Billigaste möjliga dropsystem med filtrering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Olle.H
    svarade
    Det finns en del färdiga system som är säkra, men då räcker naturligtvis inte 1000:- Men dom fungerar. Här är ett exempel.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Nä jag tänkte om du ska dra vattenledning och avloppsledning och ha diy överrinning och droppsytem så är det väl ganska riskabelt att ha en sån lösning på en yta som inte klarar vattenläckage...

    Lämna en kommentar:


  • eligri
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Står alltså akvariet i en källare med golvbrunn?
    Nej, men hur menar du då?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Står alltså akvariet i en källare med golvbrunn?

    Lämna en kommentar:


  • eligri
    startade ett ämne Billigaste möjliga dropsystem med filtrering

    Billigaste möjliga dropsystem med filtrering

    Hejsan allesammans!

    Jag har ett 480 liter akvarium som står hos mina föräldrar. Den är hem åt en 1 påfågelciklid, 6st pleco, 1 gibbiceps, 4 pakistania botior, 8 gourami och 1 öronål.
    Senaste 3 åren har jag gjort vattenbyten varje 6-12 dagar, ca 35%. Dock nu när jag inte bor hemma längre, har detta blivit väldigt omständigt. Målet är att få ner underhållet till 1 gång per månad.

    Jag kommer köra akvariet med foder-matare, och ett droppsystem. Så jag enbart behöver suga gruset och göra rent filter, typ 1 gång per månad. Dock är problemet att jag har rätt tajt budget (student).
    Foder matare har jag 2st. Blir bra nog för att mata olika sjunkande pellets, torkade larver, etc för ålen och pleco, samt en för att ge flakes, granule, och de 4 olika cichlid pellets/sticks/wafers jag matar. Sen får de gurka lite då och då, men det klarar de sig utan problem en månad utan om jag inte är på besök innan dess.

    Nu vad gäller droppsystem, det är där min budget slår emot. Målet är att få till detta under 1000kr.
    Behöver följande:
    Någon form av avrinning. Här har jag hittat en bra diy lösning med pvc rör, kostar ca 150kr. Vad bör jag hålla koll på för att säkerställa att rören är säkra?
    Behöver någon form av stopventil om det skulle bli problem med överrinning. Hittade denna, är den bra nog?
    https://www.amazon.se/Automatisk-vat...ct_top?ie=UTF8

    Vad för rör behöver jag för inflödet? Vanliga vatten rör?
    Anar att jag kan få rören för inflödet, överflöde och stopventil för ca 500-700kr totalt.
    Jag har väldigt bra vatten kvalite hemma. Kör rakt från kranen vid vattenbyten, även på känsligare räkor etc. Inga som helst problem. Dock ca varje 2-3 år, så blir vattnet brunt (när de bankar rören på fastlandet). Hur farligt är detta? Behöver något filter? Osmosis?
    Kikade annars på budget lösningar från Jula:
    https://www.jula.se/catalog/bygg-och...re-och-filter/

    Sen en sista fråga; hur mycket vatten måste jag droppa? Anar att det är mer än mitt tidigare 35% (ca 150-200 liter) per vecka?

    Tack för tips!

    EDIT: Denna som dropventil?
    The adjustable, pressure-equalising Inline Drip Head is ideally suited – as part of the GARDENA Micro-Drip-System – for irrigation of shorter plant rows with different water requirements.
    Senast redigerad av eligri; 21 February 2021, 22:29.
Arbetssätt...