Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Winniepin
    • June 2021
    • 16

    Vattenbyte

    Hej, varje gång jag byter vatten använder jag aqua safe från tetra som gör vattnet fiskvänligt. Jag ska installera en pump som pumpar in vattnet så allt går snabbare och lättare. Men då undrar jag om jag kan fylla upp akvariet med vattnet från kranen och sedan hälla i medlet som gör vattnet fiskvänligt. Eller behöver jag hälla i medlet i vattnet innan jag fyller upp?
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Om du behöver använda medel så häll i när du fyllt vattnet i akvariet.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Du kan hälla i före, under tiden eller efter om du vill för det blir så kort tid som fisken eventuellt utsätts för klormin eller annat.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • McGallon
        • April 2021
        • 5

        #4
        Snor tråden ett tag.
        Beträffande vattenbyten så råder det förvirring och många sanningar. Några säger att de goda bakterierna INTE lever i vattnet. Trots detta rekommenderas det att man bara skall byta si så där 30% för att inte paja kemin. Kan någon som VET räta ut frågetecknen?

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1022

          #5
          Ursprungligen postat av McGallon
          Snor tråden ett tag.
          Beträffande vattenbyten så råder det förvirring och många sanningar. Några säger att de goda bakterierna INTE lever i vattnet. Trots detta rekommenderas det att man bara skall byta si så där 30% för att inte paja kemin. Kan någon som VET räta ut frågetecknen?
          De sitter på inredningen och i filtret.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Bakterier finns ju även i vatten (det vet ju alla att det kan uppstå problem med bakterier i dricksvatten) men det är väl ingen nitrifikation som sker där i nån utsträckning! Det händer massa saker med vattnet när det får cirkuleras i ett akvarium med alla microorgansimer som finns där! Kranvatten är ju ett ganska "dött" vatten och är rengjort på ett sätt som är anpassat till oss människor för att kunna drickas och inte alls passande för fisk. Så vattenbyten är ett nödvändigt ont, typ!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Man återställer olika nivåer som bildas i vattnet typ nitrat etc när man byter en del av vattnet,jag byter 30 procent varje vecka och det har alltid fungerat vädligt bra.

              Kommentar

              Arbetssätt...