Skållade alkottar eller ej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fileunderwater
    • March 2021
    • 22

    Skållade alkottar eller ej

    Inte en fråga, utan mer för att dela med mig så tänkte jag återge ett alkottsexperiment jag kört de sista dagarna. Efter att ha läst lite olika råd kring att koka, skålla kontra att lägga i alkottar och ekblad "råa", samt om deras effekt blir mindre efter eventuell behandling så körde jag ett miniexperiment.

    För att se om kokning har en negativ effekt på pH-sänkning och färgning så jämförde jag 8 snabbkokta kottar (ca 1 min) jämfört med 8 råa kottar i 3 dl vatten. Vattnet var rent kranvatten (Uppsala), med pH och KH enligt vattenverket på 8,3 resp 5 (~ 8 och 5 i mitt dropptest).
    Efter bara 2,5 timme så hade pH fallit båda behandlingarna till 6,5-6,6 (Tetratest 5-10 resp JBL 6-7,6), med en tydligare färgning i den kokta behandlingen. Efter 5 timmar var pH nere i 6,4 i båda (JBL-test), med liknande färgning. Efter 24 timmar hade detta fallit till ~6, och nu efter ca 36 timmar så ligger båda på på pH ~5 (i Tetras test som bara ger hela steg här). Tyvärr har jag inget test som går under 5 just nu, så kan inte följa utvecklingen vidare.

    Slutsats: att koka eller ej spelar ingen roll för pH-sänkande effekt, men är ju en fördel för att inte riskera parasiter eller svamp (även om risken troligen är liten om kottarna plockas från träd). Färgningseffekten är även den lika stor, vilket kan ses i denna bild (ca 24 timmar efter start):
    Image 6063-E338-0070-4-AD3-9-D74-E0700-F426-F38 hosted in ImgBB

  • MIL

    • August 2019
    • 86

    #2
    Tack för detta! Jag har också undrat men aldrig kommit till skott med ett test.

    Kommentar

    • fileunderwater
      • March 2021
      • 22

      #3
      Kan ju fylla på med att jag avslutade experimentet igår, då jag ändå inte kunde följa pH lägre. Man kunde då, efter fem dagar, se en viss nyansskillnad, med en något starkare färgning av det okokta provet.
      Image 331-D618-A-DC0-B-44-AC-B3-A5-3-CFF76352-F66 hosted in ImgBB


      Får kanske vid senare tillfälle upprepa testet med antingen en provmetod med bredare spännvidd,eller med lägre kottkoncentration, för att bättre kunna följa eventuella skillnader.
      Senast redigerad av fileunderwater; 30 March 2021, 11:42.

      Kommentar

      Arbetssätt...