Luftslangsmetroden mot nitrat i sötvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skaggerik
    • May 2020
    • 47

    Luftslangsmetroden mot nitrat i sötvattensakvarium

    Hallå mina vänner!

    Nitrat i vattnet, och vad man gör av det är intressant tycker jag. Jag har länge funderat på anaeroba filter, grusbädd m.m; det tycker jag är roligt. Jag kom över http://plantswap.se/viewtopic.php?t=18655 och blev intresserad av denna sk "Luftslangsmetoden". Är det någon som testat den?

    Kortfattat går metoden ut på att man har en tunn slang (4-5 mm i diameter) på 4-5 m i akvariet genom vilken vatten för flöda i 3-5 liter per timme. Syret förbrukas i den tidigare delen i slangen och miljön blir anaerob, anaeroba denitrifierande bakterier växer till och saken är klar.

    Erik
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Det där låter lite suspekt, det är väl inte mycket bakterier i slangen som kommer bidra med nån denitrfikation? Hur ska du sen kunna styra ett flöde på bara några liter i minuten? Sen är det väl så att det är risky business att skapa sådana förhållanden i ett akvarium för det kan fort gå riktigt illa...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • skaggerik
      • May 2020
      • 47

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Det där låter lite suspekt, det är väl inte mycket bakterier i slangen som kommer bidra med nån denitrfikation? Hur ska du sen kunna styra ett flöde på bara några liter i minuten? Sen är det väl så att det är risky business att skapa sådana förhållanden i ett akvarium för det kan fort gå riktigt illa...
      Det hela bygger väl på att de ska växa till däri. Slangen tänker jag att man får montera i utloppet till filtret och strypa tills att det är lagom. Varför skulle det vara risky business? - Det är ju bara i slangen.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Det fungerar nog. Men hur mycket nitrat försvinner i en bit slang? Inte mycket. Dessutom hur ser du till att inte slangen fylls med slam? Jag har använt ytterfiler och trots de höga flödena i slangarna så får man slam som måste tas bort. Pumpar och annat fylls ju även det med slam och saker som växer. Så kort. Det fungerar nog, en kort tid.
        Dvs från det att det etablerats en lämplig bakteriekultur tills att slangen har noll flöde för den är full av slam.
        cb201104_11.pdf (ciklid.org)

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jag har tittat lite mer på detta med slang metoden.
          Om jag säger så här om det. Den som skriver om den har en massa stora postningar om akvarieteknik. Teoretiska rätt länga resonemang. men.. jag får känslan av att slangmetoden, bottenfilter resonemangen och mycket mer är bra mycket bättre i teorin än i braktiken. Skulle så här enkla metoder fungera bra, en bit slang för att ta bort nitratet, skulle det nog både vara välkänt OCH välanvänt. Likadant med bottenfilter resonemanget som finns. Jag har svårt att se att vattnet INTE skulle syresättas av vattenjets rörelser i botten materialet i själva karet. Ingen lär ju i dag enbart använda ett bottenfilter med i princip inget flöde. Vilket är själva förutsättningen för att det skulle fungera som mixtrat nedbrytare. Om du ser ett "slang filter" alternativ ett botten filter som ett komplement till annat filter så kanske det gör någon nytta. Det blir i vilket fall inte sämre. Jag har själv letat nitrat filter och det som finns som fungerar rimligt är ett rätt stort ytterfiler.

          Två fungerande lösningar
          Nitratfilter Svavel-kalcium - köp till bästa pris hos Drakfisken

          Denitrators / Nitrate Reactors - The Aquarium Setup, Filtration, and Maintenance Site (aquariumfiltersetup.com)

          Det krävs nog lite mer än någon meter slang i praktiken.

          What is a Nitrate Filter | D-D The Aquarium Solution
          ​​​​​​​

          Kommentar

          Arbetssätt...