Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saya
    • February 2021
    • 80

    Nitrit

    Jag vet att det finns hur många trådar som helst om nitrit och jag har läst majoriteten plus massa annat men jag behöver ändå råd gällande just mitt kar då jag inte får bukt med nitrit i karet.

    Karet är 180 liter, helt nytt med nytt filter utan möjlighet att få bakterier från annat kar så startat från scratch. Karet fylldes den 5 mars och den 9 mars flyttade första fiskarna in, 10 blodtetror. 20 mars flyttade 2 ancistrus in och den 8 april 8 corydoras goldstripe. I karet finns det gott om växter av sorterna gälört, hornsärv, vallisneria, vattenpest, svärdplanta, javaormbunke, hydrocotyle verticillata, pogostemon helferi, anubias barteri var. nana och weeping moss. Jag har uteslutande använt Easy-Lifes preparat med EasyStart som bakteriekultur, Aquamaker som vattenberedningsmedel efter varje vattenbyte, EasyCarbo, Profito och Easystick som växtgödning. När Aquamaker tog slut införskaffade jag Flytande filtermedia som första gången användes den 9 april. Som filtermedia har jag fram till 3 april använt Juwels original precis som de rekommenderar. 3 april tog jag bort den gröna svampen och satte in 1 kg Eheim Substrat Pro i filterpåse längst ner och flyttade upp alla blå och de vita filtermattorna till den översta korgen (bytte ingen av filtermattorna).

    Jag har matat sparsamt hela tiden, i snitt en gång om dagen kanske 3-4 dagar i veckan och all mat har ätits upp inom en minut, matar med både flingfoder, minigranulat, frysfoder och wafers till ancistrus som också har fått gurka och morot vid något tillfälle. Sista två dagarna har jag inte matat alls.

    17 mars införskaffade jag dropptest och har därefter journalfört alla tester och vattenbyten. Redovisar de här och ser om ni kan se vad jag ska göra annorlunda för att få bukt på nitriten.

    210317 Nitrit 0,2, Nitrat 3, Ammonium <0,05
    210318 Nitrit 0,2, vattenbyte 20%
    210319 Nitrit 0,01 på förmiddagen, 0,1 på kvällen
    210320 Nitrit 0,1, vattenbyte 10-15%
    210321 Nitrit 0,1, vattenbyte 10-15%
    210322 Nitrit 0,05, vattenbyte 15-20%
    210323 Nitrit 0,1, vattenbyte 10-15%
    210324 Nitrit 0,025, vattenbyte 10%
    210325 Nitrit 0,05, Nitrat 3, Ammonium <0,05, vattenbyte 15%
    210326 Nitrit 0,025, Nitrat 1-3, Ammonium <0,05
    210327 Nitrit 0,025, vattenbyte 10%
    210328 Nitrit 0,01-0,025
    210329 Nitrit 0,01-0,025, Nitrat 1, Ammonium <0,05
    210330 Nitrit <0,01
    210401 Nitrit 0,025-0,05, Nitrat 1, vattenbyte 20%
    210403 Nitrit 0,05, vattenbyte 25%
    210405 Nitrit 0,025, Nitrat 1, vattenbyte 20%
    210406 Nitrit 0,025-0,05, Nitrat 1-3, vattenbyte 10%
    210407 Nitrit 0,05, vattenbyte 20%
    210408 Nitrit 0,05, Nitrat 3-5, Ammonium <0,05, vattenbyte 50%
    210409 Nitrit 0,05, vattenbyte 50%
    210410 Nitrit 0,1, Nitrat 3, Ammonium <0,05, vattenbyte 55%, Nitrit 0,05 efter vattenbytet
    210411 Nitrit 0,1, Nitrat 5, Ammonium <0,05, vattenbyte 50%, Nitrit 0,05 efter vattenbytet

    Som synes har jag bytt väldigt mycket vatten. Har jag bytt FÖR mycket vatten? Jag har testat kranvattnet både direkt från kranen och det som passerar slangen som används vid tömning/fyllning och det visar ingen nitrit (<0,01). Hur ska jag gå vidare?
  • snikke

