Vilken typ av alger, och vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FatPat
    • January 2021
    • 2

    Vilken typ av alger, och vad göra?

    Hej på er.
    Jag är ny här på forumet och har en fråga om alger i akvariet. Jag har försökt läsa på om olika alger, men blir inte riktigt klok på vad det är jag fått den senaste månaden. Ni rutinerade akvarister har säkert svar. Akvariet har varit igång i ca 2 år, och visst har det i omgångar kommit mer eller mindre mycket alger. Den senaste månaden har det dock exploderat av en lite smetig blågrön alg som täcker botten, stenar växter etc. Bifogar bild. Detta under månaden när eventuellt ljusinsläpp i akvariet borde vara som minst under året. Och snabbt går det! Efter rengöring täcks botten på ett par dagar. Jag ber vatten kontinuerligt, har minimerat matning, minskat ljustimmar men inget tycks hjälpa. Vattenvärdena är bra enligt Easy-lifes teststickor.
    vad är det för typ av alg jag drabbats av, varför och framförallt - Vad gör jag?
    Tacksam för svar.
  • snikke

    • December 2007
    • 134

    #2
    Kan inte se nån bild. Det låter som du kanske har cyanobakterier? Har haft problem med det för väldigt länge sedan med ett nystartat akvarium, så kanske nån annan kan ge råd?

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2878

      #3
      Egentligen ingen alg utan cyanobakterier. Algae Guide Green Aqua Total mörkläggning i några dagar reducerar algerna betydligt. Men det gäller att komma åt grundproblemet samtidigt.

      Kommentar

      • FatPat
        • January 2021
        • 2

        #4
        Jag verkar inte få bifoga någon bild. Någon behörighetsgrej. Ska försöka lösa det

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          lättast tycker jag det är att ladda upp en filmsnutt på YT sen länka den hit. Jag är tvärsäker på att det är cyano och ingen kan ge ett tvärsäkert tillvägagångssätt för att bli av med den. Men sug bort den varje dag utan att tömma för mycket vatten eftersom vattenbyten verkar gynna den. Jag har haft cyano nån gång i nästan alla akvarier utom ett jag har nu med väldigt mycket fisk och därmed mycket mat som åker i, men ändå helt algfritt. Du får vara envis och till slut kommer den försvinna!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...