Klor i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mare2021
    • January 2021
    • 2

    Klor i vattnet?

    Jag har ett akvarium som startades upp i september. Det är på 50 l och jag har haft svårt att få det i balans (har dock inte möjlighet just nu att ha ett större akvarium även om det hade varit det bästa). När jag mätt vattenvärden har allting sett ok ut, men har haft en del problem med fiskarna (guppys) vilket tyder på att det inte är ok. Sen nästan två månader tillbaka bor där ca 10 guppy samt några yngel och en ancistrus. Byter ca 20% vatten två gånger per vecka. Sista tiden har jag haft problem med lite alger vilket har satt igen filtret. Detta har jag sköljt en gång under kallt rinnande vatten samt kramat ur i akvarievatten två gånger under ca 1,5 vecka, senast i söndags då jag också bytte vatten. Igår när jag kom hem simmade alla fiskar vid ytan och mådde ju uppenbarligen inte bra. Teststickorna är slut, får nya imorgon så har inte kunnat mäta men misstänkte nitritspik. Bytte 20% två gånger med ett par timmars mellanrum, tillsatte lite salt men fiskarna såg allt slöare ut. Märker då också en tydlig klorlukt i akvariet. Flyttade över fiskarna till mitt lilla räkkar där de också piggande till markant allt eftersom. Det större akvariet luktar fortfarande klor vilket inte det andra gör, de får samma vatten. Jag kör innerfiltrets pump (aqual fan mini plus) nära vattenytan och bubblar i extra luft för att ventilera bort, men hjälper inte. Varifrån kommer kloret? Hur ska jag få ordning på akvariet igen? Nybörjare som snart får gråa hår...
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Tillsätter du något preparat i vattnet?

    Jag har svårt att tro att du plötsligt fått klor i vattnet, såvida ingen sprutat rengöringsspray i karet. Det är troligtvis något annat som luktar snarlikt. Kan vara bakteriellt eller gamla alger.

    Hur mycket matar du och hur ofta?

    Kommentar

    • Darkg
      • September 2020
      • 97

      #3
      Det kan hända att vattenverken behöver bomba med extra klor ibland, men då skulle det ju ha varit lika i andra akvariet. Så jag gissar också att det inte är klor. Men jag ser att det var ett par dagar sedan - hur har det gått?

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        För att utesluta en dum anledning: Använder du ett vattenberedningsmedel? Om inte, bör du göra det, t.ex. Tetra Aquasafe.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Ursprungligen postat av Fiskburken
          För att utesluta en dum anledning: Använder du ett vattenberedningsmedel? Om inte, bör du göra det, t.ex. Tetra Aquasafe.
          Ja det kan ju vara berättigat om man som i detta fall har problem. Jag har haft alla sorters kar i över 30 år inklusive diskusodling och har aldrig kört med vattenberedningsmedel. Aldrig haft problem. Det är allt som oftast helt onödigt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Cyano luktar starkt, kanske det som du tycker luktar klor? Nu förtiden använder vattenverken oftast kloramin och det luktar inte! Jag har sannolikt kloramin i kranvattnet här i Uppsala men jag har inte haft problem och det beror nog på att koncentrationen är så låg... MEN upplever man problem hos fiskarna vid vattenbyten så ska man absolut använda ett preparat som neutraliserar kloramin!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Fiskburken
              • March 2019
              • 198

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Nu förtiden använder vattenverken oftast kloramin och det luktar inte!
              Bra poäng. det invaliderar min hypotes.

              Ursprungligen postat av LoGeek

              Ja det kan ju vara berättigat om man som i detta fall har problem. Jag har haft alla sorters kar i över 30 år inklusive diskusodling och har aldrig kört med vattenberedningsmedel. Aldrig haft problem. Det är allt som oftast helt onödigt.
              Intressant. Det kan definitivt vara en sån här grej som är insåld av tillverkare och blir en "sanning" utan vetenskaplig evidens. Däremot kan jag förklara min egna kontext: Jag bor i en kommun med ett gammalt sunkigt vattensystem, vilket leder till att man titt som tätt bekämpat olika typer av sjukdomsalstrande mikroorganismer med högre doseringar av "klor" (om det faktiskt är klor eller kloramin låter jag vara osagt). Däremot har jag faktiskt inte testat utan vattenberedningsmedel då jag läst precis över allt hur det är det enda som alltid är jätteviktigt att lägga till i akvarievattnet (men det återspeglar ju inledningen av stycket).

              Kommentar

              • Mare2021
                • January 2021
                • 2

                #8
                Jag har väl också kommit fram till att det inte kan varit klor det luktade, utan någon annan reaktion. Knepigt bara när fiskarna blir så dåliga bara på några timmar. Använde inget vattenberedningsmedel, men har nu införskaffat det. Gjorde en total omstart, tvättade allt och började på nytt och då verkade allt ok ändå till jag släppte i fiskarna efter någon dag (använde vattenberedningsmedel samt filterbakterier) men fiskarna blev ledsna igen( kanske av stressen då), men efter några dagar var de som inte dog piggare igen.
                Nu har jag dock, trots platsbristen i min sons rum, skaffat ett 112 l kar och hoppas på att det ska gå bättre nu, så fantastiskt jobbigt när allt går åt skogen hela tiden.

                Kommentar

                Arbetssätt...