,7
    Järn, Fe mg/l <0,02
    Mangan, Mn mg/l <0,01
    Kalcium, Ca mg/l 30
    Magnesium, Mg mg/l 4,4
    Hårdhet, beräknad °dH 5,2
    Koppar, Cu mg/l 0,11
    Natrium, Na mg/l 27
    Kalium, K mg/l 2,5
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #2
    Ser ingent direkt problem. Bara tänk på att det är 8.5 i pH o vill man ha fiskar som vill ha surare så blir det lite problematiskt.

    Kommentar

    • Orpheon
      • February 2019
      • 38

      #3
      Hårdheten är relativt låg ändå, med co2 + rötter så lär det gå ner till 7-7.5 pH. Vill han köra Malawi är det ett bra värde också så möjligheter finns för det mesta

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Ja jo det är klart ville bara poängtera att det kanske man skall ha i bakhuvudet när man skall köpa fisk o att man har 8.5 i pH.

        Sen bor jag också i Malmö o kör med CO2 så jag är glad att man inte har surare vatten o sen får än lägre pH pga CO2:n.. Men alla vill inte "klydda" med CO2. Alla gör olika o det är det som är kul med akvarier.

        Kommentar

        • Roland64
          • June 2021
          • 4

          #5
          Tack för svaren. Har köpt jbl proflora m2003 system med dator som skall hjälpa till att hålla rätt ph värde.

          Kommentar

          • Lusse

            • April 2008
            • 328

            #6
            Super! Hade varit kul att höra hur den funkar för dig efter du har använt den ett tag.

            Kommentar

            • lan
              • May 2019
              • 35

              #7
              Hur gör zoo butiker med fisk som kräver eller mår bäst i ett visst ph.

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #8
                Ingen aning, antar att de använder RO vatten.
                Sen är det ju också så att det är skillnad på vildfångad fisk o uppfödda fiskar.

                Dvs om fisk arten X skall ha hög pH tex på grund av att det vad den har i sitt naturliga habitat. O en vitfångad bör ha den pH:n.
                Men om det är exakt samma X art men den är uppfödd i mindre basiskt vatten så gör man den en otjänst genom att höja pH:t till vad den arten har i sitt naturliga habitat!
                Den är van o uppfödd på lägre pH o har aldrig varit i närheten av den höga pH nivån.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Ursprungligen postat av lan
                  Hur gör zoo butiker med fisk som kräver eller mår bäst i ett visst ph.
                  Om zoo-butikerna behandlar sitt vatten kanske beror på vad dom har för vatten i kranen. Men jag är benägen att tro att en stor majoritet inte gör någon förändring av vattnet för sötvattensfisk. Vad gäller pH-värde verkar de flesta fiskar ha stor tolerans. Alla fiskar jag har haft har inte visat några som helst reaktioner om pH varit 6,3 eller 8,5, samtliga fiskar har varit av typen som kommer från områden med mjukt vatten och oftast relativt lågt pH. Jag har alltså haft kar med och utan tillsättning av CO2. Vill man däremot ha lek och klara yngel av vissa arter får man kanske "skruva lite" på parametrarna.

                  Kommentar

                  • Roland64
                    • June 2021
                    • 4

                    #10
                    Hej. Nu har jag haft proflora m2003 ett år. Måste säga det är ett helt supersystem. Jag kör med auto ph och efter vattenbyte så ökar ph till 7.8-8 men systemet kör ner det till rätt nivå runt 7 efter inställningarna. 350l akvarie med soil och en hel del växter förvisso lätta men bytat ut till mer långsamväxande då jag fick gallra i princip varje vecka. Startade med 2kg tub och köpte en till men sedan nör jag skulle fylla på dessa så var det för dyrt. Så nu kör jag på vanliga kolsyrepatroner med Adapter som man kan köpa billigt med jämna mellanrum. Även om jag nu får byta tub oftare. Typ varje 1.5 månad. Alger har jag haft lite problem med men det var enkelt att få ordning på. Bytar filter i pump ofta för att upprätthålla balans och det är inga problem än så länge

                    Kommentar

                    Arbetssätt...