doppvärmare eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskyngel
    • January 2021
    • 6

    doppvärmare eller inte?

    Jag har mellan 23-25 grader i mitt akvarium nu under vintern. Detta utan doppvärmare. Har haft igång akvariet i 1 månad. 6 kardinaltetror och en ancistrus mal. Funderar är det någon idé att skaffa doppvärmare?
    Läst runt å både arterna klarar ju ner till 22 grader.
    Jag tänker också på riskerna med doppvärmare, att de kan börja koka, att jag glömmer av att stänga av den vid vattenbyten, att barnen kommer åt den på något vis....
    Vad tycker ni? Vattnet håller sig ändå rätt varmt. Som idag, 25 grader. Kan påpeka att jag har
    ett väggelement bakom akvariet.
  • Gäst

    #2
    Konstig fråga. Om du vill ha 22 c eller högre och har 23-25. Vad skulle den fylla för funktion? Har du inget behov av extra värme så har du inte..

    Kommentar

    • snikke

      • December 2007
      • 134

      #3
      Jag har inte haft doppvärmare sen då jag var barn och hade glömt värmaren på (ingen termostat) och de flesta fiskarna dog. Temperaturen går aldrig under 23 grader här. Du kan väl avvakta och se om det behövs. Tror dock att värmarna är ganska pålitliga.

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Så länge du är säker på att temperaturen kan hållas över runt 22an (som du noterat) tillför inte doppvärmare någonting förutom ytterligare risker. Jag hade en trist olycka för något halvår sedan där doppvärmarens termostat gick sönder med några döda fiskar som resultat. Därmed ej sagt att man ska vara paranoid - behöver man en doppvärmare så behöver man, och vadsomhelst av det tekniska kan ju gå sönder (inklusive filter).

        Kommentar

        Arbetssätt...