Höja KH värde med bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlotte AX
    • April 2021
    • 29

    Höja KH värde med bikarbonat

    Jag startade upp ett 110 L akvarium för 3 dagar sedan. Gjorde vattentest igår och ser då att KH värdet ligger på 3, PH 6,8. Läste här i forumet att man kan höja KH värdet med bikarbonat? Men hur mycket ska jag tillsätta?

    Vattnet har varit kristallklart tills jag igår tillsatte ett antal växter från zooaffär. Idag aningen grumligt och en av mina växter (kan ej namnet - tunnbladig löksort) har plötsligt att halvt brunt blad. Kan det bero på det låga KH värdet? Tillsatte även växtnäring igår.

    Hur snabbt bör vattenbyte göras i ett nystartat akvarium?

    Tacksam för tips!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Ser ingen anledning till att höja KH eller pH om du inte skall ha fiskar som vill ha lite hårdare vatten med högre pH. Jag börjar med veckovisa delvattenbyten från första veckan. Har man viss typ av soil som bottensubstrat kan man ju följa anvisningarna för detta.

    Kommentar

    • Charlotte AX
      • April 2021
      • 29

      #3
      Okej, tack för svar! Dag 3 och vissa växter ser "ledsna ut" trots uppstart efter konstens alla regler och medel. Kanske det stabiliserar sig? Hade hoppats kunna tillföra några fiskar strax men kanske bör vänta tills växterna är lite "gladare"?

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Se till att du vet vilka växter du har och om de klarar av att stå i vatten. Det finns djuraffärer som tar in växter från oseriösa leverantörer som blandar vattenväxter med sumpväxter som dör om de står under vatten mer än kort. Det går ofta att känna på växterna för att utröna det också, landväxter har fastare blad.

        Börja mäta efter nitrit och se till att det ligger på noll före du släpper ned några (enstaka!!) fiskar, jag säger detta speciellt eftersom det kan vara så att någon av dina växter ruttnar och förstör vattnet. För att nyttiga bakterier ska växa till måste det ändå finnas organiskt avfall för bakterierna att äta, så att inte ha någon biobelastning och bara vänta är inte lönt det heller. Du kan snabbstarta tillväxten genom att tillsätta en startbakteriekultur men det är inte strikt nödvändigt, regelbundna täta vattenbyten är en god ersättning.

        Vänta med växtnäring ett tag tycker jag, hellre för lite än för mycket, då du kan få igång alger genom att tillföra för mycket. Dessutom ska du bara ha "mycket" (visserligen ett relativt ord) växtnäring om du har stark belysning och CO2, vilket ju de flesta inte skaffat utrustning för by default.

        I övrigt bör växterna, om de klarar av att stå under vatten alltså, samt din belysning (och eventuellt CO2) är adekvat för valda arter, börja se bättre ut av sig själva inom cirka två veckor. Du kan ta in några enstaka fiskar före det alltså, bara du sett till att växterna inte ruttnar och nitrit inte är mätbart.
        Senast redigerad av Fiskburken; 28 April 2021, 11:16.

        Kommentar

        • Charlotte AX
          • April 2021
          • 29

          #5
          Tack för goda råd "Fiskburken"! Nitrit är 0 vid mätning. Fick rådet att klippa ner dåliga växter och låta dem komma upp på nytt. Testar på några. Har tillsatt startbakteriekultur och tyvärr lite växtnäring. Väntar med ytterligare tillsats i 2 veckor. Fick tyvärr med mig sniglar i växter från zooaffären och har satt ner 3 st. alg- och snigelätande snäckor. Gör ett del vattenbyte efter 1 vecka. Men menar du då att jag ska tillsätta fisk ganska snart och inte vänta?

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            Ursprungligen postat av Charlotte AX
            Tack för goda råd "Fiskburken"! Nitrit är 0 vid mätning. Fick rådet att klippa ner dåliga växter och låta dem komma upp på nytt. Testar på några. Har tillsatt startbakteriekultur och tyvärr lite växtnäring. Väntar med ytterligare tillsats i 2 veckor. Fick tyvärr med mig sniglar i växter från zooaffären och har satt ner 3 st. alg- och snigelätande snäckor. Gör ett del vattenbyte efter 1 vecka. Men menar du då att jag ska tillsätta fisk ganska snart och inte vänta?
            Det gör ingen skada att vänta men det hjälper nödvändigtvis inte heller om det inte finns någon belastning i akvariet eftersom bakterierna som äter organiskt avfall inte växer till sig under de förhållandena. Med andra ord, det gör inget att skaffa några enstaka fiskar (helst då tåliga arter) redan nu om du mäter 0 nitrit. När du väl släppt ner dem får du hålla stenkoll på nitrit ett tag. Att vara sparsam med maten (speciellt så att den äts upp) samt täta vattenbyten hjälper som sagt.
            Senast redigerad av Fiskburken; 29 April 2021, 12:51.

            Kommentar

            • snikke

              • December 2007
              • 135

              #7
              Jag har aldrig mätt nitrit förrän jag satte upp mitt räkakvarium och lade i soil. Har sand i mitt stora akvarium. Det är väl inte nån "rocket science" med akvarium direkt tycker jag, men efter några veckor bör det ha stabiliserat sig. Du kan ju vänta ett tag med att släppa i fiskar. Jag har haft lite problem med fjärilsciklider, dessa ska man nog vänta några veckor med. Andra fiskar har gått bra efter en vecka, men kanske man kan vänta lite till, det skadar inte.

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                Alltså, poängen med att mäta nitrit är att man slipper förlita sig på tur samt att man "borde" ha gjort rätt hittills. Visst, är du vaksam och snabb kommer du kunna observera på fiskarna att de är på väg att bli nitritförgiftade, men när man inte sett symtomen förut är det inte speciellt enkelt. Själv har jag bara tagit död på 1 fisk genom nitrit och räddat resten (i mitt första akvarium) men jag har hört skräckhistorier, och jag skulle tro att nitritförgiftning rankar som det vanligaste sättet att döda nya husdjur.
                Senast redigerad av Fiskburken; 30 April 2021, 15:32.

                Kommentar

                Arbetssätt...