Kh värde och Corydora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Sussiskogen
    svarade
    Härligt att höra då det var rack vare corrys jag skaffa akvarium. Måste bara lista ut vad felet är.. fenröta? Parasit? Eller bakterier på botten...

    Lämna en kommentar:


  • flygrc
    svarade
    Har haft 8 i Kh och corydias i 12 år utan det du beskriver. Måste vara något annat.

    Lämna en kommentar:


  • Sussiskogen
    svarade
    Har bytt 20% 1 gång i veckan..

    Lämna en kommentar:


  • Sussiskogen
    svarade
    Tack för svar! Ne jag har googlat sönder och jag blir inte klok men det känns inte som värdet.. tror mer på att det har blivit nått i sanden.. akvariet har vart igång 5 veckor... skulle ha väntat med corrysarna

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    ... dem är känsliga för nystartade kar där det kan bildas ogynsamma ämnen i sanden under uppstartsmånaderna.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Nej att ha ett högt KH är bra och ger ett stabilt PH! Om man vill odla på vissa arter så kan det dock vara svårt att få dem att leka...
    Kan vara för mycket patogena bakterier i sanden kanske? Hur mycket vatten byter du?

    Lämna en kommentar:


  • Sussiskogen
    startade ett ämne Kh värde och Corydora

    Kh värde och Corydora

    Kh värde och Corry

    2020-11-05, 15:17
    Jag har fått problem med mina fläckiga och pandor. Jag flyttade för en tid sen över 10 corrys till "nya" 180 l akvariet. Då hade jag haft dom i 3 månader. Dom har växt och sett ut att må bra. Jag köpte på mig 5 pandor i 2 omgångar under oktober. Varav 2 dog ganska omgående och nu är 2 till krassliga. Jag for iväg till en fiskaffär som testade vattnet och jag fick svaret hårt vatten(khvärdet) jag fick tipset att köpa fler rötter sagt o gjort 600spänn fattigare... men någonstans i mig känns det som att det är nått på botten eftersom det endast är malarna som insjuknat har i samma akvarium kilfläcksrasbora, samt kardinaltetra. Och i det mindre akvariumet där dom gick första månaden har jag svärdbärare, molly och siamesisk algätare. Symptomen på malarna är först att skäkktömmarna ryker (har fin bläster sand) sen på några har fenorna fräts bort. På ena fläckiga blev den precis röd på sidorna såg ut som den hade gnott dig mot nått. Samt att pandorna kastar sig på sidorna (kliar sig mot botten)
    är detta pga kh värdet tror ni?
    jag har juwel 3.0 pump..
    hjälp.
Arbetssätt...