Koldioxid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saxen01
    • January 2021
    • 17

    Koldioxid

    Hej Alla
    Jag ska starta upp ett 200l Juwel akvarium. Har tidigare haft både 300/500 och 1000l kar men aldrig använt CO2.
    Känner mig osäker på om det verkligen är nödvändigt eller bara bra att ha för tillväxten i karet. Känns som en dyr investering.

    Vad känner ni som har det?
    Är det så bra som det låter?

  • snikke

    • December 2007
    • 135

    #2
    Det är inte nödvändigt, men jag startade med detta i höstas och tillsammans med bra ljus och gödning så har jag ett nästan helt algfritt akvarium. Jag kör inte så mycket CO2, så det växer "lagom" fort.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Co2 är ju gift så det är inte bra för akvariet i sig utan bara bra för växter. Dock klarar man de flesta växter utan extra co2. Jag har aldrig använt det och aldrig haft behov.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2887

        #4
        Beror på hur mycket och vilka växter man tänker sig. Generellt kan man säga att alla växter växer snabbare och utvecklas oftast på ett bättre sätt, vad gäller färg och form ifall man tillsätter CO2. Tillsats av CO2 innebär också att man kan köra på med mer ljus vilket naturligtvis ger resultat.
        Inte så konstigt egentligen eftersom koldioxid ingår som del i fotosyntesen. För en som vill ha ett vackert växtakvarium så är ett bra CO2-system en grymt bra hjälp.
        Ironiskt nog så är CO2 också till hjälp ifall man inte har så bra ljus, och kompenserar i viss mån för detta.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2887

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Co2 är ju gift så det är inte bra för akvariet i sig utan bara bra för växter. Dock klarar man de flesta växter utan extra co2. Jag har aldrig använt det och aldrig haft behov.
          Koldioxid är inget gift utan förekommer naturligt i luften. I akvariet som är en väldigt begränsad mängd vatten förkommer det dock inte i lika hög grad som i vattendrag naturen där det sker en naturlig anrikning av CO2 och annan näring mm.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Jo för fiskar och alla andra djur (människan räknar jag också som djur) så är co2 giftigt att andas in om koncentrationen är för hög och det är många som misslyckats och gasat ihjäl sin fisk och co2 används också för att avliva grisar! Så jag vill påstå att det är giftigt på så sätt. Förövrigt så finns ju många gifter som förekommer naturligt. Men det jag menade var att svara på frågan om det fanns fördelar med att tillsätta co2 mer än för växternas skull och det finns det absolut inte.
            Senast redigerad av åheim; 27 January 2021, 15:23.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2887

              #7
              Jo, till och med syre i stor mängd är farligt. Hanterat på rätt sätt innebär kolsyra inget negativt för fiskarna, snarare kan man erbjuda ett vatten med lägre pH som kan gynna vissa arter. Men det är ju för växterna man tillsätter CO2 på grund av att det är en viktig/viktigaste näringskällan. Att gasa ihjäl fiskar i ett akvarium är inte speciellt enkelt med tanke på att det är rätt svårt att lösa CO2 i sådan mängd och på kort tid. CO2 är ju också väldigt flyktigt. Är det många som "gasat ihjäl" sina fiskar så har dom nog satsat på att ligga på marginalen samt haft väldigt dålig koll. Jag tolkade frågan som ställdes av trådskaparen om det var ett måste för växterna eller ifall det går bra utan.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2887

                #8
                Man kan ju också säga att utan CO2 inget syre. För att fotosyntesen skall funka krävs CO2, utan växternas fotosyntes blir knappast syre producerat. I ett akvarium med tillförsel av CO2 och näringstillförsel i övrigt samt god belysning så produceras syre i betydligt större omfattning än i ett akvarium utan CO2, vilket kan märkas av små syrebubblor som kommer från växternas blad när vattnet börjar bli syremättat. En högre grad av syre gynnar även akvariets biologiska processer positivt etc.

                Kommentar

                • Dalmasen71
                  • January 2021
                  • 2

                  #9
                  Hej!
                  Köpte JBL anläggningen med engångsflaska och långa reaktorn, det växer rejält i 350l karet, tillsätter mellan 25-30 bubblor per minut. Har en mix av krävande till lättskötta växter. Köp adapter till Sodastream, billigaste koldioxiden.
                  Kuriosa: En människa andas ut ca. 4% koldioxid i sin utandningsluft, när den reagerar med vatten så bildas kolsyra. Har ditt vatten bra buffertverkan så sänks inte pH direkt. Det är kolmonoxid som är farligt inte koldioxid!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...