Kolfilter...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B.Ros...
    • January 2021
    • 16

    Kolfilter...?

    Har ett Juwel BIOFLOW SUPER filter. I detta filterhus finns bl.a. en aktivtkol-svamp, som enl anvisningar skall bytas varje månad.

    Hur gör ni generellt med kolfilter - använder ni sådana? Vissa menar att de gör inte mycket nytta mer än tar bort gifter från silikon och mediciner. Mitt akvariet är inte nytt - tänker på silikonet - och inga mediciner finns.


  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Du låter den bara sitta kvar och fungera som En vanlig filtersvamp.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • B.Ros...
      • January 2021
      • 16

      #3
      Tack för svar åheim! Några ställen jag läst påstår att aktiva kol alstrar gifter när det blivit mättat. Men svampen som sådan är ju vanlig - ganska grov - svamp.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2875

        #4
        Man kan ju tänka på att den reducerar effekten av ev. mediciner (om man nu hamnar där), kanske även är kontraproduktivt om man tillsätter växtnäring. Vet alltså inte ifall kolfilter absorberar micronäring, järn etc.?. Med bra kommunalt vatten har jag alltid ersatt kolfiltret med en filtersvamp. Man kan ju spara kolfitret till den dag det kanske behövs, efter medicinering eller liknande.

        Kommentar

        • B.Ros...
          • January 2021
          • 16

          #5
          Tack Sleaper! Har haft det sedan akvarier var nytt - 6 veckor sedan - så jag slänger ut det nu. Var inne på Juwels egen sida och hittade ett dokument där de varnade för att om filtret får vara i för länge, kan de koncentrerade gifterna lösgöras och gå tillbaka till akvariet. "Skärmsel-reklam" eller ej... jag har inga kemikalier att ta hand om i mitt kar. Bättre att fylla på med ett extra svampfilter tänker jag.

          Kommentar

          • Darkg
            • September 2020
            • 97

            #6
            Senast redigerad av Darkg; 25 February 2021, 12:18.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              #7
              Ursprungligen postat av B.Ros...
              Tack för svar åheim! Några ställen jag läst påstår att aktiva kol alstrar gifter när det blivit mättat. Men svampen som sådan är ju vanlig - ganska grov - svamp.
              Nej det alstrar inte något gift men om det har förbrukat sin kapacitet så släpper den tillbaka det den samlat in. Om du tar bort tex medicinrester så ska du kassera svampen efter nån vecka då den sugit upp medicinresterna (gifterna) men i ditt fall så finns ju inga gifter att samla upp och därmed inga gifter den kan släppa ifrån sig! Men köp du en ny svamp om du känner dig lugnare med det !
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Dany
                • April 2021
                • 18

                #8
                Hej ,

                Jag gissar att skriver om Juwel BioCarb "ett kolfilter som effektivt absorberar odörer och grumligheter, vilket bidrar till att vattnet håller sig kristallklart".
                Själv har jag en nystartad akvarium som har varit i gång i två veckor med en Bioflow M.
                Vattnet blev kristalklart dygnet efter att jag hade plockat ut BioCarb aktivtkol-svamp. Fick tips via en fiskhandlare..
                Tänkte nu testa Juwel Carbax i plastkorgen istället,om det funkar bättre köper jag refill påse med aktivkol och fyller på med den.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Bättre du kör aktivkol på vattnet du fyller på om du ska använda något överhuvud taget. Dvs filtrera kranvattnet.
                  Aktiv kolsvampen passar bäst i återvinningen. Lika så påsen med aktivt kol.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...