Trådalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Trådalger

    Startade ett 60-liters akvarium för någon månad sedan. Tog växter från det andra akvariet där jag haft trådalger men trodde det var borta vilket det oxå är där. Men i det lilla akvariet är det massor. Plockar hela tiden men hjälper inte. Har en skäggmunsmal där och posthornssnäckor. Tanken är att jag ska ha räkor där i men känns hopplöst när det blir så här på bara några dagar.

    Finns det något jag kan göra för att bli av med det?

    Hade tänkt ladda upp bild men fattar inte hur.
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #2
    Kan inget om alger, tyvärr. Men du måste vara guldmedlem för att lägga in bilder här. Annars får du länka från någon annan sida där man kan ladda upp bilder. Hoppas det löser sig!

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1025

      #3
      Amanoräkor äter trådalger.

      Kommentar

      • Winniepin
        • June 2021
        • 16

        #4
        Ursprungligen postat av stefanr72
        Amanoräkor äter trådalger.
        Amanoräkor äter gröna trådar, jag tror ”cillan” syftar på staghorn Algae som är en rödalg. Vad jag vet finns det inga fiskar som äter det. Det ända du kan göra är att rätta till värderna och ta bort. Eller testa med något medel

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          #5
          Om det är Staghorn kan du köra "flytande kol" (från Easy Life m.fl., har dock bara testat förstnämnda EasyCarbo) på dem och bli av med dem på någon vecka. Var mycket försiktigt bara, hormonstörande medel och för hög dosering dödar akvarieinvånarna. E.g. https://www.cyberzoo.se/sv/search?q=flytande%20kol
          Senast redigerad av Fiskburken; 04 July 2021, 13:59.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2882

            #6
            Trådalger verkar blivit en samlingsnamn för olika "trådiga" alger. Det kan alltså handla om "vanliga" trådalger som vissa fiskar eller räkor ev. äter, eller andra varianter som spirogyra, staghorn och chladophora mfl. som inga fiskar eller räkor äter. Bekämpningen kan också se helt olika ut beroende på vilken alg/alger man vill bli av med.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13120

              #7
              Ursprungligen postat av cillan
              Startade ett 60-liters akvarium för någon månad sedan. Tog växter från det andra akvariet där jag haft trådalger men trodde det var borta vilket det oxå är där. Men i det lilla akvariet är det massor. Plockar hela tiden men hjälper inte. Har en skäggmunsmal där och posthornssnäckor. Tanken är att jag ska ha räkor där i men känns hopplöst när det blir så här på bara några dagar.

              Finns det något jag kan göra för att bli av med det?

              Hade tänkt ladda upp bild men fattar inte hur.
              Du måste låta akvariet mogna och stabilisera sig, då kommer alg"problemen" ge sig!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...