Förhållandet mellen KH, PH och CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran 46

    • April 2020
    • 62

    Förhållandet mellen KH, PH och CO2

    Jag har försökt att förstå sambanden mellan KH, PH och CO2. Vad jag hittills har förstått är att alla på olika sätt påverkar varandra. Jag utgår från att KH är den mest stabila på kort sikt och att PH och CO2 varierar på kort sikt. Det innebär att PH sjunker när CO2 ökar och vise versa ökar vid minskad CO2. Likaså innebär lågt KH att vattnets buffringsförmåga är lågt vilket innebär att PH kan snabbt kan förändras över dygnet.
    Vad jag inte förstår är vad som får PH att förändras. Är det CO2s förändring över dygnet som är orsaken? Växternas inverkan eller nått annat.
    Tacksam för klarläggande.

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    pH förändras över dygnet genom fotosyntesen, vilket gör att pH är lägre i början av belysningstiden för att sen stiga längre fram på dagen/kvällen. Men med tillförsel av CO2 så utjämnar man detta ifall man kan tillgodogöra växternas behov med CO2 under hela belysningsperioden. Så i ett akvarium med god belysning men som saknar tillförsel av CO2, men där man har rätt mycket växter så kommer det bli stora svängningar på pH under dygnet.

    Kommentar

    • Göran 46

      • April 2020
      • 62

      #3
      Tack för ett bra förklarande av processen. Jag har mycket växter i akvariet men tillförsel av CO2 under belysningstiden vilket torde hålla PH stabilt om jag förstår dig rätt.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Ursprungligen postat av Göran 46
        Tack för ett bra förklarande av processen. Jag har mycket växter i akvariet men tillförsel av CO2 under belysningstiden vilket torde hålla PH stabilt om jag förstår dig rätt.
        Enklast är ett CO2-system som styrs av en pH-controller JBL - ProFlora - pH-Control Touch | Aquasabi - Aquascaping Shop där man ställer ett önskat pH som controllern styr emot och håller.

        Kommentar

        • Göran 46

          • April 2020
          • 62

          #5
          Det börjar klarna men vill försöka förstå lite mer.
          Fotosyntes, om jag förstår rätt, är när växter assimilerar koldioxid vilket sker med hjälp av ljus. Därför sjunker CO2 i akvariet under tiden belysningen är på om inte CO2 tillförs och PH ökar. Då borde det vara så att alla parametrar är mer stabila om man inte har växter i akvariet då inget CO2 används. Likaså om man tillför luft i akvariet urlakas CO2 och PH ökar. Man ser ofta på bilder när man odlar Diskus att det inte finns några växter och hög tillförsel av luftbubblor. Detta borde innebära att PH ligger över 7 om KH inte är mycket högt.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Det är riktigt. Växter under bra belysning "konsumerar" koldioxid vilket ger ett stigande pH under belysningsperioden. Det kan bli relativt stora variationer mellan morgon och kväll, beroende på kvaliteten på ljuset och näring för växterna i övrigt. Ett mer pH-neutralt/stabilt sätt är att inte ha några växter och med några kalkbitar i karet. Vattencirkulation t.ex. genom luftsten lakar ut CO2 som ändå är väldigt flyktig. När det gäller diskus är inte avsaknad av växter och att man ofta använder luftdrivet filter inte kopplat till att minska mängden CO2 och höja pH, utan helt av andra skäl. Svagt surt vatten borde snarare vara en fördel för diskus.
            Senast redigerad av Sleaper; 23 January 2021, 17:11.

            Kommentar

            • Göran 46

              • April 2020
              • 62

              #7
              Tack för goda råd

              Kommentar

              • Göran 46

                • April 2020
                • 62

                #8
                Har nu startat ett akvarium (60L) med bara växter där jag tillför CO2. Gör det något om CO2 blir för högt enligt PH/KH tabellen?

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper

                  Enklast är ett CO2-system som styrs av en pH-controller JBL - ProFlora - pH-Control Touch | Aquasabi - Aquascaping Shop där man ställer ett önskat pH som controllern styr emot och håller.
                  Hur ofta måste man kalibrera pH-controllern?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #10
                    Finns nog inget entydigt svar på frågan, beroende på vem man frågar så blir nog svaren allt mellan "en gång i månaden" eller "så ofta det behövs" etc. Rengöring kanske man får göra lite oftare och mer regelbundet däremot. Jag slarvar en del med kalibreringen skall jag erkänna, så det blir i regel bara en gång i halvåret. Däremot kollar jag pH med bl.a. droptest då och då för att se att värdet stämmer skapligt överens med vad som visas på controllern.

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      #11
                      Jag förstår. Går i tankarna att skaffa mig en sån mojäng. Jag har redan alla annan apparatur, och Co2 är ju väldigt billigt nu mer. 19,90:- för en vanlig sodastream-flaska (i utbyte mot den gamla) på Rusta

                      Kommentar

                      Arbetssätt...