    • December 2007
    • 135

    #2
    Det är ju rätt nystartat så det har nog inte helt kommit igång ordentligt med nedbrytningsprocessen. Du kan nog ta det lugnt ett tag. Är det några fiskar som mår dåligt? Jag får erkänna att jag väldigt sällan har mätt nitrit under alla år jag haft akvarium (över 40 år), så jag kanske inte är den som ska säga bu eller bä . Det enda som jag varit noga med var med Ada Amazonia som behöver några veckor vattenbyte dagligen för att det avger mycket ammonium vid start. Kanske du kör med nån soil? Med sand behöver du inte hålla på och byta vatten dagligen i alla fall, en gång i veckan borde räcka.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av snikke
      Kanske du kör med nån soil? Med sand behöver du inte hålla på och byta vatten dagligen i alla fall, en gång i veckan borde räcka.
      Bra fråga för soil brukar innehålla kväve (nitrit) så gör nog även Easystick. Flytande filtermeda renar vattnet. Sant det renar även vattnet från de mineraler och spårämnen du tillför med olika växtnäringar samt dödar en hel del av de bakterier du vill ska leva och rena vattnet. EasyCarbo tillför koldioxid, minskar algerna väldigt mycket och dödar dina filter bakterier. Du får alltså ett kemberonde akvarium där filtreringen inte fungerar då du mycket dödaer filterbakterier med tillsatserna. Du tillför troligen dessutom nitrit i dina sticks. Växterna trivs nog bra i detta men du blir kemberonde och varken fisken eller filter bakterier trivs i detta. Myntets baksida.


      Kommentar

      • Saya
        • February 2021
        • 80

        #4
        Tack för era svar!

        Fiskarna verkar må hur bra som helst, inte för att jag är någon expert men de visar inga tecken på att må dåligt. Jag har sand, enbart, ingen soil.

        Easystick har jag bara vid svärdplantan då jag läste att den tar näring från botten. Idag struntade jag faktiskt i vattenberedningsmedlet även om det känns nervöst, har ju alltid haft i det och är räddd att fiskarna inte är vana vid/klarar kloraminet och allt annat som finns i kranvattnet. Det är, uppenbarligen, väldigt lätt att bli beroende av medel av olika slag. Det är det jag läst mest om, vikten av dessa medel...

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #5
          Själv tror jag inte det finns speciellt mycket att vinna på att tillsätta saker vid varje vattenbyte och liknande(Åtminstone inte generellt med kommunalt vatten i Sverige, med egen brunn kan det väl kanske vara annorlunda? Och på andra ställen finns det såklart vatten med höga halter klor och liknande), om man inte vill göda växter då? Använder själv inget utan byter bara relativt sparsamt med vatten när jag tycker mig se att det "behövs", ibland blir det ett par hinkar om dagen ifall jag vill ta bort döda växtdelar eller liknande, dock alltid ett 20-30% vattenbyte en gång i veckan. Även jag har satt i rotstickor(i ganska riklig mängd dessutom, säkert tiotalet) men inte mätt någon nitrit hittills vad jag sett åtminstone, men sedan mäter jag ganska sällan så det är väl möjligt att det funnits någon övergående fas. Fast det är klart jag är ju själv nybörjare och mitt sätt behöver såklart inte vara rätt, kanske har jag en stundande katastrof att vänta? Massdöd vid vattenbyte eller liknande. Svårt att avgöra om det är bäst att göra mycket eller "inget" ibland.
          Senast redigerad av Munin; 11 April 2021, 18:53.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Jag satt och söket ett tag vad Easystick innehåller men det finns ingen bra beskrivning. Troligen innehåller det kväve i någon form alltså blidas nitrit. Det som är bra är vatten bredningen. Flytande filtermedia "fungerar" utan tvekan. Den renar vattnet. Den renar som sagt även vattnet från nödvändiga mineraler och spårämnen och är ofta giftig för bakterierna. Därmed så skapas ett behov av mer växtnäringen för att kompensera för det senare.
            Vad gäller eysy carbo så är det extrem giftigt för alger.. och för filterbakterier. Dina filter kommer troligen aldrig att fungera biologiskt om du tillsätter eysy carbo. Eysy carbo innehåller glutaraldehyd vilket används som desinfektionsmedel då det är bakteriedödande.

