Nitrat som inte går upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fileunderwater
    • March 2021
    • 22

    Nitrat som inte går upp

    Mitt akvarium har nu kört i ca 1,5 månad, och jag är förvånad över att inte nitratvärdena ökar. Kan ju låta som ett trevligt problem, men jag funderar på om något annat kan vara fel, eller om testet visar fel. Har i tidigare akvarium jag haft (för länge sedan) inte haft samma koll på vattenvärden, så vet inte om det är vanligt.

    Har nu testat nitrat och nitrit regelbundet sedan akvariet cyklades/startades, och efter nitritspik i början så har nitrit legat fast på <0,01 (lägsta i JBLs test), och nitrat på 1 (eller 1-2, även detta JBL). Ca två veckor efter uppstart så testade jag dock högre på nitrat (ca 5), just i slutet på nitritspiken, så testet har gett högre utslag tidigare.

    Akvariet är 54 l och innehåller 10 kolglödstetra, 2 guppy + nya yngel, 5 otocinclus och 1 Apistogramma borellii. Jag matar inte extremt sparsamt just nu (1-2 ggr per dag, med uppehåll enstaka dagar) och hade därför förväntat mig att se uppgångar i nitrat mellan vattenbyten. Sista 3 veckorna har jag gjort vattenbyten på 10-15% med 7-10 dagars melanrum, men nitrat har alltid legat på 1. Kan växternas tillväxt hålla nere nitratvärdet så stabilit? Just nu finns en rejäl buske Limnophila heterophylla som tillväxer bra, och även Helanthium tenellum som sprider sig (finns även Alternanthera cardinalis, Hygrophila corymbosa och Hydrocotyle verticillata, fast med mer moderat tillväxt). Eller kan orsaken till att jag inte märker av en nitratökning vara något annat? För växternas skulle skulle man nästan kanske vilja se högre nitratvärden, men jag är egentligen mest osäker/nyfiken på om något annat kan vara fel. Den "vanliga" beskrivningen är ju att det är just nitrat man balanserar med vattenbyten i ett etablerat akvarium, när cykeln ammonium--> nitrit-->nitrat fungerar som den ska. Men denna uppgång har jag alltså inte sett. Just för att akvariet är så nystartat (och kanske därför instabili) så har jag heller inte vågat dra mer på vattenbytena, för att se om nitratvärdena sticker iväg då.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Nitratvärdet har jag lite som riktmärke hur ofta jag behöver byta vatten. Med så låga värden som du uppmäter så skulle jag hålla på bytet tills värdet gått upp, man bör inte ligga högre än omkring 50 men 20-40 ser jag som en bra nivå.
    I nystartade akvarier så hämmar vattenbyten etableringen av nitrifieringsbakterier så vattenbyten är inte alltid av godo och det kan förlänga uppstartsperioden avsevärt.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • fileunderwater
      • March 2021
      • 22

      #3
      Tack för svar. Vilka är de andra uppenbara riskerna med att vänta med vattenbyten, för att se om nitrat börjar gå upp? Eller finns inga? En sak som kommer att ske är ju givetvis mer uppbyggnad av detritus/spillning, även om jag inte dammsuger botten hårt nu vid de vattenbyten som gjorts. Men det är ju mest kosmetiskt så länge det inte påverkar vattnet.

      När akvariet startades så lät jag bli att byta vatten, just för att bakterier skulle få etablera sig, fram till nitrit-spiken.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Jag hade inte bekymrat mig så mycket när det gäller låga värden av nitrat, det är ju oftast motsatsen man vill undvika genom bl.a.delvattenbyten. Karet är ju relativt nystartat och det kan nog ett tag innan man ser en ev. ökning av nitratvärdet. Låga värden kan ju ifs. också indikera att nitrifikationsprocessen inte riktigt kommit igång. Jag hade inte brytt mig annat än om fiskarna visat tecken på nitritförgiftning. Det viktiga är att hålla en regelbunden skötselrutin för att få balans och stabilitet och inte ändra/variera för mycket på hur mycket eller hur ofta man gör vb. etc.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Nitrat tas upp av växterna och i ett växt akvarium tillsätter man ju nitrat för att få fart på växterna.
          Du har lite fisk, matar lite men gott om växer och då kan du till och men ha brist på nitrat.
          Du dammsuger botten och då blir det inte mycket som ska brytas ner biologiskt heller.

          Easylife Nitro Växtnäring,Macronäring Nitrat - Trofast.net

          Kommentar

          • fileunderwater
            • March 2021
            • 22

            #6
            Ja, det är nog så enkelt som att växterna använder upp allt. Vill dock poängera att jag inte direkt dammsuger noggrant, utan bara suger upp lite av det mest synliga i akvariet längst fram när jag slangar upp mina 6-8l vid vattenbyten. Det finns (redan) gott om skit och detritus om man bökar längre bak i akvariet bland växterna, som virvlar upp rejält om man tex planterar om.

            Eftersom det varit en nitrituppgång vid uppstarten, och nitrit nu ligger stabilt på noll (och nitrat lågt) så har tycker jag att nitrifikationscykeln bör fungera som den ska. Ammonium har jag visserligen inget test för, men verkar osannolikt att allt kväve skulle stanna där.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Den klassiska uppbyggnadsfasen av biologin i ett akvarium med nitritspik bygger mycket på "alla" akvarium ser lika ut. Dvs rätt mycket fisk, Grus eller sand i botten. Ett fåtal växter. Någon form av filter, inner eller ytter som ska "komma i gång". Riktigt så ser det inte ut i dag. Många har mer växter. En del sysslar med aquascaping och använder jord eller annat näringshaltigt botten substrat co2 osv växtnäring osv. Det gör ju att karen får en mer individuellutveckling där lite mer fakta måste till för att förstå det enskilda karets biologi. I detta fall tolkar jag ändock den rätt knapphändiga infon att det är rätt mycket växter och då hålls ju nitrit, nitrat värden nere av växterna.

              Kommentar

              • fileunderwater
                • March 2021
                • 22

                #8
                Akvariet är nog relativt ”standard”, med en grus/sandblandning (inget ”aktivt” substrat eller jord), led-rör (10w), näring ca 10e dag. Som sagt 5 växtarter, där några verkar trivas bra, men några fäller löv (kvävebrist kanske?). Men den som väntar på något gott.... nu är då nitratvärdet på 3
                Senast redigerad av fileunderwater; 28 April 2021, 13:28.

                Kommentar

                Arbetssätt...