Lågt KH och varierande PH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran 46

    • April 2020
    • 62

    Lågt KH och varierande PH

    Jag har ett Rio 350 med mycket växter. Jag tillför CO2 under tiden lyset är på. Vi har mjukt vatten i min kommun och KH är 4. Eftersom jag tillför CO2 varierar PH från morgon 7,2 till 6,8 på kvällen (dropptest 6,0-7,6). Är denna variation OK eller skall jag öka KH med hjälp av bikarbonat?
  • Darkg
    • September 2020
    • 97

    #2
    Det är väl en KH som manar till vaksamhet :-) jag tror inte att dygnsvariationen är det kinkiga (cirka ett steg verkar vara ganska normalt, inklusive i naturen) utan istället risken att buffringsförmågan helt tar slut och pH dyker! Om jag hade låg alkalinitet skulle jag testa, för att se hur lågt det går och "lära känna" systemet.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Det du beskriver indikerar att du börjar med CO2 för sent på dagen. Med KH4 bör ju man sträva åt att ligga på pH 6,7-6,8, vilket borde inträffa redan när belysningen startar för att sen ligga på ungefär samma nivå under hela belysningsperioden. Som det ser ut nu så har du först på kvällen hamnat på optimalt värde. Kraftigare tillförsel av CO2 samtidigt som man har en bra ytrörelse gör att man snabbare når rätt nivå av CO2 i stället för att det sakta byggs upp över dagen. Fotosyntesen går ju igång så fort belysningen går på. KH4 låter som ett bra värde för den typen av kar som du har och för växtkar generellt, så det ser jag inte som ett problem.

      Kommentar

      • Göran 46

        • April 2020
        • 62

        #4
        Tack för svar. Jag startar nog CO2 för sent. Skall ändra på det.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Kan vara lite språkligt jobbigt men mycket informativt: Optimizing CO2 in a planted tank - Additional notes on gaseous exchange - YouTube

          Kommentar

          • Göran 46

            • April 2020
            • 62

            #6
            Bra tips. Nu har jag stabila värden med KH 4 och PH 6,8 vilket ger ett bra CO2 på 20 både morgon och kväll. Kör nu CO2 från 08:00 till 20:00 och belysningen är på 10:00 till 22:00.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Ursprungligen postat av Göran 46
              Bra tips. Nu har jag stabila värden med KH 4 och PH 6,8 vilket ger ett bra CO2 på 20 både morgon och kväll. Kör nu CO2 från 08:00 till 20:00 och belysningen är på 10:00 till 22:00.
              Ganska lång belysningstid. Funkar det bra utan att resultera i en massa alger? Med endast originalbelysningen LED eller T5 så kanske det inte är så farligt.

              Kommentar

              • Göran 46

                • April 2020
                • 62

                #8
                För att vara lite mer noggrann med beskrivning av belysningen, i mån att det kan vara informativt för andra, är det enligt följande.
                Jag har Helialux och startar 10:00 med successiv ökning till 80% kl:12. Fortsätter med denna effekt till 20:00 och därefter successiv minskning till 23:00. Har ofta månsken under hela eller delar av natten beroende på om det finns ciklider som har rom eller yngel. Inga algproblem och lite alger på rutorna. Behöver skrapa rutorna ungefär var eller varannan vecka.

                Kommentar

                • Taftarat
                  • March 2021
                  • 29

                  #9
                  Hej,

                  Jag letar efter vattentest - är de bra? https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...mbiset-plus-fe

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Gammal tråd men... kalk och du får stabila värden, behöver inte mäta Äggskal fungerar det med OM det är från många ägg.. Krossa äggskal, lägg dom i filtret, eller kallksand, grus som nänns i tråden.
                    Kalk i akvariet. - Zoopet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...