            Kommentar

            • Saya
              • February 2021
              • 80

              #7
              Har inte tillsatt easycarbo på några dagar och det känns som att algerna ökat rejält! Får härda ut för att se om nitriten kan försvinna.

              0,05 igår, 0,1 idag och då bytte jag vatten igen, ca 25%. 0,05 direkt efter bytet...

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av Saya
                Har inte tillsatt easycarbo på några dagar och det känns som att algerna ökat rejält! Får härda ut för att se om nitriten kan försvinna.

                0,05 igår, 0,1 idag och då bytte jag vatten igen, ca 25%. 0,05 direkt efter bytet...
                Troligt att algerna ökar när du upphör med easycarbo. Du sluter ju tillföra något som förgiftar dom. Men ska du få igång dina filter biologiskt och den vägen få ner nitrit så finns nog inte valet använda easycarbo dagligen. Tillsatser som easycarbo fungerar, men gör mer än fungerar och stör balansen i karet.
                Jag skulle nog överväga att tillsätta något anti algmedel en tid för att hålla algerna lite nere. Något som inte samtidigt slår ut bakterierna i filtren.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Saya
                  0,05 igår, 0,1 idag och då bytte jag vatten igen, ca 25%. 0,05 direkt efter bytet...
                  Dvs nitrifikations processen är inte på plats än och det bildas nitrit som inte bryts ner eller tas upp av växterna.
                  Nitrifikationsprocessen - CyberZoo



                  Kommentar

                  • Saya
                    • February 2021
                    • 80

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bernt G
                    Jag skulle nog överväga att tillsätta något anti algmedel en tid för att hålla algerna lite nere. Något som inte samtidigt slår ut bakterierna i filtren.
                    Vad rekommenderar du då för medel?

                    Kommentar

                    • Saya
                      • February 2021
                      • 80

                      #11
                      Vad är det för alger på växterna som ser ut så här? Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210413_192627.jpg
Visningar: 292
Storlek: 423,2 KB
ID: 2429783

                      Kommentar

                      • Dany
                        • April 2021
                        • 18

                        #12
                        Det påminner om trådalger ..

                        Källa CyberZoo:
                        Trådalger är en typ av alg som ser ut som gröna trådar eller hårstrån. De gillar stark belysning och passar gärna på ifall näringsvärden eller koldioxidnivåer varierar mycket, som till exempel ifall man använder CO2-injektion och oväntat får slut på CO2. Förutom den vanliga rutinen när man får algproblem (vattenbyten, bättre underhåll, balanserad utfodring osv) så är det manuell borttagning som gäller. De flesta rekommenderar att man använder en tandborste för att ta bort algerna. Algätande fiskar som Siamesisk algätare brukar också vara till stor hjälp för att bli av med denna typ av alg.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av Saya

                          Vad rekommenderar du då för medel?
                          Har för lite info för att rekommenderar något.
                          Jag använder varumärket happy life men om dom är bättre än andra vet jag inte . - Zoo.se
                          Problemet är nästan alltid att få fram vettig produkt information. Alla tillsatser gör ju det dom ska. Men myntets andra sida? Alla algmedel måste ju innehålla en växthämmare av något slag. En aktiv substans. Vilken det är och vad den gör förutom hindra algerna från att växa är nästan omöjligt få fram. Lika är det med koldioxid tillsatser. Finnas flera fabrikat men mycket lite info om vad dom innehåller och vilka sidoeffekter dom har. Easycarbo är undantaget. Du kan ju använda din Easycarbo att ta bort alger med... men se till att inte få den i vattnet Easy-Life EasyCarbo - GodhemsZoo
                          Ska du tillföra koldioxid så trots hög startkostnad så är nog äkta vara det som fungerar utan negativa bieffekter. Dvs co2 på tub.
                          Så vilket algmedel? Läs igenom olika produktbeskrivningar och välj något som passar in på ditt akvarium

                          Kommentar

                          Arbetssätt...